Vad betyder CPM?

CPM är engelska och en förkortning av ”Cost per mille” eller ”Cost per thousand” och blir på svenska kostnad per tusen. Vad man menar är kostnaden för tusen visningar. Dvs. hur mycket det kostar för en kampanj, en annons eller ett inlägg att nå ut till 1000 personer. CPM kan både användas som en kostnadsmodell, där man i förväg sätter ett tak eller ett bud på hur mycket man är beredd att betala för att nå ut med sin kampanj. Men kan också användas som ett mått på ett resultat i efterhand. Vad kostnaden blev för att nå 1000 personer. Genom detta mått kan man jämföra olika kampanjer mot varandra även om de haft olika stor budget eller varit aktiva olika lång tid.

Håll dig uppdaterad

Håll dig uppdaterad och ta del av tips och trix kring digital marknadsföring! I vårt nyhetsbrev får du våra senaste spaningar och lär dig mer om ämnen om vi tror kan vara intressanta för dig som arbetar med kommunikation på de digitala plattformarna.

Jag samtycker till att de personuppgifter jag här lämnar behandlas enligt gällande integritetspolicy

Alla rättigheter förbehållna © 2023

Våra kontor

Stigbergsliden 7
414 63 Göteborg, Sweden

Drottninggatan 71C
111 36 Stockholm, Sweden

Gran Via de les Corts Catalanes, 613
08007 Barcelona, Spain

Postadress:
Gustaf Dalénsgatan 30
417 24 Göteborg

Orgnr: 556428-5350