Instagram shopping – hur gör man och vad krävs?
Du måste uppfylla vissa kriterier för att kunna sälja produkter via Instagram Shopping. Först och främst måste du ha en företagsprofil och en koppling till Facebook för att Instagram Shopping ska vara möjligt. Det finns utöver Instagram Shopping många fördelar med en företagsprofil, inte minst tillgång till mer statistik. Så har du inte det är det hög tid att skaffa en. När du har detta på plats är det dags att lägga till en produktfeed, en så kallad Facebook-katalog. Ett krav är också att din företagssida på Facebook inte får ha lands- eller åldersbegränsningar. Mer detaljer och steg-för-steg-instruktioner i hur du praktiskt sätter upp dina konton på rätt sätt hittar du på Instagrams egen sida. När du har allt på plats är det superenkelt att skapa dina shoppinginlägg genom att tagga produkter, du kan ha upp till fem produkter kopplade till en och samma bild. Du kan även skapa annonser för att ytterligare nå ut med dina produkter.
Instagram shopping tags – produkttaggar
Har du sett de lilla kundkorgs-ikonerna som ibland ligger på bilderna i ditt Instagramflöde? Dessa kallas för Instagram shopping tags och indikerar att bilden har minst en produkt som du kan klicka dig vidare till och köpa. Så snyggt kan ditt Instagramflöde också bli!
Utöver möjligheterna till Instagram shopping tags innebär en produktkatalog också mängder med annonsmöjligheter – inte minst dynamisk produktretargeting. Vi hjälper er gärna med allt från praktiskt uppsättning och strategiska frågeställningar kopplat till Instagram Shopping och annonsmöjligheterna med produktkataloger. Kontakta oss idag för att höra hur vi kan hjälpa dig och ditt företag!