Kom igång med performance marketing-tänket och mätbar marknadsföring

Linn | 2021-07-02 | Digital annonsering

En stor del av många marknadsbudgetar spills på mottagare som inte har något intresse av det som säljs. Tänk om du kunde undvika det? I performance marketing ligger resultaten i fokus, för mer kostnadseffektiv marknadsföring. Läs vidare så berättar vi mer. 

Vad är performance marketing?

Termen performance marketing är lite av ett modeord, med en innebörd som varierar beroende på vem du frågar. Men de flesta är överens om att performance marketing handlar om resultatorienterad marknadsföring. Till skillnad från när du betalar ett fast pris för en annonsplats, exempelvis för en tidningsannons, går performance marketing ut på att du betalar utifrån hur annonseringen presterar. 

Det ligger fint i linje med betalningsmodellerna för annonskostnader på de flesta digitala plattformar. Till exempel Google Ads, Facebook, Instagram och LinkedIn. Ett exempel är upplägget “kostnad per klick” där du betalar varje gång någon klickar på din annons. Det är viktigt att notera att kostnaderna inte kan skena iväg, eftersom du bestämmer en maximal budget för annonseringen som aldrig överskrids. 

Behöver du hjälp med din digitala marknadsföring?

Kontakta oss här!

Många sorters mätbar marknadsföring

Det finns många sätt att jobba med mätbar marknadsföring som ligger nära performance marketing. Till exempel sökmotoroptimering, sociala medier och content marketing. Den här sortens marknadsföring har ingen annonskostnad och därför finns ingen prismodell i stil med kostnad per klick. 

Men du kan ändå låta mätbara resultat vara med och styra hur du arbetar även här. Framförallt genom att utvärdera hur dina insatser hittills har presterat, och justera planeringen framöver utifrån det. Om du gör det kan du lägga så stor del som möjligt av din byråbudget och interna resurser på insatser som ger mätbara resultat. På samma sätt som du gör med annonskostnad vid annonsering.

Säg att du har publicerat en del av dina inlägg på sociala medier vid lunchtid, och en del precis innan arbetsdagen är slut. Säg att du då får en rapport som visar att inläggen som publiceras vid lunch får bättre resultat. Då kan du testa att publicera fler eller alla inlägg vid lunch, för att se om det ger dig ännu bättre resultat. 

Så jobbar vi med mätbarhet

All lyckad digital marknadsföring börjar i princip med planering. Annars kan man spendera mycket pengar och få väldigt lite tillbaka. När vi lägger upp en strategi är det extra viktigt att alla är överens om målen med marknadsföringen. 

Generellt är slutmålet någon variant av ökad försäljning. Det kan sedan översättas till olika mätbara mål för olika sorters marknadsföring. Till exempel kan fler kunder inte ses som ett mätbart mål för annonsering som ska skapa varumärkeskännedom. Varumärkeskännedom ska ju i förlängningen leda till fler kunder, men det är svårt att mäta en omedelbar påverkan. Istället kan du sätta mål som fler nya besökare till webbplatsen. Nya kunder kan däremot vara ett relevant mål för annonsering mot personer som är redo för köp, eftersom målet här troligen är att stänga affärer.

När du har kommit igång är det viktigt att följa upp resultaten regelbundet, för att se hur din annonsering presterar i förhållande till målen. Utifrån vad mätningen visar kan du och en eventuell specialist bestämma vad ni ska göra för att nå ut på ett ännu bättre sätt. Kanske är en helt annan målgrupp än den som du hade tänkt dig värd att utforska? Kanske är det budskapet eller tajmingen som ska justeras?

Så börjar du med performance marketing-tänket

Prioritera ner tv-reklam och tidningsannonser. Lägg istället mer fokus på marknadsföring med större mätbarhet, där du kan dra lärdomar av tidigare prestation för att fortsätta bli bättre. För att göra det här på ett bra sätt gäller det att sätta en strategi och få in rätt kompetens för att analysera och arbeta vidare utifrån data, om det inte redan finns hos ditt företag. 

Vill du läsa mer om digital marknadsföring? Scrolla ner för fler blogginlägg på ämnet!

Linn Kristensen

Linn trivs i sin breda roll där hon får jobba med alla delar av digital marknadsföring. Men hon brinner lite extra för annonsering. Hon har även talat på BBOFRUKOST och driver interna projekt. Linn pratar svenska, norska och danska. På fritiden gillar Linn att yoga, för att stärka kropp och sinne.