Årets sista nyhetssvep är här!

Filip Majetic | 2023-12-21 | Digital marknadsföring

Google lanserar Gemini – utmanare till ChatGPT

Google har under en ganska lång tid nu hamnat efter i AI-racet, och utlyste ökänt nog en “code red” internt i företaget i början av året efter att OpenAI släppte ChatGPT och revolutionerade AI-tekniken på ett sätt som vi inte sett förut. Efter detta har fokuset legat på att upprätta en AI-lösning i stil med ChatGPT, med en lansering av AI-chatboten Bard i mars. Dock har en ny AI-språkmodell behövt utvecklas då Bard använder en något äldre modell, och rykten har florerat om en release nästa år. Men i början av december möttes vi av ett smärre bombnedslag från Google.

Google har lanserat en ny AI-modell kallad Gemini, som är avsedd att förbättra Googles chatbot Bard och AI-tjänster på Android. Gemini finns i olika versioner, där Pro-versionen driver Bard och Ultra är den mest avancerade. Gemini ska ha överträffat Open AI:s GPT-4 i de flesta prestandatester.  Den har redan implementerats i Bard i över 170 länder, med en snar lansering i Europa. Ultra kommer först nästa år, som är den mest kraftfulla versionen, och också multimodal – vilket innebär att den kommer att förstå bild, ljud och text, till skillnad från Nano och Pro som främst är textbaserade. Gemini Nano, den enklaste versionen, är avsedd för hårdvaruanvändning. Denna uppgradering anses vara den största och bästa för Bard hittills.

Hur SEO faktiskt gör webben bättre

Du som läser kanske har stött på den uppmärksammade artikeln skriven av Verge, som minst sagt kritiserade SEO-specialister och deras påverkan på det digitala landskapet som vi befinner oss idag. Artikeln väckte väldigt många reaktioner från alla håll och kanter, och inte förvånande ledde många SEO-specialister diskussionen om att jo, SEO har ett positivt inflytande på nätet. Bland annat svarade Ahrefs på artikeln genom sin egna artikel om hur SEO:are gör sökupplevelsen bättre för användare, och från vårt håll tycker vi det är bra att båda sidor lyfts fram.

Är du ganska ny inom digital marknadsföring eller har en dunkel vy av hur SEO påverkar den digitala marknadsföringen så är definitivt Ahrefs artikel något att ta en stund till att bejaka!

Ny schemauppmärkning för semesterboenden

Google har introducerat en ny schemauppmärkning för semesterboenden, vilket ger fastighetsägare och förvaltare möjlighet att mer detaljerat presentera sina erbjudanden i sökresultaten. Denna nya uppmärkning möjliggör mer utförlig och tydligare information om semesterboenden, vilket kan öka synligheten och attraktiviteten hos dessa listningar i Googlesök. Det är ett viktigt steg för att förbättra upplevelsen både för dem som erbjuder boenden och för de som söker efter dem.

Hur Google sök och rankning fungerar enligt Google-representant

Det har varit mycket snack kring Googles antitrust-rättegång som pågått sedan tidigare, bland annat så ska det ju ha föreslagits att användarbeteenden såsom hur mycket ett sökresultat klickas på mer eller mindre är en ranksignal. Med andra ord har Google fått krypa till korset en hel del under rättegången och tvingats vara mer transparenta än vad de traditionellt brukar vara.

I samband med rättegången fick Googles vicepresident (VP) Pandu Nayak göra en utläggning om hur Googles sökalgoritmer faktiskt fungerar, och medan principerna bakom hur algoritmerna verkar inte är helt okänt för oss sedan tidigare, så är det ändå en spännande djupdykning i hur de är uppbyggda. Är du nyfiken på hur allt går ihop gällande sökresultat så rekommenderar vi verkligen att sätta sig ner med Pandu Nayaks vittnesmål där han förklarar kring en majoritet av Google Search. 

Vill du sälja mer? Börja använda icke-avrundade rabatter

Enligt en studie som presenteras på Ariyh, ökar exakta, icke-avrundade rabatter köpintentioner med upp till 18% jämfört med avrundade rabatter. Detta beror på att exakta siffror uppfattas som mer tidskänsliga och mindre stabila, vilket skapar en känsla av brådska och ökar sannolikheten för omedelbara köp. Studien fokuserade på praktiska produkter och testade inte emotionella köp, som parfym eller smycken. De flesta företag använder avrundade rabatter, vilket indikerar en möjlig fördel för de som använder exakta rabattsiffror.

Filip Majetic

Filip har arbetat inom digital marknadsföring sedan 2015, framförallt med sökmotoroptimering och copywriting. När han inte är på jobbet spelar Filip gärna rollspel, recenserar spel, umgås med vänner eller reser bort, helst till varmare breddgrader.