Vad skulle ni vilja att alla ni träffar visste om TikTok?
Om du ska använda TikTok för ett företags räkning måste du nästan använda plattformen själv som privatperson, för att förstå trenderna och vad som händer där.
Marknadsföring på TikTok handlar om att testa sig fram, på ett annat sätt än på andra sociala medier. Anledningen är att plattformen är relativt ny – och därför också relativt outforskad.
När någon frågar om de borde använda TikTok, vad brukar ni säga?
Ja, företaget borde finnas på TikTok! Om resurserna finns!
För det är som sagt högre krav på innehållet här jämfört med på Facebook, Instagram och LinkedIn.
Vi brukar säga ”hellre använda några få kanaler och göra det helhjärtat, än att finnas på alla kanaler utan någon strategi, eftertanke eller kontinuitet”.
Men du kanske inte vet ifall din målgrupp finns på TikTok eller om du har möjlighet att få till bra innehåll. Då skulle du kunna göra ett pilotprojekt.
Med pilotprojekt menar vi att testa TikTok i 3–6 månader och sedan utvärdera utfallet. Fick du ut det du ville? Vilka resurser krävdes?
Finns det något som kan få er att tveka kring att rekommendera TikTok till kunder?
Som sagt, dels är TikTok lite outforskad mark och kraven är höga på innehållet. Många företag har kort om tid till innehållsproduktion och kan inte få till den nivå som behövs.
Valet att använda plattformen bör vara väl genomtänkt, inte ett beslut som grundar sig i “att alla andra är där” eller “det här med TikTok låter kul”.
Vilka företag känns det enkelt att rekommendera TikTok till?
De som vill stärka sin närvaro hos en yngre målgrupp och göra det mer attraktivt att jobba på ett företag.
Även de som har en produkt eller tjänst som är kommersiell eller lätt att relatera till.
Några exempel är Plantagen, IKEA, växthusförsäljare, djuraffärer, mataffärer, klädbutiker och sminkföretag. Med andra ord, på just TikTok är det lättast för B2C-företag.
Är TikTok något för B2B-företag?
Vi är säkra på att du som har en ung B2B-målgrupp absolut vinner på att testa din närvaro i kanalen.
Speciellt eftersom B2B-företag inte är så närvarande här i dagsläget. Det finns med andra ord en lucka för dig att fylla och konkurrensfördelar att plocka.
TikTok är en plattform med personlig snarare än stramt professionell framtoning. Men i slutändan är det ju människor du pratar till även inom B2B.
Eftersom företag består av människor behöver inte kommunikationen skilja sig så mycket från B2C till B2B. Det handlar alltid om att väcka intresse, bygga en relation och påminna.
Är det dyrt att annonsera på TikTok?
Tvärtom, det är snarare en kostnadseffektiv plattform.
En vanlig modell för annonskostnader på TikTok är CPM, vilket står för ”cost per mille” eller kostnad per 1000 visningar av annonsen.
Jämfört med andra sociala medier är TikToks CPM lägst, med god marginal.
Till exempel är TikToks CPM för In-feed-annonser 10 USD (runt 114 kr i skrivande stund).
Du behöver dock investera minst 5 000 kr för att börja annonsera på plattformen.
Kostnaden för ett framgångsrikt annonskonto på TikTok varierar. Dels efter vad du optimerar dina kampanjer för, dels efter hur många andra som annonserar mot din målgrupp. Precis som på andra sociala medier.
Om man har svårt att få buy-in för TikTok från beslutsfattare, hur ska man argumentera för det?
Här är några argument vi skulle använda i det läget:
- TikTok skapar uppmärksamhet och varumärkeskännedom. Korta videor med innehåll som känns med naturligt uppskattas här. Du bygger alltså relationer med kunderna som känns äkta. Vilket i förlängningen bidrar till ökad försäljning.
- TikTok kommer andas nytt liv i företagets sociala medier. Bland alla trender som dyker upp i princip varje dag får du nya uppslag och idéer till alla dina sociala medier. Vilket kan öka resultaten från samtliga kanaler på sikt.
- Målgruppen finns på TikTok – därför bör företaget också göra det. Om målgruppen finns där vill säga! Visa att företaget förstår målgruppen och vill bygga relationer med dem. På så sätt får ni en konkurrensfördel gentemot konkurrenterna som inte gör ett lika bra jobb.
- Annonseringen på TikTok är kostnadseffektivare än andra etablerade sociala medier. Passa på medan detta fortfarande gäller och ta platsen som ledande på TikTok – innan en konkurrent gör det.
Hur bromsar man ledningens tankar om TikTok-närvaro, om det är en dålig idé?
För att det ska vara en bra idé att börja med TikTok bör:
- Företagets målgrupp använda plattformen
- Ett tydligt syfte finnas med närvaron
- Tillräckliga resurser finnas för att genomföra satsningen på ett bra sätt
Om du är tveksam på TikTok som kanal för ditt varumärke, gör en enklare analys för att se om dina tankar stämmer.
Se också över hur kanalerna som företaget använder idag presterar. Är det nödvändigt att etablera företaget på en ny kanal eller fyller kanalerna som används idag sin funktion?
Hur tacklar man att TikTok är så trendbaserat? Det försvårar ju innehållsplaneringen.
En väg är att låta innehållsplaneringen för TikTok vara mer kortsiktig, medan de andra sociala medierna går att arbeta mer strukturerat kring.
Istället för långsiktig planering för TikTok kan du planera in bevakning löpande, för att fånga upp trender.
Samtidigt går det ändå att göra viss planering för TikTok. Till exempel kan du spara bloopers från inspelningar eller liknande för tillfällen när TikTok-innehåll behövs.
Få fler tips som dessa levererade i din feed!
Vi på BBO delar tips på sociala medier, sökmotoroptimering, annonsering och analys hela tiden. Inte minst i våra sociala kanaler. Så följ oss på Instagram, Facebook och LinkedIn för att få matnyttiga tips levererade till din feed.