Bloggen som SEO-verktyg

Carl-Gustav Öberg | 2010-09-16 | Sökmotoroptimering

Häromdagen fick jag en meddelande via Facebook ifrån Christian Rudolf som driver Disruptive.nu. Han berättade om den utbildningsvideo med tillhörande blogginlägg han hade tagit fram med ämne ”Hur Bloggen Kan fungera som ett Bra SEO-Verktyg”, och bad om mina åsikter i ämnet för att han skall göra ett uppföljande blogginlägg i samma ämne. Istället för att svara Christian via Facebook får han svaret genom detta blogginlägg, som därigenom också tydligt illustrerar poängen i mitt svar på frågan.

Att ha en blogg i sig ger inga SEO-mässiga fördelar, men att aktivt använda sig av bloggen som ett verktyg för dialog kan vara ett oerhört kraftfullt SEO-verktyg. SEO handlar framför allt om två saker, relevant innehåll och inkommande länkar. Att blogga aktivt kan vara mycket effektivt både för att bygga relevant innehåll, och för att attrahera bra inkommande länkar.

Genom att blogga om det som händer i din omvärld skapar du reaktioner och bygger relationer med dina läsare, och om ämnet du bloggat om är något som engagerar en läsare kan det leda till att de länkar till dig i deras egen blogg när de själva skriver om ämnet. Ju fler som är intresserade av ämnet, och ju mer de gillar vad du skriver och dig som person – desto fler länkar till din blogg och dina blogginlägg kommer det leda till.

I bloggen har man också möjlighet att fånga upp fler tänkbara sökningar, dels genom att det blir naturligt att publicera nya inlägg ofta (man kanske inte uppdaterar företagshemsidan så ofta, och generellt sett brukar de inte växa så mycket innehållsmässigt med tiden) och dels genom att vissa typer av innehåll helt enkelt inte passar för att publicera på den vanliga företagshemsidan – men passar utmärkt på en blogg.

Genom att Christian Rudolf är en aktiv bloggare, som skriver läsvärda inlägg om bland annat sökmotoroptimering och entreprenörskap, skapar han mycket relevant innehåll som kan fånga upp många relaterade och nischade fraser. Dessutom vill många länka till hans inlägg för att de tyckte hans inlägg var bra, och för att Christian är en trevlig prick som har förtjänat en länk. Så Christian, här har du svaret på din fråga! Läs Christian Rudolfs blogginlägg och titta på hans video om Hur Bloggen Kan fungera som ett Bra SEO-Verktyg.

Carl-Gustav Öberg

Carl-Gustav kallas CG eller Calle och är också en av BBO:s grundare. Han brinner för entreprenörskap och har skapat resultat online sedan 2003. CG tenderar att nörda ner sig i det han är intresserad av, som digital marknadsföring, bilsport, skidåkning, matlagning och kombuchabryggning.