Struktur och strategi på menyn hos Harrys

Harrys är den svenska krogkedjan där varma skratt och god mat står i centrum. Men med över 30 restaurangägare var det inte helt lätt för en central marknadsavdelning att få till en enhetlig kommunikation. Varje restaurang ansvarade för en egen Facebooksida, med varierat intresse och kunskap kring digital marknadsföring. Många upplevde framförallt att det var svårt att frigöra tid till kommunikationen i en hektisk restaurangvardag.

När Harrys marknadsavdelning ville köra en kampanj för samtliga restauranger var att de tvungna att uppdatera varje restaurangs Facebooksida för sig. Det kändes omständligt och gjorde det i princip omöjligt att få till en bra mätning av effekten. Någonstans här började Harrys marknadschef Kajsa Hedberg känna att de behövde hjälp.

– Vi behövde hjälp att styra upp för att sedan kunna klara oss själva. Vi ville veta vad vi gjorde rätt och fel, både vad gäller innehåll och det tekniska. Och så ville vi få till en röd tråd med en tydlig strategi.

Lösning

Första gången Harrys kom i kontakt med oss var vid ett av våra frukostseminarier. Nästa gång kom Kajsa förbi oss i Göteborg för ett förutsättningslöst samtal.

– Det var framförallt personerna vi träffade som fick oss att välja Be Better Online. Det finns så otroligt många byråer som är bra på att sälja in sig själva och det är svårt att navigera mellan dem. Men med Be Better Online kändes det så lätt, det var enkelt att prata och förstå varandra.

Så var samarbetet igång. Det första vi fixade var en smidigare lösning för att hantera Harrys Facebooksidor. Genom att implementera en så kallad parent-child-lösning blev det möjligt att posta ett inlägg samtidigt på alla restaurangers sidor.

– Det har varit så skönt att få hjälp med IT-frågor, för att ändra strukturen på Facebook kan man ju inte göra hur som helst.

Nästa steg var att genomföra en workshop, där vi gemensamt la grunden för en innehållstrategi åt Harrys. I strategin definieras ett par innehållskategorier och teman med olika syften och mätpunkter. Vi tog även fram 30 inlägg, för att väcka inspiration till att skapa inlägg utifrån innehållskategorierna.

– Det vi sa under workshopen fångades upp snyggt i strategin och jag tycker att vi hittade en tonalitet som håller. Det innehåll som Be Better Online skapade kan vi ta med oss och arbeta vidare med. Så strategin var jättebra, utan den hade vi inte kunnat arbeta vidare självständigt.

Vi ville även få till mätning. Dels för att visa konkreta resultat, dels för att ge Harrys möjlighet att arbeta vidare på egen hand. Till exempel såg vi till att kopplingen mellan sociala medier och restaurangernas bokningssystem fungerade. Via den kan vi mäta hur många bokningar och gäster som kommer från plattformarna. Med andra ord kan vi rent konkret mäta effekten av arbetet på sociala medier.

Målet för Harrys var att arbeta vidare självständigt efter inledningsfasen. Men att börja med ett helt nytt arbetssätt brukar innebära en hel del frågor. Därför tog de hjälp av vårt coachningupplägg för sociala medier, där vi fungerar som ett bollplank.

Resultat

Med den nya parent-child-lösningen för Facebooksidorna kan Harrys skapa innehåll för alla restauranger på ett smidigt sätt. Och marknadsavdelningen kan stötta restaurangerna i deras kommunikation. Redan när den här första saken kom på plats märkte Kajsa stor skillnad.

– Bara den grejen fick det att kännas som att vi äntligen fick kontroll. Tidigare kände vi oss osäkra vid varje publicering. Alla konton var uppsatta på olika sätt och det fanns ingen röd tråd. Nu är strukturen mycket mer lättöverskådlig och det har blivit mycket enklare att dela material som ska ut centralt.

För Kajsa känns det som att hon har fått en större marknadsavdelning under ett par månader.

– Det har varit så tryggt att komma till Be Better Online. Ibland känner man sig ju lite stressad och saker och ting känns röriga. Så kommer jag på ett möte med er, får svar på alla mina frågor och kan känna mig trygg i det digitala igen. Jag upplever att jag vågar lite mer nu när jag har fått bolla idéer med proffs. Och det känns som att man måste våga om man vill lyckas online.

För Kajsa har den löpande kommunikationen varit en stor fördel.

– Det är så skönt när kommunikationen fungerar. För oavsett om man är kund eller leverantör sitter man ju ibland och sliter sitt hår när den inte gör det. Med Be Better Online har jag aldrig behövt undra om något ska levereras i tid eller om jag ska få svar när jag hör av mig. Det har bara varit att maila. Och när man vet att man kommer få svar är det lättare att släppa frågan lite grann, redan innan svaret kommer.

Vill du veta mer hur vi kan hjälpa dig? Tveka inte på att kontakta oss!












    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.