Call to action – så lyfter du den kanske viktigaste delen av innehållet

Linnea | 2021-07-07 | Digital marknadsföring

Tänk om en företagssäljare dök upp på ett ”förutsättningslöst möte” med en potentiell kund och inledde det så här:

”Jag börjar med att berätta lite om oss, vi jobbar med den här branschen så… Köp nu!”

Kanske inte det bästa sättet, eller hur?

Vissa marknadsförare fastnar på det uppenbara: de vill sälja mer, så de skriker i princip ”köp nu” till alla potentiella kunder de kommer i kontakt med. Men träffsäkra marknadsförare som vill nå bättre resultat tänker längre än så. De utgår från målgruppens perspektiv och vad personerna i den vill uppnå. Det här kundcentrerade perspektivet ska gärna forma hela marknadsföringen – men inte minst call to actions (CTA).

Här trillar nämligen många dit och säger slentrianmässigt ”köp nu” med en knapp som är placerad lite hur som helst. Eftersom du läser den här artikeln bryr du dig uppenbarligen om resultaten och vill växa i din CTA-sättning. Självklart kan jag och BBO stå till tjänst med tips kring det! 

Vad är en call to action (CTA)?

Call to action (CTA) är en marknadsföringsterm för att uppmuntra mottagarna att göra något du vill att de ska. Till exempel ”köp nu” eller ”ladda ner guiden”. Du kan bland annat hitta det i formen av:

  • Knappar. Ofta ruta med texter som ”Boka gratisdemo”.
  • Bannerannonser. Även kallat displayannonser.
  • Hyperlänkar. Exempel: ”Kontakta oss”. 
  • Rena uppmaningar. ”Följ oss på Instagram.”
  • Telefonnummer och e-post. Exempel: ”ring oss på telefonnummer 08-…”

En call to action ska alltid hjälpa personer konvertera, det vill säga genomföra en handling som du vill att de ska göra. En konvertering kan till exempel vara att ringa dina säljare, fylla i ett kontaktformulär, titta på en video eller ladda ner en PDF. De här handlingarna ska leda dina potentiella kunder vidare på sin köpresa, där de till slut blir kunder. 

Behöver du hjälp med din digitala marknadsföring?

Kontakta oss här!

Det ska du veta innan du sätter en CTA

Effektiv digital marknadsföring kräver ofta att du bygger en relation och förtroende för ditt varumärke – innan du börjar marknadsföra för köp. Särskilt om din produkt eller tjänst innebär en större förändring eller investering.

Tänk så här. Om en bank du aldrig har hört talas om visar en annons som lyder ”Byt bolån idag”, skulle du troligen inte göra det.  En CTA ska vara lagom krävande utifrån hur investerade mottagarna är i ditt varumärke och det du säljer. Så hur hittar man den balansen? Till att börja med tar du reda på detta:

Målet med marknadsinsatsen

Säg att målet med en sida på webbplatsen är att få in så många ifyllda formulär som möjligt. Då ska det budskapet genomsyra hela sidan, även om du inte behöver upprepa det stup i kvarten. Däremot bör du använda hela sidan för att på olika sätt leda besökaren mot målet. Du bör inte sväva iväg till andra produkter och tjänster mer än möjligen i förbigående.

Alla sidor har inte som jobb att sälja in något. Viss marknadsföring är till för att öka varumärkeskännedom hos nya potentiella kunder och att vårda relationen med existerande kunder. Och här bör du använda CTA som matchar.

Vad som händer sedan

En viktig del i att övertyga personer att göra det du vill är att vara transparent med vad som händer efter att de gör det du ber dem om i din CTA. Gör det så lätt som möjligt att göra som du vill helt enkelt.

Målgruppens utmaningar och drömscenario

Det finns många recept på övertygande budskap, men de innehåller ofta någon form att problem satt i motsatsförhållande med din lösning. Så för att skriva en övertygande CTA är det en stor fördel att ha en förståelse för målgruppens utmaningar och drömscenario.

Vad erbjudandet löser

För att sedan sy ihop målgruppens utmaningar och drömscenario med verkligheten gäller det också att känna till ditt erbjudandes fördelar och begränsningar. Du ska så klart förespråka ditt erbjudande på ett övertygande sätt, men för varumärkets rykte och kundlojalitet är det också viktigt att inte lova mer än du kan hålla. 

Kan jag ha flera call to actions på samma sida eller marknadsinsats?

Du kan ha mer än en CTA på samma sida på webbplatsen. Förutsättningen är att du väljer dem med omsorg och gör det tydligt varför du har inkluderat flera.

På en webbplatssida har du möjlighet att sätta dem i sitt sammanhang, men i kortare innehållsformat som annonser eller inlägg på sociala medier är det bäst att hålla dig till en enda tydlig CTA. Risken med att använda flera är att budskapet blir stökigt och du kan ge besökaren beslutsångest eller ambivalens inför att göra något alls. 

