Google Sitelinks blir permanent jättestora
Många av er har säkerligen märkt att Google de senaste veckorna testat jättestora sitelinks i sökresultaten. Igår blev det officiellt att dessa blir permanenta. Initialt så tycks dessa först och främst presenteras på varumärkesrelaterade sökningar.
Sitelinks, är för de som inte känner igen termen, de extra sökresultaten som ibland presenteras tillsammans med ett specifikt sökresultat. Sitelinks har genom åren genomgått flera former, från att bara varit en enkel rad, till två mindre kolumner till dagens permanenta, stora kolumner, med förhandsgranskning av både adress och utdrag.
Effekten av att dessa blir permanenta och den väl tilltagna storleken på länkarna är att de som tilldelas dem (du får fortfarande inte välja om du får dem, men du kan, utan garanti för att de försvinner, ta bort dem) i stor utsträckning kan dominera den övre delen av sökresultatet (och skärmen).
Vilken resultat detta kommer få på CTR (ClickThrough Rate) i sökresultaten får test, statistik och tiden utvisa. En kvalificerad gissning är att du kommer se förbättring i din CTR, om än inte i så stor uträckning som man kan tro. Varumärkessökningar där de som tidigare nämnts tycks förekomma mest är i sin natur syftade till att hitta ett varumärke. Har du sedan tidigare legat högt så hade den som söker efter ditt varumärke hittat dig oavsett. Google ger dig bara hjälp på traven att hitta rätt.
Oavsett, med så många (upp till 12) och så stora länkar så kommer det bli vitalt med attraktiva och välskrivna titlar och meta-beskrivningar för att nå ännu fler klick som leder rätt för lägsta möjliga avvisningsfrekvens.
Men hur ser det ut? En sökning på Riskdagen får illustrerar det hela.