Hitta kunder genom att synas på Google
Att synas på Google är vad det var att synas i telefonkatalogen förr, en avgörande faktor för att få fler kunder. Om du är en del av majoriteten använder du själv förmodligen Google för att hitta svar på frågor, jämföra företag och leta efter det du vill köpa.
För att hitta nya kunder via sökmotorer gäller det att synas i de högsta resultaten. Så hur uppnår du det? Dels kan du annonsera, för att synas i resultaten som är markerade med ”Annons”. Dels kan du arbeta för att synas i de ”vanliga” sökresultaten, genom det som kallas sökmotoroptimering. Läs mer om det i vårt blogginlägg ”Synas på Google – Så ökar du synligheten”.
Nå nya målgrupper av potentiella kunder på sociala medier
Sociala medier är ett bra sätt att nå ut till nya potentiella kunder som kanske inte känner till dig sedan tidigare, både genom en aktiv företagsprofil och annonsering.
Annonseringen på sociala medier går att anpassa på många sätt, eftersom plattformarna samlar stora mängder data om sina användare. Genom den här anpassningen av målgrupper kan du nå ut till människor som med större sannolikhet är intresserade av ditt erbjudande, än när du betalar för dyr tv-reklam och tidningsannonser.
Utöver klassiska parametrar som ålder, kön och geografisk ort kan du även rikta dig till olika intressen och personer som följer vissa sorters konton. Du kan även satsa på att nå ut till personer som liknar dina nuvarande följare och kunder, med så kallade look-alike-målgrupper. På LinkedIn, där användarna nätverkar i sina yrkesroller, kan du rikta annonsering till vissa befattningar, yrkesgrupper, branscher eller mer professionella intressen.
Skaffa kunder med kundresan som verktyg
Vi gillar att använda ordet kundresa för att beskriva vägen som leder potentiella kunder till köp. I många fall börjar den med att kunden definierar sitt problem och lösningen på det. Det sista steget innan köp är att jämföra leverantörer. Många företag lägger mest resurser på att marknadsföra till personer som håller på att jämföra leverantörer.
Ett sätt att fånga potentiella kunders intresse tidigare än konkurrenterna kan därför vara att börja arbeta med de tidiga faserna av kundresan. Till exempel med en välstrukturerad webbplats, som är sökmotoroptimerad för att synas på Google när potentiella kunder googlar relevanta frågor. Även annonsering kan hjälpa dig med det här, inte minst riktad annonsering på sociala medier och sökordsannonsering som ett komplement till din sökmotoroptimering.
Med en levande företagsblogg, där du svarar på olika funderingar och hjälper kunderna att identifiera sina problem och lösningar, visar du att du förstår deras utmaningar, är generös och professionell. Dessutom lär de potentiella kunderna känna ditt företag, och människor tenderar att välja varumärken som de har en relation till.
Låt oss ta ett exempel, med en Emma som har fastnat i sin vardagsrutin. Hon klickar direkt på en annons med texten ”Behöver du också en paus?” på sociala medier. Annonsen leder Emma till ett blogginlägg om vilka positiva effekter resor har på stressade människor. Hon blir sugen på att resa bort, och läser blogginlägg och reseguider om olika destinationer. Det bli mer och mer tydligt för Emma att hon vill åka till Spanien.
Så här kan början på en kundresa ser ut, men den kan så klart se ut på många sätt. I vårt exempel skulle nästa steg för Emma vara att börja jämföra leverantörer, och om du redan har hjälpt henne i de här tidiga faserna av kundresan kommer ditt företag att ligga nära till hands.
Fundera på hur en kundresa kan tänkas se ut hos dig, och hur du skulle kunna använda webbplatsen och andra digitala kanaler för att hjälpa fler potentiella kunder att hitta dig på bästa sätt.
Vad ska jag börja med?
Kom du hit för snabba och smidiga tips på att skaffa kunder? Klart du gjorde, och inget fel med det! Det bör sägas att digital marknadsföring är ett långsiktigt arbete, som är minst lika komplext som de klassiska motsvarigheterna. Men som sagt är det digitala mer mätbart och kostnadseffektivt. Trots allt finns det så klart saker som du kan börja med redan idag. Till exempel:
- Börja reflektera över hur du skulle kunna arbeta mer kundfokuserat. Kladda en snabb mindmap om vilka funderingar dina potentiella kunder kan tänkas ha när de definierar sina problem och lösningar. Hur kan du använda det i marknadsföringen?
- Fundera på om sociala medier kan bli ett bra verktyg för dig. Vill du se högkvalitativ statistik om hur svenskarna använder de olika plattformarna rekommenderar vi den senaste upplagan av undersökningen Svenskarna och internet.
- Har ditt företag funnits ett tag och vill hitta nya sätt att få fler kunder? Fundera på vad ni skulle kunna göra annorlunda i kommunikationen. Kanske bör budskapet formuleras på ett annat sätt. Kanske behövs ny design. Kanske är det dags att se över om ni kan identifiera en ny målgrupp. Försök forma teorier om var förbättringspotentialen finns.
- Se över olika marknadsföringskanaler för att hitta alternativ som passar dig. Klicka här för att komma till vår stora guide till digitala marknadsföringskanaler!