Föräldraledigt på Mille Notti – då hoppade BBO in!

När Marcus van der Vliet, som är e-handelschef på Mille Notti, skulle gå på föräldraledighet uppstod en utmaning. Vem skulle ta över marknadsföringen medan han var borta?

– Det kändes inte som att en vikarie skulle skapa så mycket värde. Det hade tagit några månader av inkörning, sedan hade det varit sommar… berättar Marcus.

Mille Notti och BBO hade redan ett aktivt samarbete, så Marcus kom på idén att vi skulle ta över under hans ledighet.
– Det blir ett kortare insteg för er att gå in och ta över de delarna.

Lösning

Sagt och gjort. Inför sin ledighet stolpade Marcus upp allt som ingick i hans arbetsuppgifter. Sedan gick han och vår projektledare igenom punkterna, för att reda ut vad vi kunde hjälpa till med. Marcus roll innefattar till exempel saker som inte har med marknadsföring att göra – de uppgifterna tog vi inte över.

Sedan tog vi fram en offert för att utöka uppdraget för att möta det nya behovet. I offerten fanns tydliga specifikationer för hur mycket tid som skulle gå till exempelvis sökmotoroptimering och annonsering. Vi planerade upp aktiviteter för hela perioden tillsammans med Marcus, som också fick regelbunden rapportering om hur arbetet och resultaten gick.

En sak som sticker ut från majoriteten av våra projekt var att vi fick ansvar för att se till att allt kopplat till e-handelsspårning och marknadsföringen fungerade löpande. Det var vi som ansvarade för att flagga upp om en sida i e-handeln exempelvis hade låg laddningshastighet. För att kunna vara på tårna kring detta kopplade vi in en BBO-specialist på e-handelsspårning för löpande webbanalys.

För att kunna hantera vårt nya ansvar på ett bra sätt såg vår projektledare till att bygga dokumentation om hur vi skulle agera i olika potentiella scenarion och vem vi skulle kontakta i olika situationer.

Resultat

När Marcus kom tillbaka från sin föräldraledighet hade han en bra känsla kring upplägget.

– Det kändes bra, som att mycket hade gjorts. Det kändes skönt att allt har rullat på.

Under föräldraledigheten drogs ett projekt för sökmotoroptimering igång. Det hade varit med på agendan men inte prioriterats under en tid. Nu ville Mille Notti inte att föräldraledigheten skulle bli ett hinder.

– Den kompetensen har vi inte internt idag, så det är skönt att kunna komma tillbaka och se att det rullar på, säger Marcus.

BBO och Mille Notti har en lång och trygg relation, vilket bidrog till vad Marcus menar var bäst med lösningen för föräldraledigheten.

– Att kunna släppa den biten helt och känna mig trygg i att jag får information om jag behöver, säger Marcus.