Lägre kostnader i Google Display Network med sociala signaler

Utöver att gårdagen var dagen då Google officiellt öppnade Google+ officiellt för den stora massan så har man även börjat implementera +1 knappar på annonser i deras Google Display Network. Det här betyder att du som är inloggad på ditt Google-konto eller exempelvis Google+ kommer se om dina nära och kära har sett en annons, klickat på den och sedermera ’plussat’ den.
För att du ska se vem som plussat en given annons så måste de på något sätt finnas med i ditt nätverk, vilket innebär Gmail, Google+ och Google Reader.
Google ser antalet plus som en given signal för relevans varför antalet plus kommer har direkt inverkan på hur och var din annons visas, detta utöver bud och quality-score som sedan tidigare varit en viktig del i din placering. Denna ”boost” är endast aktuellt för GDN just nu, men kommer, om vi känner Google och deras vision rätt, att sprida sig till andra medium också.
Bra att veta är att alla plussningar oavsett källa, från exempelvis sökresultat eller direkt på din hemsida kommer att tas med och visas i annonserna. Så om du får en plussning för din sida på din sida för att du lagt till en +1 knapp där så kommer den visas tillsammans med din annons, förutsatt att landningssidan är den samma.
För dig som arbetar med GDN idag kan det vara läge, att om du sedan tidigare inte har har +1 knappen på din webbplats implementera den, förutsatt att du vill att eventuella plussningar skall synas på dina annonser. Vi utgår från att många plus på din annons kan och kommer driva en stor mängd extra klick.
För dig som väljer att använda +1 i dina annonser (det finns möjlighet att stänga av funktionen) så betyder detta att det blir ännu viktigare att följa upp dina annons med relevanta landningssidor som återspeglar budskapet i dina annonser på ett trovärdig sätt.
+1 kommer vara tillgängligt för GIF, Flash och reguljära text-baserade annonser och för vissa mobila annonser.