Så går remarketing med Google Ads till
Första steget är att samla besökare från din hemsida som du kan visa annonseringen för. Det innebär att du installerar en kod på samtliga sidor för att spåra vilka som besöker dem. Om du redan har installerat Tag Manager är det ett smidigt verktyg att använda. Därefter är det dags att sätta upp listor för att smalna av dina målgrupper. Sedan har det blivit dags att skapa dina kampanjer för remarketing i Google Ads. Forma engagerande innehåll och justera inställningar efter budget, geografi med mera. En inställning i Google Ads som är specifik för remarketing är frekvenstak, det vill säga hur många gånger annonsen får visas för samma IP-adress.
Utmaningen med remarketing är att göra det till något som dina potentiella kunder upplever som positivt. Med utgångspunkt i lång erfarenhet och kontinuerlig omvärldsbevakning hjälper vi dig klara det med bravur. Hör av dig så berättar vi mer om remarketing med Adwords!
Remarketing och retargeting är ett fenomenalt sätt att nå ut till de som redan har visat sig intresserade av ditt erbjudande, men inte har genomfört köp. Men att nå ut vid rätt tidpunkt med ett engagerande budskap kan vara knepigt. Ta hjälp av Be Better Online, så ordnar våra specialister det åt dig!
Detta är remarketing
Remarketing handlar om att visa annonser för de som har besökt din hemsida. Ofta väljer företag att bara visa annonser för de som inte redan har genomfört köp. Med den här metoden kan du återkoppla till de här potentiella kunderna och locka tillbaka dem tillbaka med annonser på andra populära webbsidor. Rent praktiskt går det till så att besökaren får en cookie med en spårningstagg på sin dator vid besök på din webbsida. Varje enskild sida på din hemsida spåras separat. När besökaren går in på andra webbsidor kommer annonser från dig synas. Precis som i andra former av digital annonsering budar du med andra annonsörer om synlighet.
Våra tips för bättre remarketing
Nyckeln till framgångsrika kampanjer med remarketing är att se till att kunden uppfattar annonseringen som värdefull och hjälpsam. Det ska kännas som en vänlig påminnelse, inte som påstridigt tjat. Med erfarenhet i ryggen kan vi på Be Better Online klara av den utmaningen. Här är några tips.
- Våga vara kreativ. Du vill väcka minnet av det senaste besöket på din hemsida och berätta din egen historia, så våga ta ut svängarna. Det gör det lättare att väcka intresse och locka till klick och köp. Du kan testa olika designer av ordval, design och call-to-action genom A/B-tester.
- Spamma inte mottagaren. Inom remarketing pratas det ofta om frekvenstak, det vill säga maxgränsen för hur många gånger annonseringen ska visas för enskilda mottagare. Syns du plötsligt överallt kan mottagaren nästan känna sig förföljd. Vi hjälper dig att hitta en god balans.
- Hitta rätt timing. Hos olika företag och branscher ser köpresan olika ut; det går snabbare att boka frisörtid än att köpa hus. Därför är finns det inga enkla svar på när det passar bäst att visa remarketing. Att hitta rätt tidpunkt utifrån dina potentiella kunder ger dig bättre utfall. En metod att använda är A/B-tester.
- Våga satsa. Remarketing kräver tillsyn och blir riktigt effektivt först när kampanjen har varit igång ett tag. Med oss vid din sida slipper du stora delar av det tunga arbetet.
Vill du få hjälp från oss att formulera mål, utforma din kampanj och följa upp med riklig mätning och analys? Hör av dig till oss så diskuterar vi ett samarbete kring den här utmanande annonsformen med möjlighet till hög utdelning!