Så enkelt fixar du innehållsmissarna som saboterar din Google Ads-annonsering

Marcus Ö | 2020-11-25 | Digital annonsering

Att skriva högpresterande innehåll till Google Ads är inte helt lätt. Du vill vara kreativ och intresseväckande, men har samtidigt riktlinjer från plattformen att förhålla dig till. Men om du ser riktlinjerna i ett nytt ljus kan du bli av med skrivkrampen och nå bättre resultat med annonseringen!

Läs vidare för konkreta tips på vad du absolut inte ska skriva – och vad du kan göra istället.

Vill du ha hjälp med din annonsering?

Kontakta oss idag!

Vad är poängen med att följa riktlinjerna?

Google har en rad riktlinjer för annonsörer, inte minst för innehållet i annonserna. Om en annons inte följer Googles riktlinjer kan den bli underkänd, vilket innebär att den inte visas förrän du har åtgärdat problemet och Google har godkänt annonsen.

”Oh, vad onödigt och krångligt” tänker kanske du. Men se istället Googles riktlinjer som något mer än torra regler. De kan även ses som en guide till att skapa annonsinnehåll som når två mål:

  • Inget krångel med annonser som underkänns.
  • Ett bättre intryck hos användarna, vilket troligen ger bättre resultat.

Google efterfrågar en informativ, professionell och tydlig ton i sina annonser. Om det är något du ska ta med dig från det här blogginlägget så är det just det. Det här speglas dels i plattformens riktlinjer, dels speglar det vad användarna (och därmed dina potentiella kunder) är ute efter.

För faktum är att det mest värdefulla Google har är sina användare. Utan användarna får de inga annonsörer – och utan annonsörer fungerar inte Googles affärsmodell. I och med det ligger sökmotorns mål i linje med dina och dina potentiella kunders. Tänk så här:

  • Användarna vill hitta det de söker
  • Google vill visa värdefulla annonser för sina användare
  • Du vill att användare som är potentiella kunder ska se dina annonser

Googles riktlinjer är därför uppsatta för att sökmotorn ska kunna visa annonser som matchar användarnas önskemål. Använd det faktumet till din fördel och se riktlinjerna som en grund i hur du skriver bra annonser.

Med det sagt behöver innehållet inte vara torftigt. En superinformativ rubrik 2 som ”Stort utbud av gräsklippare” kan kompletteras med en rubrik 3 i stil med ”Unna dig en bekvämare fritid”. Det följer Googles riktlinjer och annonsen är tydlig, men kreativ.

Okej, då är du med på grunderna. Låt oss gå in på konkreta sätt att vässa ditt annonsinnehåll!

Lämna generiska texter bakom dig

I sina riktlinjer skriver Google att annonsernas innehåll inte ska vara för generiskt. Texten ska alltså inte vara för allmän och bred. Till exempel vill de inte att du skriver ”klicka här”, eftersom den uppmaningen skulle passa i princip i alla annonser på Google Ads.

För att annonsen ska bli godkänd är kraven ställda på den här relativt låga nivån vad gäller att vara unika. Men för en mer kostnadseffektiv annonsering tjänar du på att göra innehållet specifikt.

Förenklat bedömer Google en annons kvalitet efter hur väl sökorden, annonsens innehåll och innehållet på landningssidan (sidan annonsen länkar till) matchar varandra. Återigen för att ge användarna så bra resultat som möjligt.

Som du kanske vet syns dina annonser i sökresultaten om du vinner budgivningar mot andra annonsörer. Om din annons passar bra i sökresultatet kommer du kunna vinna budgivningar mot konkurrenter vars annonser har sämre kvalitet – även fast du kanske lägger ett lägre bud än dem!

Det är ungefär som att Google bjuder på mellanskillnaden för att samarbeta med en aktör som har högre kvalitet.

Så hur skriver man specifikt? Det beror på vilken ribba du vill lägga för det. Men grundpelaren är att sökord, annonsinnehåll och landningssida ska matcha varandra. Utgå även från ”searcher intent”, alltså vad användaren kan tänkas ha velat hitta genom att googla sökorden som kampanjen är hopkopplad med.

Finputsa stavning, grammatik och stil

Att se över annonstexterna lönar sig, för om din stavning och grammatik är dålig kan Google underkänna annonserna. Till exempel skulle annonsplattformen troligen rynka på näsan om vi skrev:

  • Online tjänster för att driva och optimera resultat.
  • Tjänster för att optimera resultat online.
  • Driva och optimera för resultat tjänster online.

I riktlinjerna ber Google även annonsörer att undvika upprepningar, till exempel av produktnamn och företagsnamn. Så försök variera ditt språk och använd synonymer.

Du kan bättre än ”bäst i branschen”

Google Ads kan neka dina annonser om du påstår saker som du inte kan bevisa. Till exempel om du skriver att du är ”bäst i branschen” utan att kunna backa det påståendet. Och om du frågar vår copywriter så finns det oftast bättre sätt att förmedla det här budskapet till kunderna.

En gammal regel i skrivsammanhang är ”show, don’t tell”. Med det menas att du bör visa varför du är bäst i branschen, inte berätta att du är det.

Är du till exempel bäst för att kundsupporten har kort svarstid? Har du vunnit ett branschpris? Har du ovanligt få returer? Är det extremt mycket trådar i den egyptiska bomull du säljer? Skriv ut det som gör ditt alternativ bäst, så kan de potentiella kunderna lista ut resten själva.

