IMY bestraffar företag för användande av Universal Analytics

Filip Majetic | 2023-08-15 | Digital marknadsföring

I början av juli månad kom det omtalade beslutet från IMY – Integritetsskyddsmyndigheten – ut gällande en generell uppmaning till organisationer att omgående sluta använda sig av Google Analytics, eller i detta fallet specifikt Universal Analytics. Fyra företag berördes – Tele2, CDON, Dagens Industri samt Coop, varav Tele2 och CDON drabbades av sanktionsavgifter på grund av att personuppgifter från analysverktyg överförts till USA trots IP-adressanonymisering. Det skapar såklart frågor om det är säkert att använda GA4 nu, och om man bör titta på alternativ.

Det som är viktigt att ta ifrån IMYs beslut är att det främst gäller Google Analytics Universal, som alltså ersätts av Google Analytics 4 nu, och att personuppgiftsbehandlingsreglerna för Google Analytics 4 är annorlunda från GAU. Det är också bra att koppla ifrån GAU så snart som möjligt. 

Vi ska i regel inte ge några rekommendationer (det överlåter vi hellre till jurister), men det kan vara bra att se över om tillräcklig pseudonymisering/maskning/hashing av personuppgifter görs. Det kan också vara bra att veta att det från och med 10 juli också beslutats om en överföringsmekanism mellan USA och EU kallad EU US Data Privacy Framework (DPF), som ska säkerställa att eventuell överföring mellan de två regionerna sker på ett säkert sätt.

Studie visar att människor litar mer på AI-skrivet innehåll

En ny studie visar att människor är mer benägna att lita på tweets genererade av AI-språkmodeller än på innehåll skrivet av människor. Studien jämförde innehåll skapat av människor med språk genererat av OpenAI:s modell GPT-3.

Författarna till forskningen undersökte om människor kunde avgöra om en tweet hade skrivits av en annan person eller av GPT-3. Det visade sig att människor inte riktigt kunde göra det. Deltagarna hade svårare att känna igen desinformation om den var skriven av språkmodellen än om den var skriven av en annan person. De kunde också bättre identifiera korrekt information om den var skriven av GPT-3 snarare än av en människa.

Med andra ord var människor i studien mer benägna att lita på GPT-3 än andra människor, oavsett hur exakt den AI-genererade informationen var. Det visar hur kraftfulla AI-språkmodeller kan vara när det gäller att antingen informera eller vilseleda allmänheten.

Forskarna samlade inlägg från Twitter som diskuterade 11 olika vetenskapliga ämnen, från vacciner och covid-19 till klimatförändringar och evolution. De uppmanade sedan GPT-3 att skriva nya tweets med antingen korrekt eller felaktig information.

Studien fann att det material som GPT-3 skrev var ”oskiljaktigt” från organiskt innehåll. Människor som deltog i undersökningen kunde helt enkelt inte se skillnaden.

Giovanni Spitale, huvudförfattare till studien, påpekade att dessa tekniker, som är fantastiska, lätt kan användas som vapen för att generera stormar av desinformation om vilket ämne som helst. Men han påpekade också att det finns sätt att utveckla tekniken så att det blir svårare att använda den för att sprida vilseledande information. Spitale sade att tekniken inte är inneboende ond eller god, utan bara en förstärkare av mänsklig avsikt.

Som en långsiktig strategi för att motverka desinformation föreslår Spitale att uppmuntra kritiskt tänkande så att människor blir bättre rustade att skilja mellan fakta och fiktion. Människor som är skickliga på faktagranskning skulle kunna arbeta tillsammans med språkmodeller som GPT-3 för att förbättra legitima offentliga informationskampanjer, enligt studien.

Du behöver inte ta bort skadliga länkar enligt Google

En vanlig fråga som vi får in från både kunder och övriga berör så kallade skadliga länkar och om man bör göra vad man kan för att ta bort dem. Det råder en ganska grumlig bild om vad man faktiskt bör göra – vissa föreslår att man bör ta bort skadliga länkar till varje pris genom så kallad disavowing, medan andra, där bland annat undertecknad är inkluderad, föreslår att man bör ignorera de skadliga länkarna – då Google sedan en tid tillbaka implementerat en slags nullifieringseffekt på länkar som kommer från suspekta sajter, är totalt irrelevant för det som sajten länkar till, och så vidare.

Det är bra att John Mueller, språkperson för Google, gått ut återigen och förklarat att man egentligen inte bör disavowa alls, förutom vid extremt uppenbara tillfällen – som när man kanske köpt länkar från utländska sajter som i sig är irrelevanta.

Det som är bra att ta med sig är att du som sajtägare i 9.5 fall av 10 inte behöver disavowa/ta bort externa länkar, och om du någonsin får det erbjudandet från exempelvis en webbyrå för en kostnad, så bör du i regel se upp – då det oftast inte gör mycket alls för din sajts prestation.

LinkedIn fortsätter växa till skillnad från andra sociala plattformar

LinkedIn har rapporterat rekordhög engagemangsnivå i appen, enligt föräldrabolaget Microsofts senaste resultatrapport. LinkedIn har rapporterat samma ”rekordnivåer av engagemang” varje kvartal (förutom ett) sedan 2018, men det är fortfarande intressant att LinkedIn fortsätter växa i samband med att andra plattformar, såsom X (eller ska vi säga Twitter?), Facebook och dylikt fortfarande genomgår turbulens och problem med medlemsanskaffning. Det är dock oklart exakt vad detta innebär i termer av specifik aktivitet i flödet, inläggsprestanda etc.

Baseras på tidigare rapporter från LinkedIn har plattformen upplevt:

  • En 22% ökning av visningar av uppdateringar i huvudflödet jämfört med föregående år
  • En 25% ökning av offentliga konversationer i appen jämfört med föregående år
  • Nyhetsbrevsskapandet ökade 10 gånger under 2022

LinkedIn rapporterade också en minskning av totala annonsutgifterna under den senaste perioden, men Microsoft minskade sin totala marknadsföringsbudget för att kompensera för detta. LinkedIns totala intäkter ökade med 197 miljoner dollar, drivet av ökat intresse för dess rekryteringslösningar Talent Solutions.

LinkedIn är en mycket stabil och vanlig plattform för att nå B2B-kunder på – varför inte dra nytta av den fortsatta tillväxten och nå ut till potentiella kunder? I så fall kan vi på BBO hjälpa dig med detta genom LinkedIn-annonsering.

Filip Majetic

Filip har arbetat inom digital marknadsföring sedan 2015, framförallt med sökmotoroptimering och copywriting. När han inte är på jobbet spelar Filip gärna rollspel, recenserar spel, umgås med vänner eller reser bort, helst till varmare breddgrader.