Året hos BBO – En tillbakablick på 2023
Med bara någon vecka kvar av 2023 kan vi på BBO inte göra annat än att konstatera…det har varit ett händelserikt år. Både internt hos oss så väl som i hela vår bransch. När året inleddes hade vi precis börjat återhämta oss från en lång pandemi som vände upp och ned på vår syn om var och hur man kan arbeta. Nu, tänkte vi, kanske vi kan ha det lite lugnare och stabilare.
Men icke så!
Det här är vår årskrönika där vi ser tillbaka på året som gått. Vad var det som hände egentligen?
Chat-GPT och Artificiell Intelligens
Det var länge sedan något tog så stor plats under ett år som AI har gjort under 2023. Redan i december förra året började det viskas om något nytt som var på gång. Något som kanske skulle komma att förändra spelplanen för hela marknadsföringsbranschen. Och en dag smällde det bara till. Chat-GPT var helt plötsligt på allas läppar. På LinkedIn talades det inte om något annat och det tog inte lång tid förrän “Prompt Engineer” sågs som den främsta yrkesrollen att satsa på.
Nu har den största hypen kanske lagt sig och till viss del har vi börjat anpassa oss. Men att AI är här för att stanna, råder det inga tvivel om.
Hej GA4 – hej då UA
Något som vi däremot var förberedda på men som ändå kom alldeles för snabbt var den 1 juli i år. Det var då vi sa definitivt adjö till Universal Analytics och hej till Google Analytics 4. Nu gick det inte att skjuta upp längre. Det var dags att lära sig ett nytt gränssnitt och ett nytt verktyg för att analysera alla marknadsförares bästa vän – data. För många av oss gick det dock snabbt att vänja sig och nu kommer vi knappt ihåg tiden före GA4, eller?
BBO-frukost x 2
För oss medarbetare på BBO så rivstartade vi året med en aktivitet som alstrade lika mycket endorfiner som kortisol och adrenalin. Vi hade glädjen att få anordna ytterligare ett tillfälle av vår kära BBO-frukost, denna gång med temat “Så lyckas du med din marknadsföring i tider av ekonomisk osäkerhet”. Många timmars förberedelser där tårar följdes av skratt (eller var det tvärtom) resulterade i två underbara mornar där vårt kontor fylldes till bredden av engagerade gäster och förväntansfulla (och lite nervösa) BBO:are.
Video, video, video
Något som genomsyrat det gångna året har helt klart varit rörligt material. Det har minst sagt dominerat allt innehåll under 2023. Vi har konsumerat mer innehåll än någonsin och våra tummar har scrollat så febrilt att de nästan fått träningsvärk, vilket naturligtvis lett till att även innehållet fått svettas för att hålla uppe tempot.
Instagram Reels, Youtube Short Videos och TikToks enorma inflytande kan därför inte ha undgått någon. Statistiken talade sitt tydliga språk när Svenskarna och Internet tidigare i höst presenterade att Tiktok stod för den största ökningen i andel användare på sociala medier under 2023. Just formatet short videos (vertikala videor 30 sek till 3 min) som används på dessa plattformar är helt enkelt det som ger användaren den bästa upplevelsen just nu.
Demand Gen
Att video och det kreativa blir allt viktigare ser vi även i Google Ads. I år lanserade Google kampanjtypen Demand Gen, som låter annonsörer via en och samma kampanj, annonsera på såväl YouTube short, YouTube in-stream och YouTube in-feed som Discover och Gmail. Demand Gen kan vara rätt val för dig som vill nå personer som befinner sig i mid-funnel – för att öka varumärkesmedvetenheten och driva konverteringar.
Högre krav på spårning och tredjeparts-cookies
Efter de nya, uppdaterade riktlinjerna från PTS (Post- och telestyrelsen) har vi under året behövt uppdatera hur vi arbetar med cookies och spårning. Vi har fått större krav på tydlighet om vilken typ av information som samlas in. Samtidigt ska det vara enklare för användaren att antingen acceptera eller neka spårning. Detta har lett till att både större och mindre webbplatser har behövt uppdatera sina policys och cookie-banners. Parallellt med detta kommer Google Chrome från Q1 2024 att blockera tredjepartscookies (något som både Safari och Firefox har gjort sedan flera år tillbaka).
Dessa utmaningar med spårning kommer följa med in i 2024 och det är upp till webbplatsägare och oss marknadsförare att hitta nya sätt att få tillgång till data samtidigt som vi respekterar användarnas integritet.
Nytt ledarskap och nytt kontor
I början av året fick vi även möjligheten att träffa vår nya VD. Fluff Abrahamsson är visserligen inget nytt ansikte på BBO utan har varit med oss i flera olika roller under åren. Efter att tidigare ha ansvarat för både ekonomin och all teknik, med den äran, känns det mer än tryggt att ha honom bakom rodret nu när vi tar de första stegen in i det nya året.
Vilket vi gör, inte bara med en ny kapten, utan även från ett nytt kontor. Sedan vi startade vår verksamhet 2007 har vi haft vår bas och vårt hem på stigbergsliden i Göteborgs vackraste stadsdel, Majorna. Nu förändrar vi och flyttlasset går istället mot centrala Göteborg där du numera hittar oss innanför vallgraven, på Hvitfeldtsgatan 7. Kom gärna upp på en kaffe om du har vägarna förbi.
Vi vill tacka alla medarbetare, partners och kunder för det här året och ser fram emot att ta del av alla spännande utmaningar 2024 har att bjuda på!