TikTok och marknadsföring – kommer det hålla?

Karolina | 2019-12-12 | Sociala medier

Appen TikTok är ny, populär och… en marknadsföringskanal? Den nya sociala plattformen har blivit mest omtyckt bland barn och unga. Men marknadsföringen på TikTok är fortfarande i sin linda. Sugen på att bryta ny mark? Läs vidare för att ta reda på mer om vad marknadsförare bör veta om appen!

Vad är TikTok? (före detta Musical.ly)

Under 2018 slogs appen Musical.ly ihop med TikTok, men vad är den här plattformen? Kort sagt är TikTok en app som framförallt används av barn och unga för att spela in, dela och se på korta videoklipp. I klippen kan de läppsynka till låtar, göra sketcher och liknande. Användarna kan även skicka meddelanden och göra livesändningar. Enligt Statens medieråd har TikTok över 600 miljoner användare och var den mest nedladdade appen på Appstore i början av 2019. 

Det skrivs mycket om TikTok just nu, men något som inte har tagits upp i särskilt stor utsträckning är hur appen kan användas för marknadsföring. Nu kör vi igång med det!

Ungas användning av sociala medier

Internetstiftelsens rapport Barnen och Internet 2019 handlar om internetanvändning bland barn och unga på mellan 11-19 år. Rapporten visar att Snapchat den mest populära sociala plattformen i den här gruppen, följt av Instagram. Så hur passar TikTok in i det här?

Diagram andel av skolbarnen som dagligen använder sociala medier

Enligt rapporten används TikTok av 27 procent av unga svenskar mellan 11-19 år. Rapportens författare påpekar att den nivån har varit ganska konstant sedan de började mäta användningen av dåvarande Musical.ly under 2017. 

Bland de yngre barnen är användning av TikTok vanligare. Av mellanstadiebarnen använder 39 procent TikTok och 18 procent gör det dagligen. 

TikTok är alltså inte den mest använda plattformen bland barn och unga, men når ändå ut till en ganska stor del av dem. Vem vet hur användandet kommer utvecklas!

Bra ställe att lära känna ung målgrupp

Om du har en ung målgrupp men inte riktigt känner att det är läge att börja använda TikTok aktivt, kan appen ändå vara bra för att hålla koll på trender och hur målgruppen kommunicerar. Scrolla igenom utforskaren, håll koll på nyheter om appen och spana in trenderna. 

Företag med profil på TikTok

Företag kan också skapa en profil på TikTok och publicera eget innehåll. Bolag från olika branscher har redan hittat hit och börjat använda sina företagssidor för att dela lättsamt innehåll, som ändå är relevant och ligger i linje med deras varumärke. Klippen ska gärna vara korta, tilltala målgruppen och passa in på plattformen. Så har till exempel djurparken San Diego Zoo och restaurangkedjan Chipotle gjort.

Här blir det som på de flesta sociala medier framförallt fokus på att skapa varumärkeskännedom och att se till att ditt företag finns i potentiella kunders tankar när det är dags för köp. Men det finns även möjligheter att sälja på TikTok. 

Det var inte länge sedan som appen började nosa på e-handel, genom att låta vissa användare länka till webbplatser i sina profiler. Det öppnar upp för ett liknande upplägg som på Instagram, med ”länk i bion”. På så sätt kan följare enkelt ta sig till erbjudanden från influencers och företag som de följer. 

Men, visst kan man fråga sig om unga verkligen vill följa särskilt många företag på appen? För att det ska gå vägen måste du skapa ett enormt värde för dem. Däremot är det vanligare att följa personer. Därför kan det vara intressant för dig som marknadsförare att reflektera kring influencer marketing på TikTok. 

Sponsrade hashtaggar

Flera fenomen har fått ett eget liv på TikTok. Allt från memes till duetter. Ett av fenomenen är utmaningar med hashtaggar. Användarna utmanas att göra något och filma det. Vissa företag ha tagit fasta på det och startat egna utmaningar. I Malaysia utmanade McDonalds till #BigMacTikTok där användarna skulle dansa med till dansklipp från hamburgerkedjan. Alla som laddade upp en video fick en gratis Big Mac och tävlade om priser.  

Annonsering på TikTok

TikTok har annonseringsmöjligheter, men det passar inte alla företag. Först och främst bör du fråga dig vilken målgrupp du har. Är den yngre än 20 år så är plattformen kanske rätt för dig. Nästa fråga är budget. TikTok-annonser tenderar nämligen att vara relativt dyra jämfört med andra sociala plattformar. 

Plattformen för annonsering på TikTok är deras egna. Den är fortfarande ny och kommer förmodligen utvecklas en hel del. Men redan nu finns möjligheter att anpassa målgrupp, var annonsen ska visas, budget och schema.

Marknadsföring med barn som målgrupp

Om du har en målgrupp på under 18 år i åtanke bör du reflektera kring hur ditt företag ser på marknadsföring mot barn. Det är inte förbjudet att rikta digital marknadsföring mot barn, men det finns regler kring hur det ska gå till. Läs mer hos Konsumentverket.

Vad ska hända härnäst på TikTok?

Det ska bli spännande att se vad som händer i framtiden med den relativt nya sociala plattformen. Kommer TikTok bli en långlivad gigant bland sociala medier eller sluta som en dagslända? Vi håller dig uppdaterad. Följ våra social medier om du vill höra mer från oss! Vi finns på Instagram, Facebook och LinkedIn och TikTok så klart!

Karolina Winqvist

Karolina har flera års erfarenhet som webbredaktör och kommunikatör. Hon stormtrivs med att få vara kreativ, analytisk och problemlösande i sin omväxlande yrkesroll. På fritiden brukar hon packa hembakad fika och locka med hela familjen på utflykter till skog och hav.