2. Du kan segmentera på mer än ett sätt
Kanske vet du redan att du kan dela in mottagare i segment efter demografiska parametrar som ålder, geografi och kön på flera digitala plattformar. Men du kan även göra din kundsegmentering efter andra parametrar. Till exempel efter beteende online. Hur ofta de besöker din webbplats, vad de gör där, vilka sidor de har besökt, vad de har laddat ner och vad de har köpt hos dig. På LinkedIn kan du segmentera efter vilka som jobbar inom en viss bransch, har en viss befattning, jobbar på ett företag av viss storlek och så vidare. Perfekt för B2B!
3. Du får ut mer av din budget
När du använder kundsegmentering för att få till träffsäkrare marknadsföring kan du konvertera fler till kunder. Och lägga mindre pengar på marknadsföring mot personer som inte går vidare med köp. Det innebär att du använder din budget på ett mer effektivt sätt. Oavsett om det gäller sociala medier, annonsering eller något annat kommer investeringen i din marknadsföring att ge bättre utfall när du har en större förståelse för dina olika målgrupper och arbetar fokuserat för att nå dem på deras villkor.
4. Genom personas lär du känna kunderna
Genom personas ger du varje segment ett namn och en personlighet, vilket många upplever gör det enklare att arbeta med kundsegmentering av marknadsföringen. Du bygger personas utifrån vad du vet om de olika kundsegmenten. En persona skulle kunna heta Emma och vare en HR-chef i 30-årsåldern som är intresserad av ledarskap och personalfrågor, och vill lära sig mer för att testa nya saker i sitt arbete.
Genom att ta fram mer eller mindre avancerade personas kommer du närmare kunderna. Du behöver inte fundera på om alla kommer gilla en annons eller ett blogginlägg. Du kan istället fråga dig om Emma skulle gilla den.
Det finns en viss nivå av generalisering i personas. Somliga i Emmas kundsegment skiljer sig nog ganska mycket från henne, även om de har vissa saker gemensamt. Men personas kan ändå ge en bra fingervisning och skapa förståelse för det generella kundsegmentet.
5. Genom att mäta de olika segmenten får du djupgående data
Det är en fördel att skapa kundsegment efter faktorer som är mätbara. På så sätt kan du mäta resultaten av marknadsföringen mot varje segment för sig. I och med det får du större möjligheter att djupdyka i data om dina potentiella kunder och hur väl du anpassar din marknadsföring mot dem. Tidigare kanske du visste hur du presterade överlag. Men nu kan du gå mer på djupet med mätning och analys.
Hur kommer man igång med kundsegmentering?
Kundsegmentering är alltså toppen, men i vilken ände ska du börja? Om du inte har utrymme i budgeten för att ta in hjälp just nu, börja med att mindmappa dina existerande kunder. Du kommer förmodligen snart märka att det finns ett par mer eller mindre distinkta grupper. Det är inte baserat på mätbara data, men det är något.
Om du redan jobbar med en digital marknadsföringsbyrå kan du fråga dina specialister hur ni jobbar med segmentering idag och fråga om det är något du kan bidra med för att göra det bättre.
Om du vill få en gedigen analys att forma din kundsegmentering efter så rekommenderar vi vår målgruppsanalys. I och med den kartlägger vi dina målgrupper på ett rättvisande och mätbart sätt. Det uppnår vi genom att en digital analytiker utvärderar data om användares beteende online. Hör gärna av dig så diskuterar vi en lösning för just dig!