Häng med i Googles apriluppdatering, senaste nytt om GA4 och spridningen av fake news genom AI-modeller

Filip Majetic | 2023-05-08 | Digital marknadsföring

Vi räknar ner dagarna till GA4-takeover men UA3 lämnar inte riktigt än

Det har förmodligen inte gått någon obemärkt förbi att Google stänger ned sitt Google Universal Analytics efter sista juli, till förmån för nästa steg i utvecklingen – Google Analytics 4. Sedan Google tillkännagav deadline har det haglat konstanta påminnelser, varningar och erbjudanden från Google om att hjälpa webbplatsägare migrera sin GA-egendom till GA 4. Och nu till och med veritabla domedagsklockor. Förhoppningsvis har du redan ditt på det torra med din Google Analytics-egendom, om inte, är det hög tid att börja redan idag.

Du får ett extra år på dig att exportera historisk data från UA3-egendomar

En ljusning för dig som av olika anledningar bott under en sten eller inte hunnit exportera all historisk data från UA3 – har Google nu tillkännagett att du kommer ha tillgång till och möjlighet att exportera all historisk data från din utgångna UA3-egendom fram tills 1 juli 2024. Eftersom data slutar samlas in efter juli 2023, så betyder detta att du har ett helt år på dig att i värsta fall prokrastinera innan du kan rädda all historisk data.

Beslutet att behålla historisk data i ett år framöver har förmodligen tagits för att på riktigt säkerställa att samtliga webbplatsägare ska få tid på sig att rädda sin historiska data – vare sig man är en enmansoperation, en snabbfotad byrå eller ett långsamt, byråkratiskt megaföretag med långa besultsvägar. 

Googles apriluppdatering

Under april 2023 började Google rulla ut den så kallade “April 2023 reviews update”. Nu har de meddelat att den är färdigutrullad, vilket är kutym för när Google lanserar större uppdateringar till dess algoritm. Detta är en fortsättning på Googles serie av uppdateringar ämnade för att förbättra dess förståelse och optimering av sökresultat som involverar någon form av recensionsarbete. 

Tidigare har deras uppdateringar i det närmaste enbart fokuserat på produktrecensioner och de sajter som haft detta som kärnfokus. Men nu markerar apriluppdateringen ett skifte till alla former av recensioner – vare sig det handlar om biorecensioner, produktrecensioner eller ett utlåtande om någons senaste resa på sin reseblogg. Uppdateringen är främst inriktad på den engelsktalande marknaden, men kommer att rullas ut till Sverige inom en snar framtid – så det gäller att förbereda sig redan nu om du bedriver en recensionsverksamhet i någon form.

Syftet med “april review update”

Uppdateringen kommer som i ett led att försöka bekämpa de otaliga sajter, bloggar och affiliateverksamheter som skor sig på att ranka (och tjäna) extremt bra, utan att faktiskt ha en personlig erfarenhet av det som de recenserar.

Google strävar sedan en tid tillbaka efter att få webbplatsägare att följa deras så kallade EAT-riktlinjer, där akronymen står för Expertise, Authority och Trustworthiness. Vilket är viktiga guidelines som Google tittar på när de bedömer kvaliteten på en webbplats. Marknadsföringsexperten Lily Ray, föreslår i en initial analys av den nya apriluppdateringen att man kan lägga till ett till E till EAT, som ska stå för Experience. Detta då webbplatser som recenserar med en tydlig personlig vinkel i sina recensioner har börjat ta över platser från recensionssajter med lite mer allmängiltig och opersonlig tonalitet.

Den här uppdateringen är därför ett sätt för Google att hantera alla dessa “fejkrekommendationer”. Google kan nu se skillnad på en “äkta” rekommendation” och en som anses fejk, dessa kommer inte längre att “räknas”. Kvar finns det innehåll som är äkta, genuint och ger verkligt värde för användarna.

Vad innebär detta för dig som webbplatsägare?

Google rekommenderar att man i högsta grad försöker att utgå från sina läsares perspektiv, visar på djup och personlig expertis inom det man recenserar, samt uppvisar någon form av “bevis” på att man faktiskt har erfarenhet av det man recenserat.  

Detta kan du göra genom att publicera en video eller bild som förtydligar recensionen. Försök att undvika en opersonlig och svävande form av prosa – tala direkt till läsaren.

AI och textgenerering har demokratiserats – men desinformationen sprids lättare

Att senaste tidens utveckling inom AI och textgenerering accelererat och framförallt demokratiserats är till stor del tack vare bland annat ChatGPT, Bing AI och Google Bard. Detta är väldigt spännande och vi har nog inte ens sett en bråkdel av vad vi kan göra med dessa verktyg än. Men det finns även en baksida med detta – det blir också lättare att sprida desinformation.

Newsguard rapporterar om 49 nyhetssajter som spred fabricerade nyheter

Desinformationsförebyggande gruppen Newsguard har i en rapport upptäckt att textgenereringsverktyg som ChatGPT har börjat användas av så kallade “content farms” för att sprida desinformation genom diverse nyhetspublikationer. Bara i april 2023 fann Newsguard 49 olika nyhetssajter som på ett eller annat sätt spred helt fabricerade nyheter om olika aktuella händelser. I de flesta fall berättar nyhetssajterna inte att nyheterna är framtagna med hjälp av AI, och involverar allt ifrån felrapportering från kriget mellan Ryssland och Ukraina till chocknyheter om att Joe Biden har avlidit.

Kvalitén är i majoriteten av fallen inte av särskilt hög klass. Nyhetssajterna innehåller oftast numera klassiska misstag som att inkludera kommentarer från ChatGPT såsom “as an AI large language model..” eller “my cutoff date in September 2021…”. Men det hindrar fortfarande inte sajterna ifrån att få uppmärksamhet – en av exempelsajterna, ScoopEarth.com, har bland annat 124 000 följare på sin Facebooksida.

Newsguard varnar om akut behov av etisk AI-utbildning

Att skriva fejknyheter och bedriva så kallade content farms är inget nytt i sig, men det kan med det ökande användandet av textgenereringsverktyg såsom ChatGPT bli enklare, billigare och mer skalbart att trissa upp projekt likt detta. Det skapar en verklig orosbild om en snar framtid där det blir svårare och svårare att bedöma om en nyhet är sann eller inte, och källkritik kan komma att bli allt viktigare.

Newsguard uppmanar i samband med sin rapport både OpenAI och Google att träna sina AI-modeller till att inte fabricera nyheter, vilket kan bli svårt och behöver förmodligen en mänsklig komponent för att stävja helt.

Vad ska du tänka på?

Ett tips från oss till dig är att göra det du kan för att förhindra utvecklingen av de mindre önskvärda effekterna av textgenereringsverktygens alla möjligheter, och att hålla uppsikt framöver. Många aktörer skriver oftast inte ut huruvida deras innehåll har tagits fram, var därför noga med att märka upp om du fått hjälp av AI för att skriva innehåll. Och ha alltid ett källkritiskt tänk när du läser nyheter på nätet.

Håll dig uppdaterad om det senaste inom digital marknadsföring

Ta del av trender och nyheter inom branschen och vassa tips på hur du kan förbättra din digitala närvaro för att bli bättre online. Signa upp på vårt nyhetsbrev här.

Filip Majetic

Filip har arbetat inom digital marknadsföring sedan 2015, framförallt med sökmotoroptimering och copywriting. När han inte är på jobbet spelar Filip gärna rollspel, recenserar spel, umgås med vänner eller reser bort, helst till varmare breddgrader.