Ernie – den kinesiska utmanaren till ChatGPT och OpenAI
I julis första nyhetssvep kikar vi närmare på den nya AI-chatboten från Kina, Ernie, som påstås vara lika bra och i vissa fall även överträffar OpenAIs ChatGPT – med andra ord en utmanare som kanske på sikt även trappar upp teknologikampen mellan öst och väst. Vi går också igenom varför Google Bard försenats till EU trots att den rullats ut i 180 andra länder och kikar på ett spännande test från SterlingSky som visar på att det kan vara direkt skadligt för dina lokala sökpositioner att inte visa ditt företags adress i Google My Business. Trevlig läsning!
Baidu, den kinesiska motsvarigheten till Google, hävdar att dess AI-modell Ernie 3.5 har överträffat OpenAI:s ChatGPT och i synnerhet GPT 4 inom flera områden. Ernie Bot, baserad på Baidus grundläggande AI-modell Ernie, har testats offentligt i Kina sedan mars och har enligt Baidu visat avsevärda framsteg. Dessa framsteg markerar den intensiva konkurrensen inom generativ AI mellan teknikjättar i USA och Kina.
Ernie 3.5 sades ha överträffat ChatGPT och GPT 4 i ett antal benchmarktester, inklusive motsvarigheten till antagningsprov för college och juristexamen. Ernie 3.5 ska ha presterat bättre än ChatGPT i kinesiska språktester, men hamnade bakom GPT-4 på engelska. Ett annat test, som innehöll över 13 000 flervalsfrågor inom fler än 50 olika ämnen, visade tecken på att Ernie 3.5 även här presterade bättre än ChatGPT. Dock hamnade Ernie 3.5 bakom ChatGPT i ett tredje test som innehöll frågor om olika ämnen, utvecklat av en grupp amerikanska universitet. Det kan därför finnas en misstanke om att Ernie främst presterar bäst i väldigt kontrollerade miljöer.
Oavsett om Ernie är objektivt bättre än ChatGPT eller inte så är dessa framsteg inom AI-teknik betydande för Baidu eftersom företaget strävar efter att ta ledningen inom AI-teknik gentemot konkurrenter såsom Alibaba. Ernie 3.5 har visat märkbara förbättringar inom kreativt skrivande, FAQ-interaktioner, resonemang och kodgenerering, samt i träning och inferensprestanda. Baidus senaste modell har likt ChatGPT också börjat använda sig av plugins. Till exempel har Baidus sökfunktion integrerats med Ernie Bot via en plugin.
Baidus kapplöpning med övriga framstående AI-chatbotar har potential att påverka AI-landskapet genom att skapa mer konkurrens, vilket i sin tur kan leda till snabbare utveckling och förbättring av AI-teknologier. Det kan också påverka hur företag och individer interagerar med AI, särskilt i Kina, och kan öka användningen av AI i allt från sökmotorer till interaktiva chattbotar. Oavsett, så är det väldigt spännande och förhoppningsvis leder det till ännu fler innovationer inom ett redan snabbt utvecklande område.
Google Bard försenas i EU – Google misslyckas med försäkran om dataintegritet
Google har blivit tvungna att skjuta upp lanseringen av sin AI-chatbot, Bard, i EU efter att dess huvudregulator för dataskydd i EU uttryckt oro över bristen på dataintegritet. Detta beslut fattades av Irlands dataskyddsmyndighet som är Googles främsta tillsynsmyndighet för dataskydd i EU, enligt rådande GDPR-lagar.
Biträdande kommissionären Graham Doyle uppgav att Google nyligen informerat dataskyddsmyndigheten om sin avsikt att lansera Bard i EU. Doyle betonade dock att EU inte har fått någon detaljerad genomgång eller insyn i en konsekvensanalys för dataskyddet, eller någon stödjande dokumentation för tillfället. Därför har lanseringen av Bard i EU skjutits upp.
Irlands tillsynsmyndighet har bett om och väntar på att Google ska ge en mer detaljerad utvärdering och svara på fler frågor om hur Bard överensstämmer med EU:s dataskyddsregler. Doyle tillade att frågan fortfarande granskas och att informationen kommer att delas med andra europeiska datatillsynsmyndigheter så snart som möjligt.
Google har sedan mars rullat ut sin AI-chatbot i 180 länder, inklusive både USA och Storbritannien. Men företaget har hittills undvikit EU-länder, där inflytelserika röster inom dataskyddsreglering tidigare har riktat kritik mot OpenAIs ChatGPT för påstådd misskötsel av användardata och brist på laglig grund för dess algoritm under GDPR.
Google bekräftade att de hade planer på att göra Bard mer tillgänglig, inklusive i EU, men att de skulle göra det ansvarsfullt efter samråd med experter, regleringsorgan och övriga beslutsfattare. De tillade att de har diskuterat med dataskyddsförordnare för att adressera deras frågor och få feedback.
Denna händelse understryker de växande utmaningar techjättar står inför när de lanserar AI-baserade verktyg i EU, och särskilt de stränga dataskyddskrav som ställs enligt GDPR. Detta kan innebära förseningar och eventuella modifieringar av produkter för att uppfylla EU:s regelverk – Bard är mer än sannolikt inte det sista exemplet på detta. Dessutom kan det vara en indikation på det växande trycket för större transparens och ansvarsfullhet i hanteringen av användardata, särskilt med tanke på AI-verktygens ökande förmåga att generera och bearbeta personliga data.
Påverkas din lokala sökposition i Google Business Profile av att du gömmer din adress? Troligtvis – ja
Sterlingsky är välkända inom SEO-communityt för att ständigt testa och skriva om olika teser gällande lokal SEO, som de är specialiserade inom. I det senaste testet går de igenom om det påverkar dina lokala positioner på din Google Business Profile om du gömmer din adress – vilket du bör göra enligt Googles riktlinjer om du inte tar emot kunder vid din adress. Detta är främst relevant för verksamheter inom exempelvis elektrikerarbeten, rörmokeri som kräver att du är på plats hos din kund.
Målet med Sterlingskys test var som sagt att se om något påverkades av att du gömmer din adress – eftersom du trots allt följer Googles riktlinjer, så borde det ju inte påverkas nämnvärt eftersom du gör “rätt”. Men det visade sig, vid flera tillfällen, att borttagningen av en fysisk adress på verksamhetens Google Business Profile hade en stark negativ effekt. Verksamheterna försvann mer eller mindre från topp 10, och samtal/leads till verksamheten minskade markant. Det var alltså negativt att inte visa sin adress, därav är det starkt rekommenderat att visa din adress i din Google Business Profile, även om du nödvändigtvis inte vill att kunder ska besöka dig på plats.
Detta innebär att Google kanske bör se över sina egna riktlinjer för lokal SEO och det ställer också verksamheter i en obekväm sits. Ska de följa riktlinjerna och i princip påverka sina egna förutsättningar i lokalt sök negativt, eller bortse från rekommendationerna och teoretiskt, om än väldigt otroligt, riskera att bli bestraffade av Google? Med tanke på effekten som visas i testen så kan det möjligtvis vara värt det.
Är du själv osäker på din lokala närvaro och funderar på hur du kan förbättra din lokala SEO? Då kan du höra av dig till oss! Vi har stor erfarenhet av att hjälpa lokala verksamheter och bollar gärna tankar med dig.