Instagram Stories – allt en marknadsförare behöver veta

Karolina | 2021-01-29 | Sociala medier

Instagram Stories är ett engagerande format med personligt och lättsamt innehåll. Om du inte har koll på hur det fungerar att använda det som företag, ta chansen att ändra på det och läs vidare i vår guide!

Vad är Instagram Stories – och hur fungerar det för företag?

Stories är en funktion på Instagram som inte är en del av flödet. Högst upp på appens startsida ser du en rad med cirklar med profilbilder från konton du följer, som har lagt upp Stories.

Stories består av stillbilder eller videor i stående format, som bara är publicerade i 24 timmar. Därefter ”försvinner” de från appen.

Om du vill låta vissa Stories synas under en längre tid kan du spara dem som highlights. Då ligger de på din profil. Mer om det senare i texten.

Företag kan använda Stories för att lägga upp organiska inlägg på samma sätt som ”vanliga” användare gör. Men det går även att annonsera i Stories. Låt oss gå in på hur du gör!

Tips för organiskt innehåll på Stories

I vanliga inlägg på Stories kan du använda funktioner som omröstningar och att ställa frågor. För vissa användare är tröskeln för att engagera sig på de här sätten lägre än för att kommentera på ett vanligt inlägg. Så ta chansen att knyta an till följarna här!

Du kan även dela innehåll som andra har skapat. Om du driver en e-handel kan du till exempel be användare lägga upp bilder på sina köp och tagga dig för att kanske få synas på företagets Stories.

Om du arrangerar event och liknande är det smidigt att regelbundet kunna pusha lite extra för dem på Stories. På så sätt undviker du att det blir för mycket av det i flödet.

Vill du ta reda på mer kring den här biten rekommenderar vi Karin Larssons blogginlägg om hur du lyckas på Instagram Stories, som ger tips om de organiska inläggen. Karins blogginlägg är skrivet 2018, men fortfarande högst relevant.Två Smartphones som illustrerar var Stories är

Gör stories till highlights – få ”mini-webbplats” på Instagram

Om du har en närvaro på Instagram rekommenderar vi att skapa Stories som du sparar ner i kategorier som highlights på din profil. Själva har vi kategorier som ”Tjänster”, ”Case” och ”BBOFRUKOST”.

Med highlights gör du profilen till lite mer av en webbplats i miniformat, och det blir lättare för personer som hittar dig på plattformen att få en bild av ditt varumärke.

Så fungerar annonser i Instagram Stories

När användare scrollar igenom Stories dyker annonser upp då och då. Användarna kan gå vidare från annonsen till nästa bild omedelbart, till skillnad från upplägget på YouTube där användaren ”måste” titta på annonsklippet innan videon. Men i Stories har annonsörer en annan fördel.

För även om Stories-annonserna är markerade som sponsrade ser de i stort sett ut som de andra inläggen. Så om du använder det här annonseringsformatet rätt, kan du skapa innehåll som inte känns som annonsering men ändå hjälper dig på vägen till dina mål.

Beroende på ambitionsnivå kan du använda formatet på olika sätt. Testa dig fram och se vad som fungerar för ditt varumärke och din målgrupp. Men det generella tipset är att inte behandla Stories som en reklampelare på stan.

Våga vara lite personlig och utnyttja funktionerna som möjliggör storytelling. Det är mycket lättare för människor att få en relation till ett varumärke som berättar en historia. Och det får inte kännas för reklamigt, då åker skygglapparna på användarna direkt.

I Stories-annonser kan du lägga flera bilder efter varandra, vilket ger extra möjligheter att vara kreativ och driva hem ett budskap. Du minskar dessutom risken att användare råkar klicka förbi din annons av bara farten, fast de egentligen skulle vara intresserade. Rörlig bild är ett annat alternativ, som kan fungera intresseväckande på Stories.

Här är några exempel på hur du kan ta dig an den kreativa sidan av annonsering på Stories:

  • Om du bara ska testa Instagram Stories lite försiktigt och inte har några bilder i vertikalt format tillgängliga, kan du använda horisontella bilder som anpassas i annonsverktyget.
  • Skarpa stillbilder i vertikalt format och hög kvalitet, tillsammans med storytelling eller kul knorr – det är imponerar extra!
  • För att skapa rörlig bild när du bara har stillbilder kan du använda Facebooks Video Creation Kit för att redigera ihop foton till rörligt material.
  • Lite extra glassigt är rörligt innehåll som är skapat för att vara just rörligt, i vertikalt format naturligtvis, som är tajt redigerat för att passa i det snabba och rappa formatet på Instagram Stories. Kom ihåg att rörligt innehåll inte behöver innebära filmat material. Det kan även vara animerat!

Målgruppsanpassning för annonser på Instagram Stories

Att välja en målgrupp är i princip alltid viktigt för digital annonsering, och på Instagram Stories är det minst lika viktigt som annars.

Du har kanske redan koll på att man kan anpassa målgruppen för annonseringen med saker som ålder, kön, geografisk plats och intressen. Men du kan dessutom anpassa målgruppen efter beteende och relation till konton och företag.

Så du kan till exempel visa annonser för personer som har besökt din webbplats, har gillat en bild på Instagram eller följer vissa konton. Du kan även skapa look-alike-målgrupper, där personer som påminner om exempelvis dina följare ingår.

Berätta en historia från ditt företag!

Nu har du lite bättre koll på företag kan använda stories. Om du vill ta reda på mer om plattformen i stort, kika på blogginlägget ”8 saker företag inte ska missa på Instagram”.

Passa även på att spana in vad vi gör på Instagram själva!

[instagram-feed]

Karolina Winqvist

Karolina har flera års erfarenhet som webbredaktör och kommunikatör. Hon stormtrivs med att få vara kreativ, analytisk och problemlösande i sin omväxlande yrkesroll. På fritiden brukar hon packa hembakad fika och locka med hela familjen på utflykter till skog och hav.