Displayannonsering – så ser fördelar och nackdelar ut

Linn | 2021-07-02 | Digital annonsering

Undrar du vad displayannonsering är eller funderar du på om det skulle passa ditt företag? I det här blogginlägget reder jag ut hur den här annonseringen ser ut och hur displaynätverket fungerar. Du kommer också få reda på fördelar och nackdelar – och vilka företag som displayannonsering passar för.

Vad är displayannonsering?

Displayannonser är visuella annonser som visas på webbplatser och appar som ingår i ett annonsnätverk. Med visuella menar jag att de oftast innehåller någon sorts bild, video eller andra visuella element. Ibland kallas de även bannerannonser. Med displayannonsering har du stora möjligheter att rikta och målgruppsanpassa din annonsering. 

I och med det kan du lägga budgeten på att nå personer som mer sannolikt är intresserade av ditt erbjudande. Och sätta ihop annonser som passar deras nivå av köpintresse och medvetenhet om ditt varumärke.

Behöver du hjälp med din digitala marknadsföring?

Kontakta oss här!

Vad är ett annonsnätverk i samband med displayannonsering?

Annonsnätverket i samband med displayannonsering syftar på nätverket av webbplatser, appar och liknande där du som annonsör kan köpa annonsplatser.

Det kanske största nätverket är Google Display Network, där många webbplatser och appar ingår. De tar upp ett stort spektrum av ämnen och riktar sig till olika målgrupper.  Och de här webbplatserna och apparna ”hyr ut” annonsplatser via annonsnätverket till annonsörer som dig. Lite som Uber eller Airbnb fast med annonser.

Det fina med nätverket är att du kan rikta din annonsering för att synas på webbplatser som handlar om ett visst ämne. Eller webbplatser som riktar sig till en viss demografi eller en grupp med ett specifikt intresse. Möjligheterna är betydligt större än så, det här är bara exempel.

Vad kostar displayannonsering – är det dyrt?

Du betalar oftast enbart när någon klickar på dina annonser. På så sätt fungerar displayannonsering och annonserna som syns i Googles sökresultat (sökannonsering) likadant. I och med att sökannonsering och displayannonsering har det här gemensamt – låt oss jämföra dem. Är displayannonsering billigare eller dyrare än sökannonsering?

Vad gäller CPC (cost per click) är kostnaden per klick för displayannonsering generellt lägre än för sökannonsering. I många fall har displayannonsering också lägre konverteringsfrekvens än sökannonseringen. Ofta betalar du alltså mindre i klickkostnad för displayannonsering, och överlag kan du förvänta dig tydligare resultat med sökannonsering. 

Det kan till viss del förklaras av att annonsformerna används på olika sätt. Till exempel är ett vanligt mål för displayannonsering att påminna om att ditt företag finns. Om du lyckas är det inte helt lätt att härleda framgången till en specifik annons.   

En annan förklaring är att sökannonser visas för personer som aktivt söker information om det du erbjuder. Det är då naturligt att de kanske har mer tid och lust att göra olika handlingar som registreras som konverteringar på webbplatsen just då. 

Så hur mäter du resultaten?

Jämför med sökannonsering har displayannonsering som sagt andra syften och mål. Därför behöver du mäta resultaten på ett annat sätt, med andra nyckeltal. För sökannonsering tittar du kanske på klickfrekvens, antal konverteringar och konverteringsfrekvens. Men för display är det mer aktuellt att titta på exempelvis antal exponeringar mot målgruppen och kostnad per 1000 visning (CPM).

Fördelar med displayannonsering

Mätbart och kan optimeras löpande

Resultaten från displayannonsering är i högsta grad mätbara. Du kan till exempel se hur många som har sett din annons, hur många av mottagarna som klickade på annonsen och vad de gjorde när de landade på din webbplats. Men du kan även gå in på djupet för att dra lärdomar om vilka målgrupper, webbplatser och appar det är mest effektivt för dig att synas på och för. Med tiden kan du lära dig mer om vad din målgrupp svarar bra på och göra mer av det. 

