Men så småningom började Instagram tillåta schemaläggning med program som är partner till plattformen. Till exempel Hootsuite och Sprout Social. Många av programmen hade både gratis- och premiumversioner med olika uppsättningar av funktioner.
Under 2019 blev det äntligen möjligt att schemalägga på Instagram direkt via plattformen Facebook Creator Studio. Utan mellanhänder alltså! Om du inte har Creator Studio sedan tidigare är det enkelt att börja jobba med det, du loggar helt enkelt in som vanligt med Facebook-inloggningen där, till en sida som du hanterar. Sedan är det dags att koppla din företagsprofil på Instagram till Creator Studio. Klicka på Instagram-ikonen i överdelen av skärmen. Om du redan har anslutit företagets Facebook till Instagram kan du sedan klicka för att ansluta direkt. Annars klickar du på ”Anslut till Instagram” och följer instruktionerna.
Detta förutsätter två saker som du först behöver ha på plats:
- Du behöver ansluta och hantera din Facebooksida via Facebook Business Manager
- Därefter behöver du ha kopplat ihop ditt Instagramkonto med ditt Facebookkonto – detta gör du enklast direkt i Instagram-appen och följer följande steg:
- Gå till din profil och tryck på menyn (de tre horisontella strecken).
- Tryck på Inställningar.
- Tryck på Konto och sedan på Länkade konton.
- Tryck på Facebook och ange din Facebook-inloggning.
I Creator Studio kan du inte bara schemalägga inlägg på Instagram, utan dessutom se statistik på hur det går för inläggen och få en överblick över vad du redan har publicerat.
Varför ska man schemalägga på Instagram?
Vissa marknadsförare undrar nog varför den här frågan ens ställs, men om du inte är helfrälst på schemaläggning – låt oss upplysa dig.
Den stora fördelen är att du inte behöver trycka på publicera just när inlägget ska läggas upp. Genom att schemalägga inlägg kan du dels testa olika publiceringstillfällen och slippa bli bunden till kontorstider.
Kanske tänker du ”men jag kan ju publicera någon gång när det passar?”. Visst kan du det, men många som arbetar med sociala medier upptäcker att inlägg som läggs upp en viss tid på dygnet och en viss dag i veckan presterar allra bäst. Kanske kollar din publik ofta på Instagram under lunchen eller med morgonkaffet på helgen. Då vill du synas i flödet.
Med schemaläggning på Instagram får du därför de här möjligheterna:
- Om du blir inbjuden till möte just på den bästa publiceringstiden behöver du inte våndas över det.
- Du kan åka på semester utan att Instagram dammar igen.
- Du kan publicera på kvällar och helger om det skulle passa dig, utan att behöva jobba på obekväma tider.
Vad är nackdelarna?
Inget gott som inte har något ont med sig. Att schemalägga på Instagram innebär att du delegerar en uppgift och släpper en del av kontrollen över flödet. Om du brukar kolla stavning och annat en extra gång precis innan du publicerar är det bra att se till att du gör det när du schemalägger inläggen istället.
En annan nackdel med schemaläggning är att du får lite sämre koll på vad som händer i kommentarsfältet efter publicering. Särskilt om du publicerar utanför dina arbetstider. Så om du har schemalagt ett Instagram-inlägg på kvällen kan det vara bra att titta till det så snart som möjligt när du kommer till jobbet nästa dag.
Du kan inte schemalägga Instagram Stories
Än så länge kan du “bara” schemalägga publiceringar i flödet och IGTV. På Instagram Stories är du fortfarande tvungen att publicera manuellt, i skrivande stund. Kanske blir nästa steg att Instagram gör det möjligt att schemalägga publicering av inlägg även här!
Hur schemalägger man på Instagram?
För att skapa ett inlägg i Creator Studio börjar du på samma sätt som i Instagram. Du skriver en caption, väljer hashtaggar och lägger till bilder eller videor. Sedan kan du antingen välja att spara utkastet, publicera direkt eller schemalägga inlägget för senare uppladdning. Du väljer datum och tidpunkt själv. Sedan sköter verktyget resten.
Här hittar du inspiration till inläggen!
Vi önskar dig lycka till med schemaläggningen på Instagram och hoppas att det underlättar ditt arbete med sociala medier! Är du sugen på inspiration? Följ oss på Instagram, Facebook och LinkedIn!