Magiska PPC-kampanjer – 9 konkreta tips för förtrollande prestation
Google AdWords är det vanligaste alternativet för annonsering i toppen av sökmotorernas resultat. Det är också ett av de mest effektiva sätten för att få relevant trafik. Om en PPC-kampanj (PPC står för Pay Per Click) sköts på rätt sätt kan den locka till sig rätt besökare som konverterar till kunder. Går den snett kan du stå där med en uttömd budget och en kampanj som går back. Vi på Be Better Online har lång erfarenhet av digital annonsering. Här delar vi med oss av några grundläggande tips som hjälper dig att välja rätt väg!
Organisera nyckelord
Okej, du har bestämt dig för att satsa på digital annonsering och sitter med en enorm lista med nyckelord framför dig. Nästa steg är att få kontroll över den listan. Organisera nyckelorden efter kampanjer och annonsgrupper. Att segmentera dina nyckelord gör det lättare att skapa innehåll som kan knytas till rätt målsidor. Kanske framförallt blir det lättare att analysera den data som din mätning får fram. Men vi kommer till mätningen senare.
Lär dig grunderna kring kvalitetsresultat
Google kallar det kvalitetsresultat på svenska, men många använder den engelska termen quality score. Det här är Googles verktyg för att presentera relevanta annonser för sina användare. Din quality score mäts i värden mellan 1 och 10, baserat på förväntad klickfrekvens, annonsens relevans och användarupplevelsen på målsidan. Du kan se kvalitetsresultatet i ditt Adwordskonto i fältet sökordsanalys.
Din quality score påverkar indirekt hur dina annonser rankar. Vid varje auktion får annonsen en sorts poäng som baseras på samma faktorer som quality score i kombination med ditt bud. De här två delarna avgör gemensamt om din annons vinner auktionen och därmed rankar högt. Exakt vilka faktorer som används är Google otydliga kring. Troligen eftersom de vill visa annonser som verkligen uppfyller användarnas önskemål, inte bara bockar av alla punkter på en checklista.
Blogginlägget fortsätter längre ner.