7 svar på varför din hemsida inte syns på Google

Emelie Alsterberg | 2020-07-23 | Sökmotoroptimering

Om din hemsida inte syns på Google har du kommit helt rätt. Vi på Be Better Online är specialister på digital marknadsföring, och har bred kunskap på just det här ämnet. Läs vidare för 7 möjliga förklaringar på varför din hemsida inte syns på Google, och få tips på hur du får den att synas bättre.

Varför syns inte min hemsida på Google?

Låt oss först skilja på sökresultat och annonser i Google. Annonserna är alltid markerade, i skrivande stund med en grön text som lyder ”Annons”. Vi kommer prata om hur du får din hemsida att synas i Googles annonser senare i texten, men först tar vi upp sökresultaten. Här kan du inte köpa en plats. För att dina sidor ska visas här måste Google bedöma att de är tillräckligt värdefulla för användarna.

Blogginlägget fortsätter längre ner.

Vill du ha hjälp med att synas på Google?

Kontakta oss idag!

Om du inte hittar dina sidor på Google kan du kontrollera om sökmotorn ens har uppfattat att de finns. Google bygger nämligen inte på ”hela” internet. Sökmotorn hämtar sina resultat från en sorts katalog som den ständigt fyller på genom löpande indexering. Indexeringen är en sorts kartläggning av internet, som görs med hjälp av automatiserade datorprogram. Programmen kallas sökrobotar.

För att ta reda på om Google är medveten om att din webbplats finns, skriv in site:domännamnet.se i sökfältet. Sökresultatet blir alla sidorna som Google har hittat på den domänen. Om vi söker på site:bebetteronline.se får vi till exempel 320 resultat i skrivande stund. Det betyder att 320 sidor från vår webbplats finns i Googles katalog. Om du inte kan se några resultat alls för din webbplats, så finns du inte i Googles katalog. Glöm inte att dubbelkolla så att du har skrivit in rätt webbadress.

Min hemsida syns inte alls i Googles sökresultat!

Om hemsidan inte syns alls kan det till exempel bero på att:

1. Din hemsida är inte indexerad än

Om du har en helt ny hemsida som inte syns alls på Google kan det bero på att den inte har hunnit upptäckas av sökmotorn än. Det kan ta ett par veckor i vissa fall. Lika lång tid kan det ta för nya sidor som du publicerar på en äldre webbplats.

2. Problem i tekniken blockerar Google

Dålig synlighet kan bero på krångel i tekniken som din webbplats bygger på. Till exempel kan kodsnuttar ha hamnat fel. Ett exempel är noindex.

Noindex är en teknisk lösning som ska användas för att markera sidor inte ska indexeras av Google. Men ibland blir det fel. Då kan sidor som du skulle vilja synas med i Google bli blockerade. Som tur är kan en webbutvecklare lösa problemet utan större svårigheter.

Bara vissa sidor från min hemsida syns på Google!

Om bara vissa sidor från din hemsida syns på Google, eller inte syns på sökorden du tycker att de borde synas på, kan det bero på flera saker. Till exempel att:

3. Din webbplats har en struktur som är svår för sökmotorn att läsa av

Sökrobotarna kartlägger webbplatser genom att följa länkar, även interna länkar mellan olika sidor på din webbplats. Om din hemsida är uppbyggd på ett krångligt sätt, som är svårt för sökrobotarna att följa, kan det leda till att vissa sidor inte syns så bra på Google.

Strukturen är en grundläggande faktor för att få din hemsida att synas på Google. Att förbättra den kan innebära en större renovering av webbplatsen, vilket kan kräva en lite större investering. Men det är det värt, eftersom en lättnavigerad webbplats uppskattas av både besökare och sökmotorer.

4. Du har inte optimerat med rätt sökord

Ibland behöver Google hjälp på traven för att förstå vad ditt innehåll handlar om. En viktig del i det är att använda samma ord i dina texter som din målgrupp skriver in i sökrutan på sökmotorn. I alla fall nästan. Idag förstår sökmotorn ofta synonymer och böjningar av orden.

Det handlar inte om att använda så många sökord som möjligt på en enda sida. Istället gäller det att skapa bra innehåll som kretsar kring väl valda sökord. Du bör välja sökord dels utifrån hur många som använder dem, dels utifrån vad som är relevant för ditt företag.

