Varför fungerar Black Friday – Psykologin bakom kampanjer och realisationer
I år är det exakt tio år sedan Black Friday på allvar gjorde sitt intåg på den svenska marknaden. År 2013 var det första året då flera butikskedjor och e-handlare annonserade att de skulle anamma den amerikanska traditionen med en stor rea-dag i slutet av november. Sedan dess har traditionen utvecklats till att innefatta Cyber Monday och Black Week och är numera den största, och kanske viktigaste, kampanjperioden i Sverige.
Stora kampanjer engagerar och Black Friday är inget undantag. Men varför blir engagemanget så stort? Varför blir det en sådan hype kring Black Friday och andra stora shoppingkampanjer? Vi vill gärna tro att vi människor har förmågan att alltid tänka rationellt och medvetet. Att kampanjer och budskap inte påverkar oss särskilt mycket utan de beslut vi tar är våra egna. Sanningen är dock att vi är mer lättpåverkade än vi kanske vill medge.
Sen finns det alltid en omvärld att ta hänsyn till och i år är det kanske mer påtagligt än på länge. Vi befinner oss i en lågkonjunktur som påverkar oss alla, inte minst handeln. Innebär det att Black Fridays tio-årsjubileum kommer att passera förbi nästintill obemärkt eller kommer vi se en helt motsatt effekt?
I denna artikel kommer vi besöka några av de psykologiska faktorer som ligger bakom fenomenet Black Friday. Vi kommer också utforska hur vårt köpbeteende förändras i tider av ekonomisk osäkerhet och resonera kring vilken effekt detta kan ha på årets kampanjer samt vad du behöver tänka på för att lyckas med din Black Friday-kampanj.
Vi älskar att göra en bra deal
Att göra affärer, framförallt bra affärer, verkar ha stor positiv inverkan på vår självbild. När vi får till en bra deal eller gör ett fynd känner vi att vi har lyckats göra något riktigt bra. Känslan av att ha kommit över en vara till ett lägre pris än den egentligen är värd är enormt tillfredsställande och trumfar ofta rationellt tänkande.
Har du någon gång köpt en ny, helt onödig pryl som kändes helt rätt då för att några dagar senare fundera på vad du egentligen tänkte på? Varför kan ett beslut som kändes så självklart ena dagen verka så märkligt nästa dag? Sanningen är att du inte tänkte.
Det är därför inte konstigt att vi ibland fattar lite märkliga beslut – Vi är inte alltid så rationella som vi vill tro.
Shopping momentum och dopaminkickar
När vi exponeras för ett bra erbjudande, en möjlighet att göra en bra affär utsöndrar vår hjärna dopamin – ett hormon som får oss att må bra och känna oss tillfreds. Belöningssystemet i hjärnan aktiveras när vi gör en bra deal.
Den här känslan är så pass stark att det inte är ovanligt att vi vill uppleva det om och om igen. Konsumenter som väljer att köpa en produkt är mer benägna att köpa fler produkter vid samma tillfälle, oavsett om produkterna relaterar till varandra eller inte. Det här fenomenet kallas för “The Shopping Momentum Effect” och är alltså vad som händer när en konsument “passar på när de ändå är igång”.
Detta är förmodligen en av anledningarna till att du under större kampanjer som Black Friday råkar handla lite mer än du från början hade tänkt.
Fear of Missing Out
Begränsat antal artiklar. Erbjudandet gäller bara veckan ut. Passa på innan det är för sent!
En gemensam nämnare för de flesta erbjudanden under Black Friday och andra kampanjer är brist och brådska. Det nedsatta priset gäller bara ett fåtal produkter och det är bara giltigt under några timmar eller dagar.
Känslan av brist och brådska triggar en psykologisk drivkraft i oss människor – Fear of Missing Out, eller FOMO, som det också kallas. FOMO är en urhistorisk försvarsmekanism hos oss människor som egentligen är tänkt att vara oss till hjälp. Rädslan över att bli övergiven och lämnad utanför var ett viktigt försvar på den tiden då utstötning från familjen och stammen ofta var lika med döden.
Dagens samhälle har förändrats men vår försvarsmekanism fungerar fortfarande likadant. Men nu reagerar vi inte på risken över att bli utstött utan om att gå miste om ett bra erbjudande.
Färgsignaler
Alla som arbetar med försäljning och marknadsföring är medvetna om hur olika typer av stimuli kan påverka vårt köpbeteende. En av alla dessa stimulis är färger och ingen har väl kunnat undvika hur överrepresenterad färgen röd är i de flesta kampanjer och realisationer – Black Friday är inget undantag.
Att röd signalerar fara är en vedertagen sanning. Vi kan alla enas om det är en färg som vi alla reagerar starkt inför och som fångar vår uppmärksamhet. Vad alla kanske inte känner till är att den också har visats väcka aptiten och skapa en känsla av brådska.
Lyckas du då kombinera detta med en känsla av FOMO har du i det närmaste en perfekt storm.
Sociala signaler
Inom ledarskap är uppgiftsorientering och relationsorientering välbekanta begrepp som representerar två olika typer av ledarstilar. Men det är intressant även i kontexten marknadsföring och handel. De flesta människor faller naturligt in i en av dessa två grupper. Antingen är man mer uppgiftsorienterad eller mer relationsorienterad.
Uppgiftsorienterade konsumenter tenderar att vara mer fokuserade på att hitta det de behöver och inhandla det så snabbt och effektivt som möjligt.
För den relationsorienterade konsumenten däremot, innebär köpupplevelsen mycket mer än bara inköpet. Relationsorienterade konsumenter får energi av gemenskapen i shoppingen och dras lättare med i sociala fenomen som Black Friday och Cyber Monday. De är dessutom mer benägna att dela med sig av sina, och ta del av andras, fynd på sociala medier samt lämna recensioner och ge betyg.