Ett gammalt skrivknep är att inget som inte bidrar till historien ska inkluderas. Och lite likadant är det med CTA – ta inte med något som innehållet fungerar utan. 

Handfasta tips för att forma call to actions

Få din CTA att sticka ut

En CTA ska sticka ut från resten av sidan, så att den blir lätt att hitta. Oavsett om det är en knapp eller hyperlänk inlagd i texten är det bra om den:

  • Kontrasterar i färg gentemot vanlig brödtext och rubriker (använd en accentfärg från din grafiska profil).
  • Visar att den är klickbar när besökare för muspekaren över den (till exempel genom en liten animering, skugga eller att den byter färg då).

Det här är de riktiga grunderna, det finns massor av sätt att få olika sorters CTA att sticka ut designmässigt. Våga testa dig fram och låt kollegor ge feedback!

Använd klarspråk – och motsvarande för design

Det är lätt att vilja sväva ut och göra något innovativt med call to actions. Men användare på nätet har blivit vana vid en viss sorts standard vad gäller CTA – i placering, design och copy.

Placera CTA-knappar på ställen där de brukar finnas på bra webbplatser, använd design som är lättnavigerad och copy som är tydlig hellre än nyskapande. Tänk lite mer ingenjör och lite mindre konstnär. 

Det viktigaste är att användarna hittar vad de letar efter och fattar vad du menar. 

Vi tar ett exempel. Om målet är att mottagarna ska ladda ner en PDF, sätt då en CTA i stil med ”få din kostnadsfria PDF”.

Anpassa CTA efter vad målgruppen är redo för

Om du till exempel boostar inlägg på sociala medier för ökad varumärkeskännedom hos personer som inte följer dig sedan tidigare – gör inga direkta uppmaningar till att köpa dina produkter eller tjänster. 

Kanske kan du till och med utesluta en CTA i den sortens inlägg. Möjligen kan du bjuda in mottagarna att titta på en kort videosnutt eller liknande. Fokus bör definitivt vara på värdet för dem. Till exempel ”titta på videon för att upptäcka hur du kan spara flera timmar på enklare bokföring varje månad”. Att våga avgränsa olika sidor och marknadsinsatser till tydliga syften kommer göra dig mer träffsäker och effektiv. 

Använd resten av innehållet som brygga till din CTA

En CTA i sig är ganska enkel. Den blir som mest kraftfull när den får stöd av resten av innehållet, som leder besökaren in på spåret att göra det du vill. Du kan till exempel visa fina kundomdömen, berätta vilket värde ditt erbjudande har och bemöta vanliga trösklar. 

Sätt dig in i dina potentiella kunders sits. Baserat på deras utmaningar, drömscenario och vad ditt erbjudande ger dem – hur kan du rama in din CTA på bästa sätt?

Var tydlig med vad som händer efter CTA

Det är mindre attraktivt att gå med på något som man inte vet vad det innebär. Därför är det en fördel att lägga lite tid på att berätta vad som händer efter att besökarna går med på din CTA. Det gäller särskilt för dig som jobbar med tjänster och produkter med längre köpresor. Speciellt om många kunder aldrig har köpt det du säljer tidigare. 

Det är till exempel inte helt friktionsfritt att boka en demo. Direkt dyker frågor upp som ”när kommer företaget kontakta mig?”, ”kommer jag sitta i det där viktiga mötet då?”, ”måste jag verkligen prata i telefon med någon?” och så vidare.

Så använd text i anslutning till call to actions för att göra det tydligt vad dina potentiella kunder har att förvänta sig. På så sätt blir ingen negativt överraskad och du får företaget att framstå som mer tillmötesgående. Säg att målet istället är att mottagarna ska börja prenumerera på ett nyhetsbrev. Passa då på att göra det tydligt hur ofta du skickar utskick och vad de brukar innehålla. 

Regler är till för att brytas

Du har säkert hört en hel del ”regler” och ”budord” för hur du skriver och designar en webbplats som ger så bra resultat som möjligt. Inte minst vad gäller CTA. Och vissa saker är konventioner för att de fungerar i de flesta fall. Men samtidigt är regler till för att brytas. 

Om du tror att du verkligen är något på spåren som din målgrupp kommer älska, kan det vara värt att testa. Det kan så klart gå mindre bra – eller hur fantastiskt som helst!

Är du sugen på fler tips kring digital marknadsföring, missa inte att följa BBO på sociala medier. Vi är mest aktiva på Instagram, Facebook och LinkedIn.

Jessica Johansson

Sedan Jessica började jobba med digital kommunikation 2014 har hon skaffat journalistexamen och Proficiency in English-certifikat från Cambridge. Hon brinner för att göra det komplicerade lätt att förstå. När hon släpper tangentbordet är det hantverk och konserter som gäller.