Pressrelease: Svenska Be Better Online kan som enda aktör i Norden leverera sökmotorannonsering i Kina

Carl-Gustav Öberg | 2013-05-02 |
Den svenska byrån Be Better Online som ingår i Yamondo, kan nu som enda aktör erbjuda nordiska företag sökmotorannonsering mot den kinesiska marknaden. Sökmotorannonsering i Kinas ledande sökmotor Baidu har tidigare varit svårt att köpa in för företag i Norden, både av språkliga och avtalsmässiga skäl. En av de största kinesiska byråerna inom sökmotorannonsering, CharmClick, har för Yamondos räkning ingått ett avtal med Baidu som ger exklusivitet på alla de marknader Yamondo täcker in – och för Be Better Online innebär det exklusivitet på den svenska, norska, danska, finska och isländska marknaden.

Baidu lanserades år 2000 och rankades i oktober 2012 som den femte mest besökta webbplatsen i världen. Andra kvartalet 2011 stod Baidu för 76% av marknaden för sökmotorannonsering i Kina, och utöver söktjänsten erbjuder Baidu – likt Google – 56 ytterligare tjänster inom områden som kartor, nyheter, uppslagsverk, översättningar, webb-TV, och operativsystem till mobiltelefoner.

Sedan starten 2009 har Be Better Online levererat och optimerat annonsering på i huvudsak Google, i och med samarbetet avseende Baidu kan nu samma tjänster erbjudas nordiska företag som önskar nå den kinesiska marknaden.
– ”Detta är ett stort steg för oss, Kina är en marknad som blir mer och mer intressant för våra kunder – och i och med detta får vi en unik ställning på marknaden vad gäller förmågan att sälja och leverera annonsering på Baidu tillsammans med vår kinesiska samarbetspartner.” säger Carl-Gustav Öberg, grundare och ansvarig för internationella affärer hos Be Better Online.
Genom att leveransen av tjänsterna koordineras mellan Baidu, den lokala kinesiska byrån CharmClick och kunden via Be Better Online blir det från nu enkelt för svenska företag med intressen i Kina att sätta upp marknadsföring i landets största sökmotor.
Yamondo är en allians av lokalt starka digitala byråer, som tillsammans täcker in fler än 56 länder med fler än 800 anställda på tre kontinenter. Idén till Yamondo föddes 2009 och nätverket grundades av den tyska partnern Explido WebMarketing i syfte att kunna erbjuda bättre digitala marknadsföringstjänster globalt, genom lokal expertis. Yamondo samarbetar i dagsläget kring kunder som Grohe, Jumeirah Group, Madeleine, Klingel och Wenz. Genom en välutvecklad leveransprocess, specialinriktade interna konferenser kring best practices och partnermöten där företagens grundare och ledning möts upp under en veckas tid om året agerar byråerna koordinerat globalt utan att tappa sin lokala styrka.

Carl-Gustav Öberg

Carl-Gustav kallas CG eller Calle och är också en av BBO:s grundare. Han brinner för entreprenörskap och har skapat resultat online sedan 2003. CG tenderar att nörda ner sig i det han är intresserad av, som digital marknadsföring, bilsport, skidåkning, matlagning och kombuchabryggning.