Marknadsföring kan få större fokus på empati
När Hubspot skulle sammanställa experters spaningar kring marknadsföringstrender för 2021 såg de en gemensam nämnare – empati.
Empati är förmågan till inlevelse i andras känsloliv. Det är och har alltid varit en viktig del i marknadsföring. Utan att förstå målgruppen blir det inte bra reklam.
Nu när yttre faktorer kan förändras snabbt blir det kanske lite extra viktigt att verkligen förstå hur målgruppen känner, vilka behov de har och hur de kan tänkas reagera i olika scenarion.
Men att visa empati innebär också att ta hänsyn. Att vara genuin och ha en verklig vilja att skapa tillit och relationer till målgruppen. Att bekräfta deras känslor, som en god lyssnare gör i ett verkligt samtal.
Vissa marknadsföringsmetoder handlar om att spela på mottagarnas rädslor och osäkerheter för att få dem att genomföra köp. Det mer sympatiska alternativet är att få mottagarna att må lite bättre efter att ha tagit del av marknadsföringen. Att inspirera och stötta i beslut snarare än att skrämma och hetsa till köp.
All marknadsföring sprids med ett affärsmässigt mål i åtanke, så är det. Men för att empati ska uppfattas som genuin behövs en synergi mellan vad som gynnar företaget – och ett genuint intresse för målgruppen. Platta klyschor duger inte.
Några företag som har lyckats använda empati i sin marknadsföring nyligen är transferföretaget Arlanda Express, som har lyckats med konststycket att göra reklam för något flygrelaterat på ett stiligt sätt. Även MSB har skapat filmer med tack till alla som har anpassat sitt liv under pandemin.
Marknadsföringen behöver naturligtvis inte handla om corona för att genomsyras av empati. Ett exempel är Apoteket Hjärtat som tillsammans med Mind har skapat en onlineguide. Den ska hjälpa föräldrar att förstå och stötta sina tonårsbarn.
Att verkligen sätta dig på målgruppens sida av bordet och nörda ner dig i deras känslor, behov och utmaningar kan bli en enorm tillgång för att skapa och sprida marknadsföring som går hem.
Den digitala konkurrensen hårdnar inom B2B
En undersökning av försäljningsbyrån Columbia Roads visar att B2B-företag har ökat sin digitala försäljning under pandemin (även om den totala försäljningen har minskat). Den visar också att många agerar med att digitalisera sin försäljning – en förändring som B2B-företag har gått och skjutit på.
Men kommer inte B2B-försäljning gå tillbaka till hur det var innan pandemin när den är över? Vem vet.
En Trendrapport från eventföretaget Svenska Möten visar att bara 4 procent kommer föredra digitala möten efter pandemin. Men 81 % svarar att det beror på mötets syfte.
Kanske kan det alltså vara bra att möjliggöra digitala möten med dina kunder. Att även låta potentiella kunder klara av en stor del av köpresan på egen hand online kan spara på ditt företags resurser – och troligen bli en konkurrensfördel.
Fler fortsätter e-handla
Ingen har väl heller missat e-handelsboomen under pandemin. Under 2020:s andra kvartal växte e-handeln med 49 procent, enligt Postnords E-barometern. Enligt samma undersöknings senaste upplaga växte e-handeln med 53 procent under första kvartalet 2021.
Kommer e-handel förbli starkt även efter pandemin då? Det tror i alla fall John Magnus Roos, som forskar vid Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan i Göteborg och Chalmers tekniska högskola. I ett pressmeddelande poängterar han att de som har börjat e-handla brukar fortsätta att göra det.
Digital marknadsföring kan bli allt viktigare
I och med att både B2B- och B2C-kunder blir mer digitala blir det ännu mer relevant att satsa på digital marknadsföring. Och ja, det är klart att vi säger det – eftersom vi är en digital marknadsföringsbyrå.
Men digital marknadsföring är kostnadseffektivare och enklare att mäta än traditionella alternativ.
Digitala kanaler är inte bara effektiva sätt att nå ut. Marknadsföringen här kan också optimeras över tid efter vad målgruppen verkligen bryr sig om. Inte efter vad ditt företag vill kommunicera ut för sakens skull, eller vad någon har gissat sig till är bäst.
Med tiden får du mer och mer information om vad din målgrupp har svarat bra på. I och med det kan du göra mer och mer välinformerade beslut. Allt för att öka dina resultat – och din försäljning.
Håll dig uppdaterad!
Så här långt in i pandemin kan nog många hålla med om en sak – det är svårt att sia om framtiden. För att hålla dig uppdaterad om hur saker inom digital marknadsföring utvecklar sig, följ oss på sociala medier!