Om du inte hittar dina sidor på Google kan du kontrollera om sökmotorn ens har uppfattat att de finns. Google bygger nämligen inte på ”hela” internet. Sökmotorn hämtar sina resultat från en sorts katalog som den ständigt fyller på genom löpande indexering. Indexeringen är en sorts kartläggning av internet, som görs med hjälp av automatiserade datorprogram. Programmen kallas sökrobotar.
För att ta reda på om Google är medveten om att din webbplats finns, skriv in site:domännamnet.se i sökfältet. Sökresultatet blir alla sidorna som Google har hittat på den domänen. Om vi söker på site:bebetteronline.se får vi till exempel 320 resultat i skrivande stund. Det betyder att 320 sidor från vår webbplats finns i Googles katalog. Om du inte kan se några resultat alls för din webbplats, så finns du inte i Googles katalog. Glöm inte att dubbelkolla så att du har skrivit in rätt webbadress.
Min hemsida syns inte alls i Googles sökresultat!
Om hemsidan inte syns alls kan det till exempel bero på att:
1. Din hemsida är inte indexerad än
Om du har en helt ny hemsida som inte syns alls på Google kan det bero på att den inte har hunnit upptäckas av sökmotorn än. Det kan ta ett par veckor i vissa fall. Lika lång tid kan det ta för nya sidor som du publicerar på en äldre webbplats.
2. Problem i tekniken blockerar Google
Dålig synlighet kan bero på krångel i tekniken som din webbplats bygger på. Till exempel kan kodsnuttar ha hamnat fel. Ett exempel är noindex.
Noindex är en teknisk lösning som ska användas för att markera sidor inte ska indexeras av Google. Men ibland blir det fel. Då kan sidor som du skulle vilja synas med i Google bli blockerade. Som tur är kan en webbutvecklare lösa problemet utan större svårigheter.
Bara vissa sidor från min hemsida syns på Google!
Om bara vissa sidor från din hemsida syns på Google, eller inte syns på sökorden du tycker att de borde synas på, kan det bero på flera saker. Till exempel att:
3. Din webbplats har en struktur som är svår för sökmotorn att läsa av
Sökrobotarna kartlägger webbplatser genom att följa länkar, även interna länkar mellan olika sidor på din webbplats. Om din hemsida är uppbyggd på ett krångligt sätt, som är svårt för sökrobotarna att följa, kan det leda till att vissa sidor inte syns så bra på Google.
Strukturen är en grundläggande faktor för att få din hemsida att synas på Google. Att förbättra den kan innebära en större renovering av webbplatsen, vilket kan kräva en lite större investering. Men det är det värt, eftersom en lättnavigerad webbplats uppskattas av både besökare och sökmotorer.
4. Du har inte optimerat med rätt sökord
Ibland behöver Google hjälp på traven för att förstå vad ditt innehåll handlar om. En viktig del i det är att använda samma ord i dina texter som din målgrupp skriver in i sökrutan på sökmotorn. I alla fall nästan. Idag förstår sökmotorn ofta synonymer och böjningar av orden.
Det handlar inte om att använda så många sökord som möjligt på en enda sida. Istället gäller det att skapa bra innehåll som kretsar kring väl valda sökord. Du bör välja sökord dels utifrån hur många som använder dem, dels utifrån vad som är relevant för ditt företag.
5. Du använder samma innehåll på flera sidor eller har kopierat innehåll från andra webbplatser
Unikt innehåll är avgörande för hur bra din hemsida kommer synas på Google. Det som du publicerar på din webbplats ska inte kunna hittas någon annanstans. Så om du till exempel kopierar dina produkttexter direkt från leverantören, kan det vara därför din hemsida inte syns så bra på Google.
I vissa fall är det rimligt att ha snarlikt innehåll på flera sidor på samma webbplats. Därför finns tekniska lösningar som hjälper sökmotorn att förstå varför du har gjort som du har gjort.
6. Dina sidor har för lite innehåll
Är många av dina sidor nästan tomma på innehåll? Så vitt sökmotorn förstår betyder inget innehåll att sidan är tom och mindre värdefull än en sida med mer text, bilder och så vidare. Så om du vill synas på Google, se över hur mycket innehåll din hemsidas sidor har.
7. Dina konkurrenter har mer länkkraft
För att synas på Google måste du vara bättre än dina konkurrenter. I vissa branscher är ribban satt högre än i andra. Och om konkurrensen är hög avgörs kampen ofta av vilken webbplats som har bäst länkkraft. Men vad är det då?
Länkkraft är ett sorts mått på hur bra din webbplats är vad gäller länkar. Det handlar framförallt om länkar från andra webbplatser till din. Sökmotorn tänker sig nämligen att webbplatser som andra länkar till är mer värdefulla och trovärdiga. Ett svar på hur du kan göra för att synas bättre på Google, är att börja arbeta aktivt med att skaffa fler länkar.
Tips! Annonsera för att synas på Google
Vi rekommenderar att du arbetar aktivt med sökmotoroptimering (SEO) om du inte har lyckats synas särskilt bra i Googles sökresultat ännu. Att få till synlighet i sökresultaten är nämligen vad sökmotoroptimering går ut på. Vår byrå har kunniga SEO-specialister, som kan hjälpa dig om du vill satsa på bättre placeringar.
Men för att snabbt börja synas på Google är annonsering den bästa metoden. Annonserna kan nämligen börja visas så snart du skapar dem. Att sätta upp ett fungerande annonseringskonto där du får ordentligt värde för din budget är en konst i sig. Om du vill ha hjälp kan våra annonseringsspecialister sätta upp konto och kampanjer, och optimera dem löpande för bästa resultat.
Mina annonser syns inte på Google!
Annonsplatserna på Google auktioneras ut i budgivningar. En ny sådan startas vid varje sökning som någon gör. Om dina annonser inte syns på Google beror det på att du inte vinner budgivningar. Det kan bero på att:
- Dina bud är för låga. Maxbudet du har satt för sökordet är inte tillräckligt högt. Ibland handlar det inte om att konkurrenterna budar högre, utan att kvaliteten på dina annonser är låg. Då kräver Google nämligen mer pengar för en annonsplats i samma sökresultat.
- Dina annonser har låg kvalitet. Till exempel om dina annonser inte är relevanta för sökorden, eller om landningssidan som länken leder till inte matchar vad användarna är ute efter.
Vi hoppas att du har lärt dig något nytt om hur du får din hemsida att synas på Google. Vill du ta in professionell hjälp för att satsa på SEO eller annonsering? Hör gärn