BBOFRUKOST 2023 – En månad senare

Marcus Johansson | 2023-05-22 | Hos BBO

Klockan hade precis slagit sju och utanför fönstret såg vi morgonsolen skina över Göteborgs hamn. I köket bryggdes det kaffe för ett helt kompani. Kollegor sprang runt och förberedde de sista detaljerna. Lika delar spänning och förväntan låg i luften. Det var dags för vår första BBOFRUKOST på allt för lång tid. 

Den här gången valde vi att bjuda in till vårt eget hem, till vårt vackra kontor på Stigbergstorget i Göteborg. Vid två tillfällen fick vi besök av nästan 150 personer för att dela en kaffe, mingla och lyssna på vad vi tänker kring post-pandemi, lågkonjunktur och SEO. 

För att få återuppleva det på nytt och samtidigt ge er som inte kunde delta en bild av hur det såg ut kommer här en tillbakablick:

Trångt och gemytligt på kontoret

Det har nog aldrig vistats så många människor samtidigt på Stigbergsliden 7 som under dessa två morgnar. Långt innan själva föreläsningen skulle starta var kontoret fyllt med folk. Trots den tidiga timmen var det ingen risk för någon pinsam tystnad och skratten avlöste varandra. Stämningen var på topp!

Google, pandemi och lågkonjunktur

Under en knapp timme fick sedan Linnea Hjärn, Magnus Aspsjö samt undertecknad er fulla uppmärksamhet. Tillsammans hann vi avhandla så tunga ämnen som de senaste uppdateringarna på Google, hur de senaste årens pandemi har förändrat vårt beteende online samt hur dessa insikter kan hjälpa oss hantera en stundande lågkonjunktur. Vi delade med oss om insikter från tidigare forskning, flera konkreta tips, varför vi älskar STDC och hann dessutom diskutera lite AI. Som ni förstår var det ett fullspäckat schema.

En av de mest intressanta punkterna som presenterades var kanske insikten om att konsumtion och investeringar inte helt upphör under lågkonjunktur. Däremot blir volymer lägre och omständigheter förändras. Köpresan blir längre och kunderna blir mer selektiva. Vikten och värdet av träffsäkra marknadsföringsinsatser blir ännu större. Vet du vilka marknadsinsatser som ger bäst effekt för ditt företag?

Stort tack till er som kom och lyssnade

Vi hoppas att ni hade lika kul som vi. Detta var lite av en nystart för BBOFRUKOST, en efterlängtad sådan. Nu när restriktioner är släppta och vi har fått upp ångan sitter vi redan och planerar inför nästa. Om det blir en favorit i repris på Göteborgskontoret får vi se. Tidigare har vi anordnat frukostar på Världskulturmuseet och på Norra Latin i Stockholm. Vem vet var vi dyker upp nästa gång…. 

Vill du få förtur till nästa BBOFRUKOST?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Marcus Johansson

Marcus har jobbat med sökmotoroptimering sedan 2018. Ett antal år i byråvärlden har låtit honom jobba med företag inom olika branscher, med varierade målgrupper. På fritiden umgås Marcus gärna med vänner och familj. När han inte är ute och springer, läser eller följer allsvenskan vill säga.