Komprimera bilder för snabbare laddningstid
Snabba laddningstider är en annan nyckelfaktor för mobilanpassning. Generellt är långsamma webbplatser aldrig kul, och på mobilen sitter många dessutom med sämre uppkopplingar – vilket innebär ännu längre väntan på att sidor ska laddas.
Det här skapar inte bara trösklar i dina potentiella kunders köpresa, utan påverkar även sökmotoptimeringen negativt. Google utgår nämligen från mobila webbplatser (inte desktop) när de väljer placeringar i sökresultaten.
En SEO-specialist hos BBO kan identifiera mer omfattande förändringar för att snabba upp laddningstiderna. Men som sagt, det här blogginlägget är inte till för att berätta om de stora projekten, utan vad du kan börja göra på egen hand.
Då vill vi tipsa om att komprimera stora bildfiler innan du lägger upp dem på webbplatsen. Stora bildfiler kan nämligen innebära längre laddningstider.
Det finns många verktyg för det här som inte ens kräver installation eller konto, till exempel TinyPNG. Du behöver bara ladda upp bilden, så ger programmet dig en version i mindre filstorlek – utan att tumma på hur bilden ser ut.
Dra nytta av videoinnehållet du redan har
Sökbeteendet på mobila enheter är generellt mer otåligt än på desktop. Att läsa texter kan vara en stor tröskel för en potentiell kund som inte har hunnit bli särskilt engagerad i ditt varumärke eller vad du erbjuder.
I många fall är videor ett bra sätt att fånga deras intresse. Rörlig bild kan kännas lättare att ta in än löpande text – och förklara komplexa upplägg på ett lättförstått sätt.
Och kanske har du redan videor på Youtube, Vimeo eller andra plattformar, som du skulle kunna använda på ett effektivare sätt i din marknadsföring. Vi säger inte att du ska använda samma video på alla webbplatsens sidor, men låt inte klippen stå och damma igen på Youtube.
How to-videor som visar hur något ska göras kan göra stor skillnad för en trött mobilanvändare. Detsamma gäller för korta och kärnfulla videos som förklarar värdet med en produkt eller tjänst.
Så se över din webbplats och överväg att lägga in videor på väl valda ställen.
Testa upplevelsen för mobilanvändare själv
Brukar du bara kolla på förhandsvisningen för desktop innan du publicerar nytt på webbplatsen? Det är faktiskt inte så svårt att få en bra förhandsvisning för mobilskärmar också när du ändå är i farten.
- Gå till förhandsvisningen av den aktuella sidan i webbläsaren Google Chrome.
- Högerklicka på sidan och välj ”Inspektera”.
- Då kommer en massa kod upp på skärmen. I menyraden ovanför koden till vänster om ”Elements” ser du en liten ikon (den ser ut som en mobil framför en surfplatta).
- Klicka på den ikonen, så ser du sidan i en responsiv mobilversion!
Ovanför mobilvyn kan du justera vilken mobilskärm du vill simulera. Du kan även välja en simulerad långsam eller snabb mobilanslutning. För det går att klicka runt sig på webbplatsen också!
I och med det kan du både förhandsgranska nya sidor och testa att använda webbplatsen i olika mobilskärmar, direkt på datorn.
Psst! Det fungerar nästan likadant på Firefox. Högerklicka, välj ”Inspektera element” och leta efter mobilikonen.
Gör saker klickbara
Ibland är det de små sakerna som gör en användarupplevelse. Ett exempel är när du lägger in en fysisk adress, till exempel besöksadressen för ett kontor på kontaktsidan. Passa då på att lägga in en länk till Google Maps med adressen.
Genom att göra adressen ”klickbar” slipper besökare som vill hitta till adressen öppna en ny flik, googla och hitta till kartan.
Inte så stor ansträngning kan tyckas, men särskilt för mobila användare kan det kännas jobbigt. Det är som bekant lite jobbigare att skriva med touchscreen än tangentbord.
Många bäckar blir en stor å – och kan leda till att fler potentiella kunder väljer dig över konkurrenterna. Så passa på att tänka ”kan jag göra det här lättare för besökarna?” när du uppdaterar småsaker på webbplatsen.
Ut och mobilanpassa!
Det här blogginlägget har utgått från små saker du kan komma igång med snabbt för att mobilanpassa marknadsföringen i det lilla. Vi hoppas att du hittade några saker som passar hos dig!
Vill du få fler tips kring digital marknadsföring? Missa inte att följa oss på sociala medier. Vi är mest aktiva på Facebook, Instagram och LinkedIn.