Vad är SEM?

SEM står för uttrycket ”Search Engine Marketing” och är en samlingsterm för betald exponering via sökmotorer som till exempel Google, Bing eller Yahoo.

Enkelt sammanfattat går det till så här: När besökare söker på ett uttryck eller sökord i sökmotorn, betalar annonsören för att få sin annons placeras så högt upp som möjligt i sökresultatet, även kallat SERP:N (”Search Engine Result Pag”e) I Google syns det tydlig vilka som är betalda placeringar, annonsen är nämligen markerad med ¨annons¨ i början av länktexten. Dessa betalda annonserna är sökmotorernas största inkomstkälla och möjligheterna på hur man som företag kan exponeras, är många och under konstant utveckling.

Vill du veta mer? Läs gärna om de digitala annonsmöjligheterna här eller specifikt om annonsering på Google här.

Håll dig uppdaterad

Håll dig uppdaterad och ta del av tips och trix kring digital marknadsföring! I vårt nyhetsbrev får du våra senaste spaningar och lär dig mer om ämnen om vi tror kan vara intressanta för dig som arbetar med kommunikation på de digitala plattformarna.

Jag samtycker till att de personuppgifter jag här lämnar behandlas enligt gällande integritetspolicy

Alla rättigheter förbehållna © 2023

Våra kontor

Stigbergsliden 7
414 63 Göteborg, Sweden

Drottninggatan 71C
111 36 Stockholm, Sweden

Gran Via de les Corts Catalanes, 613
08007 Barcelona, Spain

Postadress:
Gustaf Dalénsgatan 30
417 24 Göteborg

Orgnr: 556428-5350