Experten tipsar – så annonserar du bäst på Facebook Messenger
Facebook Messenger är den största kommunikationstjänsten i de flesta åldersgrupper, det visar undersökningen Svenskarna och Internet 2018. Till kommunikationstjänstens stora användarskara hör förmodligen din målgrupp. I det här inlägget reder vi ut vilka annonstyper som finns och om det är värt att satsa på annonsering i Messenger.
Svenskarna föredrar Facebook Messenger
Undersökningen Svenskarna och Internet visar att Facebook fortfarande är det mest omtyckta sociala mediet, men ändå har det dagliga användande av plattformen stagnerat. Bland yngre har det till och med blivit mindre vanligt att använda Facebook varje dag. Av tjänsterna som Facebook erbjuder är det bara Messenger som används lika mycket som tidigare år.
I undersökningen var Facebook Messenger absolut störst bland meddelandetjänsterna, som 64 procent av deltagarna sa sig använda. Det ska jämföras med Skype som 48 procent av deltagarna använde och WhatsApp som användes av 32 procent. Även när undersökningen delade upp deltagarna efter ålder var Messenger den mest använda tjänsten, undantaget bland deltagare i åldrarna 76 år och äldre. Seniorerna föredrar nämligen Skype.
Så kan du annonsera på Facebook Messenger
Om du hör till majoriteten av svenskarna använder du alltså Messenger, i så fall har du kanske redan stött på annonsering i någon form. Låt oss gå igenom alternativen som finns: annonser på Messengers startsida, sponsrade meddelanden och klick till Messenger som call-to-action.
Annonser på Messengers startsida
Annonserna som dyker upp på Messengers startsida påminner på många sätt om de du ser i ditt vanliga Facebook-flöde. Generellt visas en eller flera bilder tillsammans med en call-to-action. Den som klickar på din CTA kan tas antingen till din hemsida, app eller annan destination. Till exempel kan du skicka personer till ett chattfönster i Messenger (mer om klick till Messenger kommer senare).
Blogginlägget fortsätter längre ner.