En grundläggande term inom SEO är ”nyckelord”. När vi hjälper dig med on-page optimering väljer vi ut ord och fraser som ofta används när användare söker efter den typ av produkt eller tjänst som du vill sälja. De här orden och fraserna kallas ”nyckelord” och används för att göra ditt innehåll så relevant och intressant som möjligt, både för dina potentiella kunder och sökmotorerna. Det bästa är att välja nyckelord som är relevanta för just ditt företag. Om du säljer livsmedel och många söker på ”ekologiska päron” men du bara har vanliga päron ska det inte användas som nyckelord. Är det just ekologisk frukt som är ditt fokus kan det däremot vara aktuellt att fokusera på de mer specifika nyckelorden.
När texten ska skrivas fungerar det inte att upprepa dina nyckelord om och om igen. Det leder troligen till att kunderna inte ser dig som en seriös aktör (vilket drar ner försäljningen) och återvänder till sökresultaten mycket snart efter att de har gått in på din sida (vilket ger dig sämre rankning). Sökmotorernas algoritmer belönar sidor där nyckelorden upprepas på en måttlig nivå, i texter som visar att du kan din sak och engagerar dina besökare. En bra text upprepar nyckelorden ungefär lika ofta som du hade gjort om du berättade om ämnet för en vän.
Vi ser även till att optimera dina rubriker, som i de här sammanhangen ofta delas upp i H1 (huvudrubrik), H2 (högre underrubrik) och H3 (lägre underrubrik). Att få med nyckelord i rubrikerna är en fördel. Särskilt i H1:an i och med att den anses vara viktigast för sökmotorerna.
Nu tror du kanske att on-page optimering bara handlar om texten på sidorna, men det finns mycket mer att ta tag i för att maximera din rankning. Inte minst titel och beskrivning som syns i sökresultaten. Varje sida på din sajt ska ha en egen unik titel och beskrivning. Titeln (som kallas titel-tagg) ger sökmotorerna information om vad de ska kategorisera sidan som, men lockar också till klick. Beskrivningen (som kallas metabeskrivning) används inte så mycket av sökmotorn, men kan engagera fler som är intresserade av ditt budskap att klicka sig vidare.
En annan del av on-page optimering är att ge bilderna på din sajt relevanta och beskrivande namn. Det är även bra att lägga in en så kallad Alt-text, som syns om bilden inte kan visas, läses upp för synskadade och används vid bildlänkning. En stor del av dagens sökningar görs på bilder, därför är det bra att optimera för att synas i bildsökningar.
Se till att göra det lätt för användarna att navigera på din hemsida. Att optimera fram lättnavigerade webbplatser är en hel vetenskap, men i grunden handlar det om att vara tydlig. Även dina webbadresser kan optimeras för att bli korta och tydliga.