Vad en kanalstrategi reder ut kan naturligtvis variera. Men den kan bland annat ta upp:
- Vilka kanaler företaget ska använda och varför. Här formuleras gärna ett tydligt och mätbart syfte och mål för varje kanal.
- Vilken typ av innehåll som ska finnas på de olika kanalerna. Utifrån den här delen av kanalstrategin ska de som skapar innehållet kunna styra sitt arbete.
- Vilken tonalitet företaget ska ha på olika kanaler. Tilltalet du har på Facebook behöver till exempel inte vara samma som du har på webbplatsen.
- Hur ofta ni ska publicera på de olika kanalerna. När det här är bestämt behöver ingen vara osäker på vad som förväntas.
- När ni ska publicera på de olika kanalerna. Till exempel kommer sociala medier-inlägg som publiceras på vissa tider troligen prestera bättre än de som publiceras vid andra tider.
- Hur kanalerna ska samverka. Hur ska sociala medier leda besökare till webbplatsen och hur ska webbplatsen leda besökare till telefonkontakt med säljare? Den sortens fråga reds ut här.
- Vilket innehåll som ska skapas för att bo på webbplatsen.
- Hur andra kanaler ska sprida innehållet som bor på webbplatsen.
- Vilka kontaktvägar mottagarna ska styras mot för att komma vidare på sin köpresa. Vill du få mer telefonsamtal till säljare, köp direkt i e-handeln eller kanske inkommande chattkonversationer?
- Hur framgång på de olika kanalerna ska mätas. Svaret ska ligga i linje med de syften och mål som du har satt för kanalerna.
- Hur arbetet ska följas upp. Hur ofta ska resultaten mätas och följas upp? Hur ska resultaten presenteras? Vilka ska ta del av resultaten?
- Vem som har ansvar för vad. Vilka personer på företaget och vilka externa leverantörer ska göra vad?
Inför en kanalstrategi är det en fördel att göra en målgruppsanalys. Den analysen reder ut vilka som är din målgrupp, hur de beter sig och vilka kanaler de finns på. Med det här underlaget slipper du gissa och har mycket bättre förutsättningar för att skapa en kanalstrategi som ger riktigt bra resultat.
Men är en kanalstrategi verkligen värdefull?
Vissa är oroliga att en kanalstrategi ska leda till att arbetet blir stelt och tråkigt. Att det liksom ska kväva kreativiteten. Men det behöver verkligen inte bli så! Många upplever att strategier ger en nytändning i skapandet, att marknadsföringen känns mer meningsfull när den har ett tydligt syfte och mål. Andra känner sig trygga i tydligheten kring vad som förväntas av dem, när det finns klara riktlinjer för hur kanalerna ska användas.
Och viktigast av allt – eftersom strategin formas för att ligga i linje med affären överlag får du bättre förutsättningar att nå riktigt bra resultat. När det blir dags för uppföljning blir det lättare att sätta ord på vad du har gjort under den senaste perioden och varför, eftersom det redan är definierat i kanalstrategin.
En bra kanalstrategi kan justeras
När du skapar den första kanalstrategin kanske du inte har tillräckligt med data för att verkligen veta var din målgrupp finns, och du kan ju absolut inte veta exakt hur de kommer reagera på ditt nya sätt att arbeta. Men du kan ta steg för att mäta, utvärdera och justera allt eftersom du arbetar med kanalstrategin.
För självklart ska du justera kanalstrategin ifall det behövs för att bättre ta vara på möjligheter som dyker upp. Om en kanal inte fungerar, justera sättet du använder den på. Om en kanal fungerar extra bra, lägg mer resurser på den. Efter en viss period kan du sluta använda kanaler som aldrig riktigt lyfter resultatmässigt, och fokusera mer på dem som det går bra för.
Hoppas att det här blogginlägget har belyst ämnet kanalstrategi lite för dig. Är du sugen på tips om vad du kan fylla kanalerna med? Läs vår CMO Cecilias blogginlägg om att skapa en innehållsstrategi!