Synas på Google – Så ökar du synligheten
Så gör du för att synas på Google
Skulle du vilja se dina sidor högre upp i Googles sökresultat? Är du sugen på att börja annonsera i sökmotorn? Om du känner igen dig i någon av frågorna så har du hittat rätt. I det här blogginlägget reder vi ut hur du ska göra för att synas mer på Google.
Jag vill synas mer på Google!
Låt oss först reda ut skillnaden på annonsering och organiska sökresultat. Om du googlar på en produkt eller tjänst kommer länkarna som är placerade högst upp troligen vara markerade med ”Annons”. Det betyder att de finns på en betald annonsplats. Vi kommer berätta hur du gör för att synas här senare i inlägget.
Tillbaka till sidan med sökresultat på Google. Om du scrollar ner kommer du se länkar som inte är markerade med ”annons”. Det kallas organiska sökresultat, och här går det inte att betala för en plats. Så, hur gör du för att synas där då?
Så väljer Google organiska sökresultat som ska synas
För att bestämma vilka sökresultat som ska synas bedömer Google framförallt hur väl sidorna hjälper användarna att uppnå sina mål. Om deras mål är att köpa den typ av produkt och tjänst som du erbjuder är du på god väg, eftersom dina mål ligger i linje med både de potentiella kundernas och Googles. Men sedan gäller det att tala på Googles språk för att visa att det ligger till just så.
Arbetet med att anpassa webbplatser för Google kallas sökmotoroptimering (SEO). Vissa delar kan du kanske ta hand själv, medan andra kan behöva utföras av en webbutvecklare eller en digital marknadsföringsbyrå som oss. Det beror lite på din ambitionsnivå och vilken kompetens som finns internt på ditt företag.
Många aspekter spelar in i SEO. Framförallt handlar det om att optimera din webbplats teknik, innehåll och struktur. En lika viktig del är att få länkar från andra webbplatser till din webbplats. Google ser nämligen webbplatser som andra länkar till som mer auktoritära och av högre kvalitet.
Du googlar förmodligen en del själv, och går troligen sällan vidare till andra sidan i sökresultaten. Det gör väldigt få. Därför är det en stor fördel att synas på förstasidan, helst i toppresultaten. Sökmotoroptimering handlar om att vara bättre än konkurrenterna. Om andra i din bransch arbetar aktivt med SEO behöver du troligen också göra det för att synas på Google. Har de också en digital marknadsföringsbyrå kan det finnas ett behov av det för dig med.
En byrå kan göra hela arbetet med sökmotoroptimering, eller göra analyser som ger dig en handlingsplan att ta tag i på egen hand. Till exempel brukar vi på Be Better Online börja med en SEO-analys, som visar ger en heltäckande bild av hur optimerad din webbplats är idag och ger konkreta rekommendationer på vad som kan bli bättre. Om du väljer att anlita oss för löpande SEO utför vi först rekommendationerna från SEO-analysen. Under arbetet med det och efter flera mindre analyser blir det ofta tydligt vad som behöver göras därnäst.
Syns snabbt med annonsering på Google
Sökmotoroptimering tar tid. Det är ett effektivt sätt att driva trafik, men det tar tid innan du börjar synas bättre på Google. Annonsering i sökmotorn är mycket snabbare och kan också driva lönsam trafik till din webbplats.
För att synas på Googles annonsplatser skapar du ett annonseringskonto på plattformen Google Ads och börjar sätta upp kampanjer. Här går det till så att du budar på söktermerna som du vill synas på tillsammans med andra annonsörer.
En unik budgivning startar varje gång någon gör en sökning på söktermen. Det avgörs av en kombination av ditt bud och hur relevanta annonsen och landningssidan är för söktermen och den unika användaren. För även vad gäller annonser vill Google göra sina användare nöjda, genom att visa resultat som passar vad de letar efter.
Smart betalningsmodell
Betalningsmodellen för annonserna går vanligtvis ut på att du betalar varje gång någon klickar på dem. På så sätt är det en smart annonsform, eftersom du bara betalar när du verkligen har fått trafik till din webbplats. Men för att det ska vara troligt att de som klickar på dina annonser går vidare med köp gäller det att du lägger korten på bordet redan i annonsen. Lova inget du inte kan hålla. Till exempel är det förmodligen ingen bra idé att annonsera på sökord för produkter som du inte har.
För att få ut så mycket som möjligt av din annonseringsbudget på Google kan du ta in någon form av hjälp från experter. Till exempel kan en annonseringsspecialist hjälpa dig sätta upp en fungerande grunduppsättning på ditt annonseringskonto, som du sedan kan jobba vidare med på egen hand. Du kan välja ett coachningupplägg, där du möter en sorts personlig tränare i digital annonsering med jämna mellanrum för att få stöd och hjälp, men gör större delen av arbetet själv. Det enklaste alternativet är att anlita en byrå för löpande hantering av din annonsering på Google, för att få ut maximal vinst av din annonseringsbudget.
Ta hjälp för att synas på nätet
Efter att ha läst det här inlägget hoppas vi att du har bättre koll på olika sätt att synas på Google. Vill du veta mer om vad vi skulle kunna hjälpa dig med? Kika på våra tjänster, eller kontakta oss för att diskutera en lösning för just dig!