Många sorters mätbar marknadsföring
Det finns många sätt att jobba med mätbar marknadsföring som ligger nära performance marketing. Till exempel sökmotoroptimering, sociala medier och content marketing. Den här sortens marknadsföring har ingen annonskostnad och därför finns ingen prismodell i stil med kostnad per klick.
Men du kan ändå låta mätbara resultat vara med och styra hur du arbetar även här. Framförallt genom att utvärdera hur dina insatser hittills har presterat, och justera planeringen framöver utifrån det. Om du gör det kan du lägga så stor del som möjligt av din byråbudget och interna resurser på insatser som ger mätbara resultat. På samma sätt som du gör med annonskostnad vid annonsering.
Säg att du har publicerat en del av dina inlägg på sociala medier vid lunchtid, och en del precis innan arbetsdagen är slut. Säg att du då får en rapport som visar att inläggen som publiceras vid lunch får bättre resultat. Då kan du testa att publicera fler eller alla inlägg vid lunch, för att se om det ger dig ännu bättre resultat.
Så jobbar vi med mätbarhet
All lyckad digital marknadsföring börjar i princip med planering. Annars kan man spendera mycket pengar och få väldigt lite tillbaka. När vi lägger upp en strategi är det extra viktigt att alla är överens om målen med marknadsföringen.
Generellt är slutmålet någon variant av ökad försäljning. Det kan sedan översättas till olika mätbara mål för olika sorters marknadsföring. Till exempel kan fler kunder inte ses som ett mätbart mål för annonsering som ska skapa varumärkeskännedom. Varumärkeskännedom ska ju i förlängningen leda till fler kunder, men det är svårt att mäta en omedelbar påverkan. Istället kan du sätta mål som fler nya besökare till webbplatsen. Nya kunder kan däremot vara ett relevant mål för annonsering mot personer som är redo för köp, eftersom målet här troligen är att stänga affärer.
När du har kommit igång är det viktigt att följa upp resultaten regelbundet, för att se hur din annonsering presterar i förhållande till målen. Utifrån vad mätningen visar kan du och en eventuell specialist bestämma vad ni ska göra för att nå ut på ett ännu bättre sätt. Kanske är en helt annan målgrupp än den som du hade tänkt dig värd att utforska? Kanske är det budskapet eller tajmingen som ska justeras?
Så börjar du med performance marketing-tänket
Prioritera ner tv-reklam och tidningsannonser. Lägg istället mer fokus på marknadsföring med större mätbarhet, där du kan dra lärdomar av tidigare prestation för att fortsätta bli bättre. För att göra det här på ett bra sätt gäller det att sätta en strategi och få in rätt kompetens för att analysera och arbeta vidare utifrån data, om det inte redan finns hos ditt företag.
Vill du läsa mer om digital marknadsföring? Scrolla ner för fler blogginlägg på ämnet!