Se purfärska data från Google Analytics och andra källor på din dashboard
Det fina med dashboards är att de uppdateras i realtid, direkt från datakällor som Google Analytics, Google Ads och olika sociala medier som Facebook, Instagram och Linkedin.
Du har 24/7 tillgång till dashboarden och kan titta på vilken period du vill. Du kan också jämföra med vilken period du vill. Exempelvis nuvarande månad jämfört med föregående månad eller samma månad föregående år. Exakt som du vill helt enkelt. I och med att dashboarden gör det lätt att hitta och förstå din data, ger den rätt förutsättningar för att använda informationen till något vettigt. Till exempel inför beslut om vad du ska lägga budgeten på och hur du ska optimera din marknadsföring.
Fördelar med dashboards
Du sparar tid
Om du har en dashboard är rätt data redan utvald och samlad på en lättillgänglig plats. Det minskar tiden du behöver lägga på administration, vilket ger dig mer tid att reflektera över insikterna och dra nytta av dem.
Du kan använda data på ett mer effektivt sätt
Säg att du måste fatta ett beslut på kort varsel. Mötet där du ska ge besked börjar om bara någon timme. Har du en dashboard behöver du inte lägga tid på att ta fram rätt data och skapa rapporter. Istället kan du gå till din ”instrumentbräda”, läsa av den och börja reflektera över beslutet direkt. Du kan dessutom använda dashboarden som ett visuellt hjälpmedel på mötet, för att visa hur du har tänkt.
Du får försprång mot konkurrenterna
Att arbeta med en välfungerande dashboard ger ditt företag ett försprång. Dels i och med att du och ditt team får mer tid att lägga på själva arbetet, eftersom ni slipper samla data manuellt. Dels i och med att ni kan fatta datadrivna beslut med kort varsel.
Det blir lättare att prata om resultat
I och med att resultaten presenteras på ett lättillgängligt sätt blir det lättare att förklara vad tanken är med marknadsföringen. Det blir också enklare att utvärdera vilka resultat som insatserna ger. I takt med att förståelsen ökar kan en dashboard öppna upp för smidigare samarbete mellan avdelningar. Och när fler får förståelse för helheten, utanför sin vardagsbubbla, blir det enklare att förankra marknadsföringen tydligt i affärsmålen.
Du blir mer kundfokuserad
Allt fler företag samlar data om sina målgrupper och kunder, för att forma arbetet efter deras utmaningar och preferenser. För att hänga med i konkurrensen är det en fördel att göra det du med. Genom att bygga en dashboard för kundrelaterade data kan du bli ännu bättre på att forma ditt arbete efter din målgrupp. Har du flera målgrupper kan du skapa en dashboard för varje grupp, och på så sätt få ännu mer värdefulla insikter.
Du kan prioritera rätt
Det är inte lätt att planera vad som ska göras med en marknadsbudget. Det finns i princip oändliga valmöjligheter vad gäller marknadsaktiviteter och saker att testa. Så hur ska en stackars marknadsförare veta vad som är viktigast?
En metod är att utgå från nuläget, som du kan se på din dashboard. Genom att följa utvecklingen av dina nyckeltal i realtid blir det tydligt när förändringar sker. Och utifrån vad du ser kan du prioritera marknadsinsatser som är relevanta för dig.
Få tillgång till en korrekt uppsatt dashboard som BBO-kund
En sak som kan vara lite knepig med dashboards är att sätta upp dem korrekt. Dels ska själva vyn i sig bli rätt, men datainsamlingen är ett helt kapitel i sig. Därför kan det vara bra att ta in hjälp från en byrå.
Som kund hos BBO får du en färdiguppsatt och skräddarsydd variant som visar mätpunkter som är centrala för just ditt företag. Du får alltså inte en standardvy, utan en dashboard skapad för just ditt företag.
Har du en fråga om hur det går till eller är du intresserad av att komma igång? Hör gärna av dig till oss.Om du är nyfiken på mer om mätning och digital marknadsföring – missa inte att följa oss på Instagram, Facebook och LinkedIn.