Novembers första nyhetssvep är här!
Google testar Google Discover på desktop
Google Discover har förmodligen gått obemärkt förbi för många, men det betyder inte att Google tror på funktionen som koncept. Discover är tänkt som något av en upptäcktshub eller överblicksbild över en användares närmsta intressen, och verkar främst inrikta sig på nyhets- och nöjessajter. då det oftast är dessa som syns i Discover. Discover har dock enbart varit tillgängligt för mobila användare sedan 2018. Det verkar emellertid som att det är på väg att förändras.
Google har nämligen setts experimentera med att föra in Google Discover in till desktop, främst till Indien – men det kan komma att lanseras även i övriga världen inom kort. En teori är att Google vill öka engagemang hos användare som av olika anledningar söker sig till startsidan, som idag är klassiskt barskrapad på interaktivitet utöver den ikoniska sökrutan. Med Google Discover skulle man enklare få en kickstart på sin sökresa, eller bara erbjuda användare en mer interaktiv och hjälpsam inblick in i sina generella intressen.
Hur det planar ut återstår att se, men det är onekligen intressant att se hur Discover som funktion utvecklas och hur desktopanvändare kommer ta till sig det.
Instagram introducerar påminnelseannonser
Befinner sig din målgrupp mycket på Instagram och har du anledningar att vilja nå ut och påminna dem om en kommande produkt, ett varumärke eller evenemang på regelbunden basis? Då kan det vara trevligt att höra att Instagram nu tillåter så kallade påminnelseannonser, som låter dig som företag avisera din målgrupp inför kommande evenemang och “drops” så att de (förhoppningsvis) inte glömmer. Du kommer kunna skicka tre aviseringar – dagen innan, 15 minuter innan, och när väl målet för påminnelsen väl inträffar – till personer som accepterar dina påminnelser. Detta kommer hyfsat lägligt inför Black Friday och julperioden.
Vill du veta hur du kan inkorporera påminnelseannonser in i din annonsstrategi? Då kan du alltid få hjälp med Instagram-annonsering från oss på BBO.
Google testar olika annonseringsformer i SGE
Utvecklingen av Googles nya sökresultatsinterface SGE – Search Generative Experience – fortsätter och det känns som det rullas ut nya funktioner och experiment hela tiden. SGE är som kanske bekant inte något som vi i Sverige riktigt har tillgång till ännu (såvida man inte har en VPN och ett USA-baserat Googlekonto tillgängligt), så det kan vara svårt för gemene man i Sverige att laborera i gränssnittet själv, men det är onekligen intressant att följa nyheterna i takt med att de rullas ut.
Nytt i utvecklingen är att Google fokuserat på hur de ska introducera annonseringsinslag i SGE på det senaste, så vi kommer fortfarande att behöva “stå ut” med annonsresultat i det organiska sökresultatet även i framtiden. En observation här är att annonsresultaten, så som de presenteras i artikeln, troligtvis kommer bli ännu svårare att urskilja från organiska, “naturliga” resultat, vilket kan vara både bra och dåligt. Till viss del verkar de kommande annonsresultaten i sin nuvarande form vara hyfsat hjälpsamma, men det återstår att se hur det blir när SGE väl rullas ut på riktigt – vilket förmodligen blir fram till efter årsskiftet.
Google tar bort fyra attributionsmodeller i GA4
Google kommer att fasa ut fyra attributionsmodeller i GA4 – First Click, Linear, Time Decay, Position-based – i november och istället introducera Calculated metrics istället, vilket förhoppningsvis kommer leda till mer värdefulla, actionable och anpasningsbara mätetal i GA4. Attributionsmodellerna som fasas ut kommer ersättas av paid and organic data-driven attributionn samt paid and organic last click, så om ni vet med er sedan tidigare att ni använt någon av de fyra attributionsmodellerna så är det med andra ord hög tid att se över era mätetal och uppsättningar i GA4-konton.
Om ni inte redan förberett er så kan det vara hög tid att ta hjälp från en extern part som kan djupdyka i mätetal tillsammans med er – BBO kan hjälpa med er webbanalys om det så skulle behövas – hör av er i så fall!