Därför behöver du en contentplan
En contentplan gör det lättare att planera innehåll, vilket leder till flera fördelar. Bland annat:
- Det blir lättare att diskutera innehållet. Vissa involverade i strategin och marknadsföringen är troligen inte så uppslukade av det som du. De hänger inte med i vad som har sagts tidigare och vad ni har planerat. Med en tydlig planering nedskriven blir det lättare att påminna om vad som är bestämt och hur det hänger ihop. Det blir dessutom lättare för kollegorna att ge feedback och input på ett bra sätt.
- Inget faller mellan stolarna. Planen kan formas för att inkludera allt du behöver ha koll på för att sköta innehållsproduktion och publicering på ett bra sätt. Publiceringsdatum och en checkbox för att schemalägga inlägg till exempel.
- Planeringen blir av. När planeringen är officiell och samlas på ett enda ställe blir det lättare för alla inblandade att prioritera innehållet för sociala medier. Det är lättare att få med dem på banan om ni kommer överens om att fylla på en skriftlig plan en månad eller ett kvartal i förväg.
- Du slipper stå utan innehåll. Med en välfylld contentplan behöver du aldrig panikskapa innehåll som ska läggas upp samma dag. Innehållsproduktionen kan andas kreativitet och struktur. Hur bra som helst! Givetvis finns utrymme för spontana innehållsidéer, som du också frigör tid till med en planering på plats.
- Det blir lättare att följa strategin. Du får möjlighet att planera innehållet över tid och ha allt samlat på en plats. Om planeringen inte överensstämmer med strategin och ligger i linje med företagets mål blir det lättare att upptäcka och dra i handbromsen.
Det ska du reda ut innan du formar innehållsplanen
För att skapa en contentplan rekommenderar jag att du tar fram en innehållsstrategi. Här besvarar du grundläggande men avgörande frågor som hjälper dig bygga innehåll som ger effekt. Till exempel frågor som:
Vem är mottagaren?
När du vet vem du pratar med är det lättare att avgöra om en innehållsidé håller.
Säljer du till exempel cyklar betyder det inte att allt innehåll om cyklar är intressant för dina potentiella kunder. Låt oss säga att din egentliga målgrupp är personer som tar cykeln till jobbet i stan. Då blir det lite fel att skapa en massa innehåll om att susa fram på fartfyllda mountainbike-leder i skogen.
Vilket problem löser innehållet för dina mottagare?
Åtminstone 80% av allt ditt innehåll bör ha som främsta mål att ge värde till dina mottagare. Fundera på om de verkligen bryr sig om det du vill ta upp. What’s in it for them?
I cykelexemplet löser inte mountainbike-innehållet pendlarcyklisternas utmaningar. Utgå från vad målgruppen vill ha. Kanske:
- Något som får dem att le
- Inspiration
- Intressanta nyheter
- Tips och spännande fakta
- Chans att lära känna företaget
- Specialerbjudanden
Att sätta en bred formulering kring hur ditt innehåll möter mottagarnas problem redan innan du börjar med contentplanen kommer göra allt arbete därefter lättare. Det kan också göra det enklare för alla att skapa innehåll på ett målinriktat sätt.
Hur sticker du ut?
Om du publicerar ungefär samma innehåll som alla andra, varför ska din målgrupp intressera sig för just dig?
Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt, men försök hitta vinklar som inte har tagits upp förut eller använd ett uttryckssätt som sticker ut i konkurrensen.
Vilka content-teman kommer du fokusera på?
Vi på BBO är stora fans av content-teman, alltså typer av innehåll som du kan publicera löpande. Ett typexempel är det återkommande temat ”fem snabba” som Hydroscand använder. Det går ut på att de ställer fem frågor till en medarbetare.
Om du har content-teman blir innehållsproduktionen mer strukturerad och smidig. Dina följare får också en bild av vad de kan förvänta sig från ditt konto.
Hur ska du planera innehållsproduktion och publicering?
Formulera en process för vem som ska göra vad och när. Vilken eller vilka personer ansvarar för att planen fylls på? Hur ofta ska den fyllas med hur mycket innehåll? Vems godkännande behövs och när? Och vem ansvarar för publicering?
Det är en fördel att ha lite framförhållning om flera personer är inblandade och ska få möjlighet att ge feedback på det planerade innehållet innan det börjar skapas.
Så skapar du en contentplan
Fixa ett bra ramverk
När vi hjälper våra kunder med deras planer använder vi en mall som kan justeras efter deras unika behov. Allt för att få till ett ramverk som passar just dem.
Du kan till exempel använda Google Sheets för att sätta upp ett ramverk själv. Och det fina är att du kan inkludera just det som är relevant för ditt företag.
Några grundbultar att få med är:
- Syfte
- Kanal
- Publiceringsdatum
- Status
I takt med att du upptäcker nya saker som borde inkluderas (och när något inte längre känns relevant) är det bara att justera.
Brainstorma idéer
När ditt ramverk är på plats har det blivit dags att fylla det med en första omgång innehåll. Men var kommer idéerna från?
Som vi har tagit upp tidigare gör en innehållsstrategi med content-teman det hela mycket lättare. Men idéarbetet gör ändå inte sig självt. Därför brukar vi sätta oss ner och brainstorma idéer. Vi drar lärdomar av vad som har gått bra hittills och vad vi tror att vi kan göra ännu bättre. Bjud gärna in kollegor från andra delar av organisationen för att få nya infallsvinklar!
Genom ramverket blir det sedan enklare att ta en lös idé och göra den till ett konkret förslag.
Du kan vara flexibel även med contentkalender
När det dyker upp något spännande som sker ”här och nu” går det naturligtvis utmärkt att frångå planen och skapa innehåll som passar.
Planen finns till för att göra det enklare att publicera regelbundet utan stress, inte för att kväsa din kreativitet och göra det omöjligt att vara flexibel.
Så länge det är relevant för din målgrupp och målen, kör på!
Andas in, andas ut – och ha kul!
Det ska vara roligt att skapa innehåll – inte stressigt! Så ta ett par djupa andetag och sätt ihop en plan som gör det tråkiga lättare (och låter dig fokusera på det som är kul).
Om du är sugen på fler marknadsföringstips, missa inte att följa oss på Facebook, LinkedIn och Instagram.