5. Du använder samma innehåll på flera sidor eller har kopierat innehåll från andra webbplatser

Unikt innehåll är avgörande för hur bra din hemsida kommer synas på Google. Det som du publicerar på din webbplats ska inte kunna hittas någon annanstans. Så om du till exempel kopierar dina produkttexter direkt från leverantören, kan det vara därför din hemsida inte syns så bra på Google.

I vissa fall är det rimligt att ha snarlikt innehåll på flera sidor på samma webbplats. Därför finns tekniska lösningar som hjälper sökmotorn att förstå varför du har gjort som du har gjort.

6. Dina sidor har för lite innehåll

Är många av dina sidor nästan tomma på innehåll? Så vitt sökmotorn förstår betyder inget innehåll att sidan är tom och mindre värdefull än en sida med mer text, bilder och så vidare. Så om du vill synas på Google, se över hur mycket innehåll din hemsidas sidor har.

7. Dina konkurrenter har mer länkkraft

För att synas på Google måste du vara bättre än dina konkurrenter. I vissa branscher är ribban satt högre än i andra. Och om konkurrensen är hög avgörs kampen ofta av vilken webbplats som har bäst länkkraft. Men vad är det då?

Länkkraft är ett sorts mått på hur bra din webbplats är vad gäller länkar. Det handlar framförallt om länkar från andra webbplatser till din. Sökmotorn tänker sig nämligen att webbplatser som andra länkar till är mer värdefulla och trovärdiga. Ett svar på hur du kan göra för att synas bättre på Google, är att börja arbeta aktivt med att skaffa fler länkar.

Tips! Annonsera för att synas på Google

Vi rekommenderar att du arbetar aktivt med sökmotoroptimering (SEO) om du inte har lyckats synas särskilt bra i Googles sökresultat ännu. Att få till synlighet i sökresultaten är nämligen vad sökmotoroptimering går ut på. Vår byrå har kunniga SEO-specialister, som kan hjälpa dig om du vill satsa på bättre placeringar.

Men för att snabbt börja synas på Google är annonsering den bästa metoden. Annonserna kan nämligen börja visas så snart du skapar dem. Att sätta upp ett fungerande annonseringskonto där du får ordentligt värde för din budget är en konst i sig. Om du vill ha hjälp kan våra annonseringsspecialister sätta upp konto och kampanjer, och optimera dem löpande för bästa resultat.

Mina annonser syns inte på Google!

Annonsplatserna på Google auktioneras ut i budgivningar. En ny sådan startas vid varje sökning som någon gör. Om dina annonser inte syns på Google beror det på att du inte vinner budgivningar. Det kan bero på att:

  • Dina bud är för låga. Maxbudet du har satt för sökordet är inte tillräckligt högt. Ibland handlar det inte om att konkurrenterna budar högre, utan att kvaliteten på dina annonser är låg. Då kräver Google nämligen mer pengar för en annonsplats i samma sökresultat.
  • Dina annonser har låg kvalitet. Till exempel om dina annonser inte är relevanta för sökorden, eller om landningssidan som länken leder till inte matchar vad användarna är ute efter.

Vi hoppas att du har lärt dig något nytt om hur du får din hemsida att synas på Google. Vill du ta in professionell hjälp för att satsa på SEO eller annonsering? Hör gärn

Emelie Alsterberg

Emelie har 10 års erfarenhet inom digital marknadsföring och projektledning, med sökmotoroptimering som specialistområde. På fritiden gillar Emelie att löpträna för kropp, sinne och bästa möjliga sluttid på nästa lopp.

Relaterade tjänster

SEO-byrå - Datadriven sökmotoroptimering

Att nå personer som är intresserade av det du erbjuder, när de är redo att köpa det, kan det bli bättre? SEO handlar om att optimera din hemsida för sökmotorerna.
Läs mer

Google Ads byrå - Datadriven annonsering

Vill du annonsera högst upp i Googles sökresultat? Då är svaret annonsering på Google Ads (tidigare Adwords). Enkelt förklarat väljer du vilka sökord du vill synas på, hur annonserna ska se ut och vart trafiken ska drivas. Sedan betalar du per klick.
Läs mer

Annonsering med Google Shopping

Möjligheten att visa upp dina produkter med bild och pris redan i sökresultaten. Du som är e-handlare kan se till att ditt sortiment syns här. Det är en god möjlighet för dig att synas och öka försäljning.
Läs mer

On-page optimering

On-page optimering görs i syftet att hjälpa dig som företag att ha en mer professionell framtoning i mötet med nya och gamla kunder och skapa förutsättning för bättre organisk ranking i sökresultatet.
Läs mer

Kontakta oss idag!












    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.