Vad är Instagram Story och hur kan jag använda det?

Instagram Stories är en funktion i appen Instagram där användare kan visa bilder och videoinnehåll som ett bildspel. Efter 24 timmar försvinner bilderna automatiskt från bildspelet. Om du väljer att lagra bilden som en höjdpunkt sparas klippen tills att du raderar höjdpunkten. Det går också att hitta dina tidigare och nu dolda ögonblicken i fliken ¨Arkiv¨, där sparas allt i upp till 3 år.

Instagram Stories blir som en ytterligare kanal (i kanalern) att nå ut i, utöver ditt vanliga bildflöde. Instagram Story passar perfekt för att dela med dig av lite mer lättsamt innehåll, passar strålande för behind-the-scenes och bör innehålla ”här-och-nu-innehåll”, alltså saker som händer just nu. Du kan också dela dessa klipp eller bilder från Stories med dina vänner eller andra Instagramkonton. Detta gör du genom att antingen hashtagga mottagaren i bilden, eller skicka som ett meddelande. På så sätt kan du direkt rikta ett budskap eller en händelse åt en specifik användare.

Instagram Stories – funktioner

Instagram utvecklar hela tiden funktionerna i Stories och det finns många roliga tillval som gör att du kan dekorera dina klipp. Exempelvis kan du skriva text i bilderna, fästa rörliga eller statiska klistermärken, byta bildfilter eller addera musik. Det går också att vara interaktiv med sina besökare via Stories, för att lättare få dem att interagera med dig och ditt företag. Det finns nämligen möjlighet att ställa frågor, skapa frågesporter, omröstningar med mera. Har du företagskonto med över 10 000 st följare kan du länka vidare till din hemsida via Stories (genom att använda dig av ”swipe-up-funktionen”).

När andra ser på din Story behöver de bara klicka på bilden för att komma till nästa, eller swipe:a åt vänster för att skippa resterande från dig och komma till nästa konto.  Det går också att skapa kampanjer i Stories via Facebook Ads manager som du interagerar med ditt företagskonto. Genom att uppdatera din Stories ger du dina följare möjlighet att följa din dag genom bild- eller videovisningar på 15 sek. Det är ett enkelt och effektivt sätt att dela budskap eller händelser i din profil. Dessutom uppmuntrar det möjligheten att dela andras inlägg eller svar från besökares aktiviteter. Det blir också enkelt för betraktaren att klicka sig vidare till nästa händelse om budskapet eller profilen som visas, inte skulle vara av intresse.

Vill du lära dig mer om Instagram Stories rekommenderar vi att du läser vårt blogginlägg ”7 tips för att lyckas med Instagram Stories”.