Google vänder webbanalytiker ryggen med krypterat sök

BBO | 2011-10-19 | Analys

Dagens stora nyhet i sökvärlden är att Google i ett historisk beslut har valt att kryptera delar av sitt sökresultat, något som får till följd att viktigt data, främst sökfrasen inte kommer rapporteras in i Google Analytics. Denna kryptering kommer i detta första steg ske för det organiska resultatet där användaren är inloggade på Google.com (tänk Google+, Gmail och dylikt) men inte i samband med det sponsrade sökresultatet (AdWords).

Matt Cutts, en viktig frontfigur för Google i SEO-sammanhang menar att denna förändring idag endast kommer påverka några få procent av alla tillgängliga sökningar (Google+ har idag 40+ miljoner användare exempelvis).

Google skriver i sitt pressmedelande:

”As search becomes an increasingly customized experience, we recognize the growing importance of protecting the personalized search results we deliver. As a result, we’re enhancing our default search experience for signed-in users.”

Den  data som fortsatt kommer att inkomma till Google Analytics är att trafiken är från Google och organisk. Övrig sökordsdata kommer vi alltså få klara oss utan.

I sin Google Analytics-blogg så skriver Google själva mer exakt:

”When a signed in user visits your site from an organic Google search, all web analytics services, including Google Analytics, will continue to recognize the visit as Google “organic” search, but will no longer report the query terms that the user searched on to reach your site.”

Det betyder alltså att vi och alla andra som arbetar med webbanalys och statistik baserad på organisk trafik kommer att stå handfallna kring vad sökordsspecifik trafik tar sig för när den väl når webbplatsen. ”Not provided” när det gäller sökord kommer bli ett stående inslag i kommande Analytics-rapporter.

Google själva påpekar dock att man fortsatt kommer ha tillgång till (om än i begränsad omfattning) till topp-1000 som driver trafik. En klen tröst för många.

”They can also receive an aggregated list of the top 1,000 search queries that drove traffic to their site for each of the past 30 days through Google Webmaster Tools. This information helps webmasters keep more accurate statistics about their user traffic.”

Vad är din integritet värd

Som vi tidigare nämnt i inlägget så kommer denna data vara tillgänglig för den som väljer att annonsera med hjälp av Google Adwords, det vill säga medelst PPC och sponsrade sökresultat. Google själva menar att detta är nödvändig data för att man skall kunna analysera en PPC-kampanj fullt ut.

”If you choose to click on an ad appearing on our search results page, your browser will continue to send the relevant query over the network to enable advertisers to measure the effectiveness of their campaigns and to improve the ads and offers they present to you.”

Problemet är att Google på det här sättet sätter ett pris på din integritet (trots att de påstår sig värna om den) och omöjliggör för dig som webbmaster att förbättra upplevelsen du som surfare har när du, organiskt, besöker en webbplats. Något som Google löpande förespråkar och som är en grundsten i deras arbete.

Framtiden

Hur det hela den här historian utvecklar sig kommer vi säkerligen få mer insikt i mer tiden, men generell konsensus just nu är att detta är något som i en överskådlig tid kan få omfattande konsekvenser för den som arbetar med webbanalys och SEO om fenomenet växer till att omfatta samtliga sökningar.

Vi på Be Better Online är villiga att hålla med och kommer noga följa utveckling de kommande dagarna och göra en sammanställning över reaktionerna från alla håll.