Oktober är här! Google Optimize, Helpful Content Update, Bard och Google’s klickdata är i fokus!

Filip Majetic | 2023-10-03 | Digital marknadsföring

Google Optimize går i pension – utför A/B-testning via GA4

Google Optimize och Optimize 360 har nu upphört att vara tillgängliga från och med 30 september. Google Optimize lanserades för över 5 år sedan för att hjälpa företag att testa och förbättra användarupplevelsen för webbplatsbesökare, men nu är det alltså slut med det – i alla fall via Optimize. Google kommer nu att satsa på tredjeparts A/B-testintegreringar, såsom Optimizely, VWO och AB Tasty, för Google Analytics 4 istället. Google hävdar att anledningen till att släcka Google Optimize beror på att Optimize inte uppfyller många av användarnas förfrågningar och behov för A/B-testning.

För er som använder Firebase för appoptimering så behöver ni inte oroa er – Firebase fortsätter som vanligt.

Detta innebär ytterligare en anledning till att bli bekväm i Google Analytics 4, alltså. Är du nyfiken på eller behöver hjälp med att A/B-testa din webbplats? Då kan vi hjälpa dig via vår tjänst för konverteringsoptimering!

Du kan redan stoppa Chat GPT – nu kan du också stoppa Bard!

Förra nyhetssvepet nämnde vi hur man som webbplatsägare nu kan blockera Chat GPT från att spindla och “scrapea” ens sajt. Det inkluderar dock inte Googles motsvarighet – Bard. För dig som värnar om din sajts integritet och inte vill att Bard besöker din domän och använder innehåll för sina egna ändamål så kan du nu också blockera Bard, tack vare Googles nya dokumentation för robots.txt.

Genom att ange följande rader i din robots.txt så kan du nu blockera Bard från att besöka din webbplats:

User-agent: Google-Extended

Disallow: /

Osäker på hur du går tillväga? Diskutera ingreppet med tekniskt ansvarige eller kontakta oss!

Google September 2023 Helpful Content Update är nu färdigutrullat

Vi nämnde i förra nyhetssvepet hur Googles Helpful Content Update rullades ut – nu är den färdigutrullad, vilket innebär att det förmodligen skett en del förändringar i de organiska sökresultaten. Ett hett tips för dig som webbplatsägare är att kika på dina organiska placeringar för att diagnostisera om det gått uppåt eller nedåt. 

Utfallet av uppdateringen har varit lite av en blandad kompott. Teorier gissar på att Helpful Content Update främst drabbat sajter som på något sätt använt AI-genererat innehåll på ett dåligt sätt, innehåll av låg kvalitet, ohjälpsamt innehåll och/eller dålig UX. Ändå finns det gott om exempel på mindre hjälpsamma sajter som skonats, som har bra placeringar efter uppdateringen.

Google använder klickdata för att bedöma rankningspotential i sökresultat

Att Google använder klickdata i sökresultat för att bedöma rankningspositioner var något av en smärre bomb. Google har historiskt förnekat detta faktum om och om och om igen genom åren, vilket gjorde det förvånande när det avslöjades i en pågående rättegång i USA om möjliga konkurrenslagsöverträdelser av Google. Eric Lehman, en tidigare anställd, bekräftade användningen av klickdata och nämnde att Google ville förhindra SEO-experter från att manipulera resultaten med denna kunskap. Det innebär också ett stort problem för potentiella konkurrenter, då de typiskt saknar tillgång till liknande data på grund av Googles enorma storlek​.

Medan det inte spelar särskilt stor roll för enskilda webbplatsägare att manipulera klickdatan, krävs troligtvis enorma resurser för gemene man. Detta är därför en intressant inblick i hur Googles algoritmer fungerar. Det skapar också en plattform för framtida diskussioner om källkritik och hur mycket man egentligen bör lita på Google – uppenbarligen berättar de inte allt. Och i synnerhet när det gäller detta fallet så har de undanhållit viktig information för marknadsförare som arbetar med SEO.