Krångla inte till det med skoj

Ibland kan det kännas kul att våga vara lite löjlig i en text. Men det är inget Google gillar. I riktlinjerna ber de annonsörer undvika text som ser ut ungefär så här:

  • DeT äR kUL aTt bLi BäTtRe
  • E.T. : Ä.R. : K.U.L : A.T.T. : B.L.I. : B.Ä.T.T.R.E.
  • DET ÄR KUL ATT BLI BÄTTRE

Den här sortens text hjälper dig förmodligen inte nå några affärsmål heller. För hur tänker du själv när du googlar?

Troligen är du inte på jakt efter roliga annonser. Mer troligt är att du vill hitta resultat som är tydliga och matchar vad du är ute efter.

Håll igen på *#;:123@…?!

Även ett utropstecken är för mycket i en rubrik på Google Ads!

Lite överdrivet kan tyckas, men plattformen vill hålla en viss ton och då får man helt enkelt köpa det.

Rubrikerna är extra heliga, där rekommenderar vi att utesluta. Och nej, absolut inga utropstecken.

I beskrivningarna går det däremot bra att använda allt från kommatecken till utropstecken – på ett sätt som din gamla svenskalärare skulle gilla. Med andra ord inte tre utropstecken i rad, elefant stavas inte elef@nt och så vidare.

Så till siffror. Siffror får du använda även i rubriker, men enligt Googles riktlinjer ska de aldrig användas på ett ”gimmickartat sätt”. Till exempel ”bl0mma”.

Lämna emojis till andra plattformar

Google säger tydligt nej till emojis i annonser. Vilket vissa kanske tycker är lite tråkigt, det skulle ju kanske dra blickarna till sig och eventuellt leda till fler klick.

Men samtidigt, skulle det inte se lite spammigt ut om det fanns emojis i ALLA annonser i sökresultaten? Och om alla annonsörer använde emojis skulle figurerna förmodligen inte leda till fler klick heller.

Annat format: Responsiva sökannonser

Google har det senaste året ökat fokus mot responsiva sökannonser, som förkortas RSA. Vad är det då?

RSA ser ut som vanliga textannonser i Googles sökresultat. Skillnaden är att du sätter upp dina RSA genom att skapa upp till 15 rubriker och 4 beskrivningar. Google mixar sedan automatiskt dina rubriker och beskrivningar för att skapa annonser som matchar unika sökningar.

Det här upplägget innebär dels att du slipper skriva lika mycket innehåll till unika annonser, dels att Google kan sätta ihop i princip hur många kombinationer som helst av alternativen du ger dem.

När du skapar responsiva sökannonser är det viktigt att du sätter unika rubriker och beskrivningar som fungerar ihop. Om du använder samma ord eller meningar upprepade gånger kan det se konstigt ut ifall dessa visas ihop i en annons.

Kom ihåg: ju fler unika rubriker och beskrivningar du anger, desto större är chansen att Google sätter ihop en relevant annons för varje sökning.

Annat format: Dynamiska sökannonser

Med dynamiska sökannonser (DSA) går Google steget längre. Här väljer plattformen rubriker och landningssida till annonsen utifrån varje unik sökning. Allt du gör är att ange två beskrivningar.

De här annonserna är oftast bäst för e-handlare som har tusentals produkter. För dem finns det ju en enorm vinst tidsmässigt i att slippa skriva texter till enskilda annonser.

Nackdelen med dynamiska annonser är att det inte går att påverka hur annonsen ser ut på samma sätt som med traditionell annonsering på Google.

Min rekommendation är att testa och se ifall du får ett bra utfall. Jag har sett väldigt varierade resultat och det här annonsformatet passar inte alla typer av verksamheter.

Nu vet du vad du ska göra!

Vi hoppas att det här blogginlägget har lärt dig något om innehållet i Google Ads-annonser. Och att du känner dig redo att lyfta nivån på ditt innehåll!

Vi har tagit upp en del av Googles riktlinjer här, men se inte blogginlägget som en uttömmande lista. Vill du gotta ner dig ordentligt i det här ämnet rekommenderar vi att du börjar med att kika på Googles redaktionella krav.

Om du vill ha fler tips och guider kring digital marknadsföring – följ oss på sociala medier. Vi är mest aktiva på Facebook, Instagram och LinkedIn.

Marcus Öhman

Marcus har arbetat med webbutveckling, SEO och digital annonsering sedan 2009. Han känner Google Ads, Bing Ads, Facebook Ads och LinkedIn utan och innan. Marcus kommer från Umeå, men bor idag i Katrineholm. På fritiden gillar han att spela spel och umgås med familjen.

Relaterade tjänster

Google Ads byrå - Datadriven annonsering

Vill du annonsera högst upp i Googles sökresultat? Då är svaret annonsering på Google Ads (tidigare Adwords). Enkelt förklarat väljer du vilka sökord du vill synas på, hur annonserna ska se ut och vart trafiken ska drivas. Sedan betalar du per klick.
Läs mer

Remarketing med Google Ads

Remarketing med Google Ads är ett effektivt och pricksäkert sätt att sälja till de som redan vet att du finns! Metoden går ut på att visa utvalda annonser enbart för de som har besökt din hemsida.
Läs mer

BBO-Engagemang – ditt eget marknadsförings­team

I BBO-engagemang har vi samlat alla våra kompetenser i ett och samma erbjudande. Vi blir ditt företags förlängda arm när det kommer till digital marknadsföring. Att veta vilka möjligheter man ska satsa på är svårt, så ta hjälp av oss!
Läs mer