5 SEO-myter under lupp – Vad är sant och falskt?
I och med att SEO förändras i takt med att nya tekniska förutsättningar, uppdateringar och idéer uppstår kan det som var en sanning för några år sedan vara osant idag. Kanske är det därför som vissa som ska köpa SEO upplever ämnet som knepigt. Att det inte finns några tydliga svar om vad som gäller och inte. Så tycker inte vi att det ska vara. Läs vidare för att få uppfattning avseende vad som är sant och falskt av det som ofta sägs om SEO. Saker som har upprepats så många gånger att de har blivit myter. Känner du att du inte vet vad din nuvarande byrå gör för dig? Ta en titt på den sista punkten direkt.
”Fler besök på sidan är det viktigaste för att ranka högre”
Falskt. En vanlig föreställning är att antalet besök på en sida är det viktigaste för att ranka bättre i Googles sökresultat. Rankingen skall inte påverkas i hög grad om besökarna hittar till dig genom länkar eller använder adressfältet. Om besökare kommer från Googles sökresultat kan detta påverka, men det är mer invecklat än bara ett klick.
Föreställ dig att du har en fysisk butik som ligger perfekt stationerad på en populär shoppinggata. En konkurrerande butik finns på samma gata, men på ett sämre läge. Du ser en stor del kunder komma in i din butik och vända i dörren, för att sedan direkt gå till din konkurrent och stanna där. Det är ett tydligt tecken på att din konkurrent har ett mer attraktivt erbjudande.
Precis den här typen av användarbeteende ser även Googles algoritmer. Säg att du rankar högt på ett sökord och de flesta användare klickar sig in till din webbplats. Men istället för att stanna, så återvänder de snabbt till sökresultatet och klickar på en konkurrent under dig och stannar länge där. Google kan se det som ett tecken på att din konkurrent uppfyller användarens ändamål bättre. Kanske är konkurrentens hemsida mer användarvänlig och lättnavigerad. Följden kan bli att din konkurrent rankar bättre än dig – även om du har fått precis lika många besök från sökresultatet. Läs mer om det i den här texten från Link-assistant.com.
Blogginlägget fortsätter längre ner.