Instagram ökar möjligheten till engagemang & Google rullar ut stora uppdateringar
Google November Core Update 2023 rullas ut
Nu är det dags igen – efter otaliga uppdateringar på kort tid (oktober innehöll åtminstone två stora algoritmuppdateringar) så står det klart att November Core Update 2023 rullas ut – en till stor uppdatering av Googles sökalgoritmer, alltså. Detta är en intressant utveckling eftersom det innan augusti var ett mellanrum på fyra månader innan vi möttes av några nyheter, och första gången på länge som det rullats ut fler än en stor uppdatering under en och samma månad, som i fallet med oktober och nu november.
I vanlig ordning (vid det här laget) så gäller det alltså att hålla koll på sin webbplats sökord och dess rankningspositioner, och snabbt adressera rankningstapp eller fira lite extra om viktiga sökord seglat i topp under de senaste dagarna.
… och November 2023 Reviews update likaså
Vi nämnde att det rullas ut fler än en stor uppdatering i november – med det åsyftade vi November 2023 Reviews Update, som för övrigt är den sista av sitt slag. Google går över till att periodvis uppdatera hur Reviews-algoritmen uppfattar recensionsinnehåll, och kommer alltså inte att informera om större förändringar i framtiden. Med andra ord kommer vi förmodligen se en del förändringar när det kommer till sökresultat som främst visar webbplatser som recenserar innehåll/produkter/tjänster. Om du som läser är en recensent eller dylikt så kan det vara bra att se över innehållsrutinerna – Google har ett par rekommendationer om hur man skriver högkvalitativa recensioner här.
Instagram låter användare dela inläggssvar i Instagram Stories
Instagram har infört ett nytt interaktionsalternativ som gör det möjligt att dela inläggssvar från användare i IG Stories. Detta är ännu ett steg för att öka community-engagemanget på plattformen. Användare – vilket i synnerhet inkluderar företag – kommer nu att kunna svepa över ett svar på ett inlägg och få möjligheten att dela det i sina Stories. Är du med andra ord ett företag med stor närvaro på Instagram och en lojal kundbas (eller vill bygga upp en) så är det definitivt en positiv nyhet.
Genom att framhäva kundreaktioner och -svar i Stories kan företag skapa en mer interaktiv och personlig upplevelse för sina följare. Genom att dela positiva kundkommentarer eller -svar som Stories kan företag effektivt använda användargenererat innehåll för att marknadsföra sina produkter eller tjänster.