Veckans nyhetssvep! Vi djupdyker i Googles uppdateringar, GPTbot och FAQ/How-To rich results

Filip Majetic | 2023-09-21 | Digital marknadsföring

Googles Core Update Augusti 2023 nu utrullad

Google släpper regelbundna uppdateringar till sin sökalgoritm för att göra sökresultat ännu bättre och ibland också för att introducera ytterligare funktionalitet. Det är oftast efter dessa uppdateringar som många webbplatsägare ser en större förändring i sökpositioner på olika sökord som de bryr sig om. Vissa core updates, som de kallas av Google, är större än andra och påverkar sökresultaten överlag på ett betydligt sätt.

Senaste Core update är alltså Google Core Update August 2023 som började rullas ut 22 augusti, och är nu färdigutrullad från och med 7 september. Uppdateringen ska enligt många ha varit ganska liten relativt till andra core updates, men den verkar ha påverkat webbplatser som varit värdar för så kallad parasit-SEO – den värsta, eller mest ökända, förövaren Outlook India.

Kort förklarat innebär parasit-SEO att du som mindre auktoritär webbplats lägger upp innehåll på en annan större och mer auktoritär sajt för att kunna ranka högre på ett sökord som du annars skulle ha svårt att ranka på. Detta genom att använda den andra sajtens auktoritet och mer imponerande länkprofil som en slags skjuts för ditt innehåll. Du blir då en parasit, då du använder dig av värdwebbplatsens styrka för att ranka högre.

Just att utnyttja andra sajter för din egen gagn kan ha en negativ konnotation, men denna typ av innehållsstrategi sker naturligt hela tiden – ett vanligt exempel är om du som liten sajt blir tillfrågad av en större sajt att komma med expertråd inom ett ämne ni båda verkar inom i form av en djupgående artikel där du sedan länkar tillbaka till dig själv.

Tror du att du blivit drabbad av Googles senaste core update eller undrar hur du ska placera dig bättre i sökresultat så kan vi hjälpa dig med din sökmotoroptimering.

Stoppa Chat GPT från att samla innehåll från din webbplats

Chat GPT är fortfarande på tapeten och sätten att inarbeta AI och i synnerhet då Chat GPT i många digitala marknadsförares vardag aldrig verkar sina – snarare blir de mer och mer kreativa. I takt med att Chat GPT som verktyg blir mer och mer använt och accepterat som vilken beståndsdel som helst i en marknadsförares verktygslåda så tillkommer också huvudbry och gråzoner gällande etiken kring hur Chat GPT tillskansar sig information. Det kan exempelvis finnas problem gällande:

  1. Insamlande av känsliga personuppgifter från webbplatser
  2. Copyrightproblematik då Chat GPT i princip skannar av och lär sig av upphovsrättsskyddat material, som den i vissa fall kan återge utan att hänvisa till det ursprungliga verket
  3. ChatGPT kan samla in information om ämnen som efter insamlingen snabbt blir utdaterat eller som i grunden är helt falsifierat, och återge det till användare som promptar Chat GPT – vilket i princip blir ett fall av desinformation

OpenAI, skaparna bakom Chat GPT är medvetna om webbplatsägares ökande behov av innehållssäkerhet – och därför kan man nu blockera Chat GPT från att få tillgång till ens webbplats genom robots.txt eller .htaccess. GPTBot, Chat GPTs sökrobot, spindlar likt Googles Googlebot genom sajter för att få information från webbplatser, och den kan man nu alltså också blockera. Bra för dig som äger en webbplats och inte vill att ditt innehåll ska användas av OpenAI i olika syften.

Google September 2023 Helpful Content Update rullas ut om två veckor

Samtidigt som Google Core Update rullas ut så är Google också upptagna med att få ut sin senaste Helpful Content Update. Helpful content updates är en separat uppdatering från Google (i stil med core updates) som ämnar att öka Googles förståelse för vad som är hjälpsamt innehåll för användare och inte. Samt prioritera ned innehåll som upplevs som ohjälpsamt eller som är menat att “gamea” Googles sökalgoritm. Barry Schwartz på SERoundtable har skrivit ihop en bra sammanfattning av allt vi vet om uppdateringen än så länge.

Vill du veta hur man skapar innehåll i enlighet med Googles Helpful Content Update så har de dokumentation kring detta. Är du fortfarande osäker så kan du alltid kontakta oss!

FAQ- och How-To-strukturerad data begränsas kraftigt i sökresultat

Under augusti rullades nyheten ut om att Google kommer begränsa FAQ och How To-rich results i sökresultat. Det kan nu ses som fullbordat, då How To-resultat fortfarande visades i desktop fram tills ett par dagar sedan. Anledningen till att dessa tas bort enligt Google är för att erbjuda en “renare” och “mer konsekvent” användarupplevelse. Troligtvis kan det bero på att FAQ och How To-resultat tagit upp mycket plats i sökresultaten, och att det upplevts som negativt av både användare och webbplatsägare, då det betyder färre klick och därmed trafik till webbplatser.

FAQ begränsas för tillfället till stora hälsoinriktade sajter såsom WebMD och vissa statliga webbplatser. Webbplatsägare som skapat strukturerad data för FAQ och How To i sitt innehåll behöver inte ta bort detta då det inte påverkar sidan som den strukturerade datan befinner sig på negativt, utan den är bara poänglös i dagsläget.

Kort och gott kan det vara bra att se över din webbplatstrafik och rankningspositioner om du vet med dig sedan tidigare att du som webbplatsägare förlitat dig på FAQ eller How To-strrukturerad data, och om du plötsligt tappat trafik från ingenstans, så kan detta vara en bra ledtråd om du inte varit bekant med de två funktionerna sedan tidigare.

Filip Majetic

Filip har arbetat inom digital marknadsföring sedan 2015, framförallt med sökmotoroptimering och copywriting. När han inte är på jobbet spelar Filip gärna rollspel, recenserar spel, umgås med vänner eller reser bort, helst till varmare breddgrader.