Första nyhetssvepet för december är här!

Filip Majetic | 2023-12-07 | Innehåll

Sju nya potentiella designtrender inför 2024

Nytt år innebär nya trendspaningar. Depositphotos har lyft fram sju potentiella designtrender att ha i åtanke för din varumärkesmarknadsföring inför 2024. Dessa trender förväntas dominera den visuella kommunikationen och kreativiteten, särskilt på plattformar som Instagram och TikTok där smakpreferenserna hos millennials och Gen Z fortsätter att leda vägen. Som marknadsförare är det viktigt att vi anpassar och uppdaterar våra visuella strategier för att resonera med vår publik där de är mest aktiva, som Instagram och Tiktok. Funderar du själv på vad som är “mest inne” och vill höja dina sociala medier-strategier till nästa nivå så kan vi hjälpa till!

Search Quality Rater Guidelines får en uppdatering

Google har släppt en uppdatering på sina Search Quality Rater-riktlinjer, och det är viktigt att hålla sig ajour med dessa ändringar för att förstå hur Google ser på kvalitet inom sök. Senaste uppdateringen till deras riktlinjer skedde för ett drygt år sedan. I takt med att Google blir mer och mer måna om sökkvalitet, främst med deras nya uppdateringar i form av Helpful Content Update och algoritmförändringar inom recensionsinnehåll, så känns det alltmer viktigt att man håller ett öga på när de uppdaterar sina interna riktlinjer för vad som är bra innehåll och inte. För en djupare dykning i de specifika förändringarna, kolla in denna analys av Lily Ray, som ofta täcker dessa typer av förändringar.

Google börjar lansera nya sökupplevelsefunktioner

Google har börjat lansera en ny personlig sökupplevelse som syftar till att visa användare mer relevant information direkt i sökresultaten. Denna upplevelse inkluderar flera nya funktioner:

En följ-knapp där användare kan prenumerera på ämnen de är intresserade av att få uppdateringar inom. Google kommer sedan att visa innehåll relaterat till dessa ämnen i användarens hemflöde och när de söker igen.

Google kommer också att introducera en ny rankingfunktion som visar vilka webbplatser du besöker ofta och visar dessa sidor oftare i sökresultaten. Detta baseras på användarens långsiktiga besöksmönster, och innehåll från dessa webbplatser kan rankas högre för just den användaren jämfört med andra som skriver om samma ämnen. Detta är intressant då det kan göra sökningar unika från användare till användare, vilket kan göra det ännu mer komplicerat att ranka effektivt för vissa sökord framöver, när detta rullas ut globalt.

Google uppdaterar även funktionen ”Perspectives” för att inkludera innehåll från sociala medieplattformar, diskussionsforum, blogginlägg och andra gemenskaper direkt i sökresultaten. Detta syftar till att hjälpa användarna att lära från andras perspektiv, därav namnet. Funktionen kommer snart att lanseras på desktop i USA och information om innehållsskaparna, såsom deras sociala mediekonton och följarantal, kommer att framhävas i sökresultaten.

Utbildare kan nu använda utökad strukturerad data för sina kurser

Google har utvidgat funktionen för rika sökresultat för kurser, vilket nu tillåter tillhandahållare att inkludera ytterligare data såsom prissättning, utbildningsnivå, betyg och kurslängd med hjälp av strukturerad data. Denna information kan visas i en ny karusellfunktion inom Google Sök. 

Google har också lagt till en ny rapportfunktion för rika sökresultat av kurser i Google Search Console, vilket ger utgivare möjlighet att granska och korrigera problem med deras strukturerade data. Dessutom kan användare av Google Search Console använda Rich result test för att omedelbart verifiera giltigheten av deras kursinformation utan att behöva vänta på att den rika resultatrapporten uppdateras. En välkommen och intressant uppdatering för företag som erbjuder kurser och utbildningar som deras kärnverksamhet. 

Email marketing – vad som fungerar bäst enligt HubSpot

Funderar du på email marketing eller är mitt inne i det och undrar vad som funkar bäst för dig och din målgrupp? HubSpot har publicerat en artikel som belyser åtta typer av nyhetsbrev som uppnår högsta respektive lägsta engagemang enligt marknadsförare. De fyra typer av nyhetsbrev som fick mest engagemang inkluderar multimedianyhetsbrev med videos, foton, GIFs som står ut och fångar mottagarens uppmärksamhet, samt rabattorienterade nyhetsbrev. De fyra typer som fick minst engagemang var bland annat produkt/tjänsteannonseringar och utbildningsrelaterade nyhetsbrev, där personlig anpassning och relevans för mottagaren är avgörande för att öka engagemanget​. 

Cloudflares Black Week-undersökning visar att Cyber Monday är den mest trafiktäta dagen

Under veckan som gått med Black Week och Cyber Monday så observerade Cloudflare flera trender i internettrafik och e-handel i sin överblick över tidsperioden. Globalt sett var Cyber Monday den dag med högst trafik under 2023, följd av Black Friday och sedan måndagen den 21 november. 

En intressant anekdot från undersökningen, då det säkert förmodas bland många att Black Friday är då veckan kulminerar – men så är alltså inte fallet. Om du som marknadsförare inte redan börjat ifrågasätta vikten av Black Friday som den enskilt viktigaste dagen under perioden så kan det vara dags att göra det nu, då Cyber Monday varit den mer populära dagen även förra året.

Youtube rullar ut Shorts Ads

YouTube utökar tillgängligheten av sina ”Shorts”-annonser för fler annonsörer, övergående från betastadiet till allmän tillgänglighet. Marknadsförare kan nu välja ”Shorts”-annonser som ett videoformat, integrera dem med in stream-annonser och kombinera dem med in-feed-annonser. 

”Shorts”-formatet öppnar upp för ett nytt sätt att närma sig YouTube-annonser. YouTube-annonser har länge varit en plattform eller en slags stand-in för TV-kvalitetsannonsering, men efterfrågan från konsumenter förändras, vilket syns i annonser på plattformar som TikTok och Instagram Reels där annonseringsformaten är mer “snappy”. Google Ads planerar att utöka denna funktion till ytterligare videoannonsformat inom en snar framtid, vilket verkligen vittnar om de nya sociala medier-plattformarnas inflytande på övriga sociala medier.

Filip Majetic

Filip har arbetat inom digital marknadsföring sedan 2015, framförallt med sökmotoroptimering och copywriting. När han inte är på jobbet spelar Filip gärna rollspel, recenserar spel, umgås med vänner eller reser bort, helst till varmare breddgrader.