Veckans nyhetssvep! Svenskarna och internet 2023, algoritmuppdateringar från Google och ChatGPT:s nya funktioner!

Filip Majetic | 2023-10-19 | Digital marknadsföring

Svenskarna och internet 2023 – ny data om svenskars internetbeteende

Som alltid så släpper Internetstiftelsen sin årliga rapport om svenskarnas internetvanor och attityd mot nätet. Rapporten som ni kan finna i PDF-format (och även sammanfattat – ingen ChatGPT behövs!) går igenom allt från själva användarantalet av internet i Sverige, vilka e-tjänster som är populära, vilken attityd svenskar har mot personlig data och upplevd övervakning på nätet till sociala medier-användning, hur ljudböcker och poddar används i vardagen samt näthat och kränkningar i cybervärlden. Ni hör – det finns en massa att fördjupa sig i. Om ni lyckats leva under en sten den senaste veckan – läs den nu!

Google släpper October 2023 Core Update och Spam Update

Google ligger verkligen inte på latsidan gällande algoritmuppdateringar – under de två veckor som passerat så har Googles senaste algoritmuppdatering rullats ut, med en peak runt 10-12 oktober. Har du som webbplatsägare eller marknadsförare märkt speciellt stora förändringar i synlighet för din sajt under den här perioden så kan det därför finnas en god förklaring till det. Samtidigt har Google också släppt sin Spam Update, vilket är till för att rensa upp indexet från spamsajter som rapporterats av andra webbplatsägare.

ChatGPT kan nu se, höra och tala

Detta är visserligen inte en purfärsk nyhet, men utrullningen kan ses som avklarad – nu kan ChatGPT se, höra och tala med användare, främst Plus-användare, tack vare nya funktioner som rullats ut sedan 25:e september. Övriga användare kommer att få ta del av alla funktioner över tid. Det presenterar helt nya möjligheter att använda ett redan oumbärligt verktyg för många, som om tidigare funktionalitet inte var nog. Tilläggen i funktionalitet öppnar upp för många nya användningsområden och det är med skräckblandad förtjusning som vi kan se fram emot vad det mynnar ut i.

Filip Majetic

Filip har arbetat inom digital marknadsföring sedan 2015, framförallt med sökmotoroptimering och copywriting. När han inte är på jobbet spelar Filip gärna rollspel, recenserar spel, umgås med vänner eller reser bort, helst till varmare breddgrader.