Kan anpassas efter vad mottagarna är redo för

Man brukar säga att människor är mer benägna att köpa från varumärken de känner till sedan tidigare. Särskilt om de har en positiv relation med dem. Displaynätverket låter dig annonsera gentemot:

  • Målgruppens intressen
  • Demografi (exempelvis efter ålder och kön)
  • Liknande målgrupper/look-alike-målgrupper (personer som liknar dina webbplatsbesökare eller kunder)
  • Målgrupp med köpavsikt (personer som har letat efter erbjudanden som liknar det du säljer)
  • Remarketing (annonsering mot personer som har interagerat med ditt varumärke online tidigare)

Det slutar inte där, men som du förstår finns det många möjligheter!

Påminnande annonsering (remarketing)

Som jag nämnde kan du använda remarketing för att rikta annonsering mot personer som redan har visat intresse för ditt varumärke. Det är viktigt att se till att din remarketing uppfattas som påminnande och hjälpsam, snarare än tjatig och påträngande. Men med rätt genomförande blir remarketing ett effektivt komplement till resten av din marknadsföring. Inte minst insatser inom sökmotoroptimering och Google Ads. 

För hur många gånger i veckan börjar du googla runt kring något du funderar på, men blir distraherad och glömmer bort den där smarta grejen du skulle köpa?

Genom remarketing kan du påminna kunder som inte var redo att gå vidare med köp om varför de blev intresserade av dig från början. Och se till att de inte glömmer att du finns. 

Nackdelar med displayannonsering

Ser ut som reklam

Du kanske har hört talas om reklamtrötthet och att konsumenter har en sorts ”skygglappar” på sig gentemot allt som ser ut som reklam? 

Digital marknadsföring som organiska sociala medier, sökmotoroptimering och Google Ads har en fördel i att de inte ser ut som reklam. 

Den marknadsföring som hittas i Googles sökresultat visas dessutom bara när mottagarna själva söker efter den. Men att displayannonsering ser ut som reklam är egentligen mest en nackdel om du skulle få för dig att bygga hela din marknadsplan på displayannonser. De kan inte ensamma driva effektiv marknadsföring, men de är fantastiska komplement för att påminna om att du finns och hjälpa nya personer upptäcka dig. 

Kräver investering i visuellt innehåll

Displayannonser kan naturligtvis se ut lite som du vill, men generellt krävs det en investering i innehållsproduktion av text och bild. Även om du har bildmaterial sedan tidigare och gör minsta möjliga vad gäller texten ska allt ändå anpassas för att se snyggt ut i formaten som displaynätverket använder. Du behöver alltså tillgång till någon med kunnande inom bildredigering eller grafisk formgivning. Gärna även copywriting. På så sätt får du till bäst annonser innehållsmässigt.

All marknadsföring kräver innehåll, så det här är mer något att ha i åtanke än en direkt nackdel. 

Passar displayannonsering mitt företag?

Om ditt företag redan jobbar med sökmotoroptimering och Google Ads kan displayannonsering vara ett utmärkt komplement. De här tre puckarna kan då fungera som ett litet ekosystem av marknadsföring på nätet, som mottagarna i din målgrupp kan ”studsa mellan”. Ungefär så här:

  • Tack vare sökmotoroptimering och Google Ads hittar användarna till din webbplats när de googlar.
  • De glömmer bort att de var intresserade av det du säljer.
  • Genom displayannonsering blir de påminda om att du finns.

Alternativt:

  • Potentiella kunder upptäcker att du finns genom displayannonser.
  • Kanske går de in på din webbplats, men gör inte köp direkt.
  • De hittar till din webbplats via Googles sökresultat vid ett senare tillfälle – och minns att de har en relation till dig sedan tidigare.

Det kan naturligtvis gå till på många sätt, men min poäng är att marknadsföring på Google och i displaynätverket fungerar bra tillsammans.

Ut och annonsera!

Hoppas att jag har gett dig lite klarhet och lärt dig något nytt. Vill du få reda på när vi på BBO publicerar fler blogginlägg i stil med det här? Följ oss på Instagram, Facebook och LinkedIn.

Linn Kristensen

Linn trivs i sin breda roll där hon får jobba med alla delar av digital marknadsföring. Men hon brinner lite extra för annonsering. Hon har även talat på BBOFRUKOST och driver interna projekt. Linn pratar svenska, norska och danska. På fritiden gillar Linn att yoga, för att stärka kropp och sinne.