Maximera din synlighet online: Upptäck kraften i kombinationen av SEO och SEA!

nadia.anneborg | 2023-03-29 | Sökmotoroptimering

 SEM VS SEO & SEA – vad är skillnaden?

Det kan kännas svårt att särskilja SEO, SEM och SEA, då samtliga spelar viktiga roller för att öka din webbplats synlighet, trafik och konverteringar. Trots att metoderna strävar mot samma mål, finns det en del detaljer som skiljer dem åt.

SEM (sökmotormarknadsföring) är ett samlingsnamn som innefattar både SEO och SEA. Inom SEO (sökmotoroptimering) fokuserar du på det organiska sökresultatet, vilket innebär att förbättra webbplatsens innehåll, struktur och tekniska aspekter för att höja positionen. SEA (sökmotorannonsering) handlar om att öka synligheten genom betalda annonsplatser på sökmotorer.

Om du ska fokusera på SEO eller SEA beror helt på ditt utgångsläge, behov och mål. Men missa inte de värdefulla synergieffekterna SEM kan frambringa om du arbetar med SEO och SEM parallellt. 

Varför SEM? 7 skäl att kombinera SEO och SEA

1. Förbättrad annonskvalitet med on-page optimering

Väl optimerade landningssidor är en grundförutsättning för att ranka högt organiskt. Genom att optimera landningssidan on-page, det vill säga med relevant innehåll för söktermen och skapa en bra användarupplevelse, kan man uppnå högre kvalitetspoäng i annonseringen. Detta leder till lägre kostnader per klick och därmed en högre avkastning på investeringen. 

2. Ökad synlighet i kundresans alla stadier 

Med rätt användning av din sökordsanalys kan du nå ut till potentiella kunder i olika stadier av köpresan. Genom att förstå användarens sökintention kan du identifiera vilka sökord som används i den tidigare delen av köpresan, som ”hur”, ”var” och ”varför”. Om du optimerar din webbplats med dessa ord kan du attrahera användare som är i början av sin köpresa, för att vägleda dem på resan mot att bli dina kunder. Men sökordsanalysen stannar inte där. Genom att identifiera sökord kopplade till den senare delen av köpresan kan du säkerställa direkt synlighet när användaren är redo att konvertera. Dessa ord kan du inkludera i dina sökannonser för att attrahera användare som är nära att ta steget till att bli dina kunder.

3. Bättre laddningstid = bättre resultat

När du sökmotoroptimerar din webbplats arbetar du dels med att förbättra webbplatsens laddningstid. Att förbättra laddningstiden handlar om att skapa en smidig och effektiv användarupplevelse som gör det enkelt för dina besökare att hitta det de söker efter. Genom att fokusera på hastigheten kan du minska risken att dina besökare blir uttråkade och lämnar din sida, och istället få dem att stanna kvar längre och utforska dina erbjudanden, vilket i sin tur ökar chanserna till att besökarna konverterar till betalande kunder. Förbättrad hastighet gynnar inte bara placeringen i det organiska sökresultatet utan det kommer dessutom höja annonsernas kvalitetspoäng från Google, vilket stärker din konkurrenskraft i det betalda resultatet. 

4. A/B testa ditt budskap

Genom annonsering lockar du inte bara besökare till din webbplats utan du får också värdefulla insikter i vad som fungerar bäst för att fånga deras uppmärksamhet och vad som driver konverteringar. Att A/B-testa annonstexter kan avslöja vad som attraherar just dina kunder, vilket du sedan kan använda när du sökmotoroptimerar innehållet och budskapet på dina landningssidor.

5. Öka din varumärkesigenkänning

Föreställ dig att ditt varumärke syns både i sökannonserna och i det organiska sökresultatet. Du tar upp dubbelt så mycket plats och därmed ökar du din synlighet. Detta kan leda till en ökad varumärkeskännedom eftersom folk tenderar att lita på varumärken som de känner till.. Detta kan leda till att fler människor väljer att besöka din webbplats och att konverteringsgraden blir högre.

6. Stärk din konkurrenskraft 

Tänk dig att du står mitt i en folkmassa. Du vill synas, men det finns många andra människor runtomkring dig som också vill ha uppmärksamhet. På samma sätt fungerar det i den digitala världen – om inte du tar platsen kommer någon annan att göra det. Genom att göra dig synlig på de platser som finns, och konkurrera om utrymmet, minskar du risken att kunderna väljer dina konkurrenter framför dig. Men det handlar inte bara om att synas. Ju längre du arbetar med både SEO och SEM, desto mer data har du att utgå ifrån. Du lär känna din målgrupp bättre och kan anpassa din strategi längs vägen för att bli ännu mer konkurrenskraftig. 

7. Annonsering som värdefull källa för SEO-data

Genom att analysera vilka sökord och fraser som fungerar bäst för dina annonser, kan du optimera din SEO-strategi för att attrahera rätt målgrupp till din webbplats. Med realtidsdata om nya sökord och sökbeteenden som samlas in via annonserna, har du möjlighet att anpassa och förbättra din SEO-strategi i realtid för att öka din synlighet och konverteringsgrad.

Vill du ha hjälp med SEO, SEA eller SEM? 

Vi på BBO har lång erfarenhet och bred kompetens inom digital marknadsföring. Vi hjälper dig att sätta en vinnande strategi utifrån dina behov för att nå dina mål. Kontakta oss och ta första steget mot att göra ditt företag bättre online! 

Nadia Anneborg

Nadia är en digital generalist som tycker extra mycket om sökmotoroptimering och att forma budskap. Hon gillar också utmaningar, att pröva nya saker och att bjuda på sig själv. Utanför jobbet hittar du ofta Nadia med målarpensel i hand, på promenad med hunden Floyd eller på en uteservering.