Till exempel, när ditt nyhetsbrev med färsk content marketing landar i inkorgen ska mottagarna helst tänka ”härligt, de brukar alltid bjuda på något spännande” snarare än ”oh nej, mer reklam”.
Men vad är content marketing till för? Slutmålet är så klart inte publiken, men om ditt företag har en lojal publik blir det lättare att sälja in produkter och tjänster. Poängen är att bygga förtroendekapital hos dina potentiella kunder. Genom att ge dem något värdefullt blir målgruppen mer mottaglig för traditionella reklambudskap längre fram.
Du bygger även en positiv bild av ditt varumärke. Du har inget jobbigt företag som matar på med säljande reklam, eller ett okänt varumärke som de inte känner till. Genom att skapa värde för din publik bygger du en fördjupad relation med dina potentiella och existerande kunder.
Du bygger dessutom din plattform och får mer trafik till din webbplats, vilket förbättrar din sökmotoroptimering. Nu drar vi igång med processen som ger dig grym content marketing!
1. Skapa en strategi för content marketing
För att innehållet ska hålla en röd tråd, tala till målgruppen och vara lättare att skapa och sprida regelbundet är en strategi för content marketing en stor tillgång. Gärna med utgångspunkt i en målgruppsanalys och en sökordsanalys.
I strategin bör du reda ut frågor som syfte, mål, målgrupp och kanalval för spridning av din content marketing. Tänk igenom vilka utmaningar och frågor en kund kan tänkas möta på vägen mot köp, och vad som kan motivera dem att följa ditt innehåll. Hur kan din expertis och kunskap göra deras liv enklare?
Nästa steg är att bestämma vem som ska ha ansvaret för att implementera strategin för content marketing, och att börja arbeta med en innehållsplan. I den planerar du varje enskilt ”innehåll” (som blogginlägg och artiklar) utifrån din strategi. Innehållsplanen hjälper dig att hålla fokus, fånga upp bra idéer och planera publiceringar. Här kan du även sätta struktur på hur du sprider innehållet.
2. Fånga upp bra innehållsidéer
Idéer till content marketing kan komma från många håll. Kanske upptäcks det i en sökordsanalys att många söker efter svar på en viss fråga som är kopplad till din verksamhet. Då kan det vara relevant att svara på den i en artikel. Andra gånger kan en intressant fråga dyka upp i en Facebook-grupp där du är medlem.
Du har mycket att vinna på att fånga upp bra innehållsidéer allt eftersom. För att få in flera perspektiv kan du bjuda in andra på företaget att föreslå idéer till content marketing. Kanske kan säljare och kundsupport bidra med frågor och oklarheter som ofta dyker upp i kontakt med kunderna. Det skulle kunna förenkla för många att ha den informationen lättillgänglig på webbplatsen.
3. Sprid innehållet på ett strategiskt sätt
Att sprida innehållet är en förutsättning för att nå ut till din målgrupp och lyckas med content marketing. Därför bör spridning vara med på agendan redan under arbetet med content marketing-strategin.
Det är bäst att innehållet bor på din webbplats, men du kan använda andra plattformar för att sprida det. Till exempel kan du använda sociala medier, nyhetsbrev och sökmotoroptimering. I samband med spridningen är det bra om du gör det enkelt för andra att dela ditt innehåll, och på så sätt ge dig extra exponering.
Sociala medier
Här kan du dra nytta av din följarskara för att dra trafik till din webbplats där innehållet bor. Genom att sponsra inlägg når du ut till fler. Kom ihåg att du kan sprida samma innehåll flera gånger, så länge du varierar sättet du gör det på.
Sökmotoroptimering
Genom att sökmotoroptimera ditt innehåll kan du göra Google till en gratis marknadsföringskanal för content marketing. En sökordsanalys visar vilka termer som din målgrupp skriver in i sökfältet. Använd handplockade sökord i dina texter och skapa innehåll som besökarna verkligen vill ta del, så får du med större sannolikhet synlighet i sökmotorn. Men många andra faktorer spelar också in, läs mer om sökmotoroptimering här.
4. Behåll publikens intresse
Okej, du har lockat nya personer med och till din content marketing. Nu gäller det att smida medan järnet är varmt för att behålla den nya publikens intresse.
E-postmarknadsföring
Avsluta dina fängslande blogginlägg med ett enkelt formulär för att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev. Vips, så är e-postadressen ifylld och du har fått direktkontakt med en ny person.
Nyhetsbrev är ett jättebra sätt att sprida information och få lagom personlig kontakt. Mottagarna har ju valt att bli kontaktade av dig, så dina utskick kommer inte som en överraskning. Nyhetsbreven kan utformas på tusen olika sätt, men viktigast är att de ser snygga ut och ger mottagarna värde. Till exempel kan du informera om event som du anordnar och länka till artiklar och videoklipp som du har publicerat nyligen. Mailchimp är ett bra verktyg med många mallar för att få till snygg design, som vi gillar att använda.
Annonsera med remarketing
Remarketing går ut på att rikta annonsering mot personer som har kommit i kontakt med dig tidigare. Därför är det ett perfekt sätt att behålla intresset för din content marketing. Du kan till exempel rikta annonser mot:
- De som har besökt din blogg nyligen
- De som har läst din senaste artikel
I annonserna kan du tipsa om att prenumerera på ditt nyhetsbrev eller boka en plats på ett event som du har på gång. Du kan även sprida information och erbjudanden om dina produkter och tjänster med e-post, för att nå publiken du bygger genom content marketing.
5. Mät din content marketing
Data kan inte visa exakt vilket innehåll som kommer ge bra resultat, men det kan ge insikter som tar dig vidare på vägen mot framgångsrik content marketing. Ju längre period du mäter och följer upp resultatet av innehållet du skapar och sprider, desto fler insikter får du om din målgrupp och vad som går hem. Utifrån det kan du sedan justera hur du arbetar med skapande och spridning för att komma närmare dina mål.
Är du intresserad av att komma igång? Vi kan hjälpa dig att ta fram strategier, hålla utbildningar och producera innehåll. Hör av dig till oss så hittar vi ett bra upplägg för just dig!